Slingerwinkel.nl: verrassen als rode draad

"Het liefst tover ik een glimlach op het gezicht van elke klant"

15-07-2020

door Eva Rouwenhorst (CCV Shop) en Anke de Bruijn (Shopboost)

Ik ben nogal een streber, ik wil de beste service geven. Het liefst tover ik een glimlach op het gezicht van elke klant.” Dit zijn de woorden van Kerstin Buscop. Samen met haar man runt zij Slingerwinkel.nl. Hierop verkoopt ze unieke, persoonlijke tekstslingers. Haar klanten verrast ze graag. Dit loopt dan ook als een rode draad door alles wat ze met haar webshop doet. In het interview dat wij met haar hadden, vertelt ze hier meer over.

Waarom een webshop, en hoe ben je gestart?

“Zo kan ik alles wat ik leuk vind combineren: klantgericht werken, het uiten van mijn creativiteit, de administratieve kant van een webshop,” vertelt Kerstin. “Het starten van een webshop in 2010 was een logisch gevolg van het feit dat onze naamslingers toen steeds meer verkocht werden en het assortiment verder groeide.”

Kerstin vertelt: “In het begin was het een uitzoekerij waar we het beste de webshop onder konden brengen en hoe die webshop er dan uit moest zien. Wij zijn toen een webshop bij CCV Shop gestart, omdat we hier kunnen kiezen uit diverse templates en de dienst betaalbaar en eenvoudig is. Daarbij is de ondersteuning goed: bij vragen reageren ze snel en proberen ze met je mee te denken. Ze zijn constant bezig met verbeteringen.”

En hoe kwam je erbij om tekstslingers te verkopen?

“In eerste instantie stelde ik verkleedkisten samen en verhuurde ik die. Toen ik een keer voor de verjaardag van mijn dochter een verkleedkist wilde huren, kon ik die in mijn omgeving niet vinden. Toen besloot ik dat zelf te gaan aanbieden, want ik ben graag creatief bezig,” aldus Kerstin.

 

Ze vertelt verder: “Bij de verkleedkisten deed ik een persoonlijke naamslinger cadeau. Deze werden zo goed ontvangen, dat mensen de slingers apart wilden bestellen. Toen ben ik vrij snel met de verkleedkisten gestopt en ben ik alleen naamslingers gaan verkopen. Toen steeds meer klanten ons de afgelopen tien jaar vroegen of we nog andere versieringen verkochten, is ons assortiment steeds verder gegroeid.”

Om succesvol te zijn moeten klanten allereerst op jouw webshop terechtkomen. Hoe weten klanten de webshop te vinden?

In het begin waren Kerstin en haar man vooral hobbymatig met de webshop bezig, vertelt ze: “Mensen wisten ons toch te vinden, omdat maar weinig webshops naamslingers aanbieden.  Ook nu komen klanten nog steeds naar onze shop door de unieke artikelen in ons assortiment. Daarnaast zijn we veel meer met SEO aan de slag gegaan en zien we dat het belangrijk is om goed aanwezig te zijn op social media, zoals Facebook.”

Onderscheidend vermogen is belangrijk in de e-commerce. Hoe wil jij je blijven onderscheiden? En wat doe je anders dan andere webshops?

“Inmiddels werk ik, sinds een jaar, fulltime aan de webshop,” vertelt Kerstin. “Mijn man heeft een baan, maar ons doel is wel om de webshop met zijn tweeën te blijven runnen. Een collega-ondernemer zei laatst: ‘Groot overkomen, maar klein blijven’. Dat vind ik wel een mooie. De webshop blijven professionaliseren, met unieke content.”

 

“Iedere webshop biedt tegenwoordig goede service en een snelle levering,” stelt Kerstin.

“Dit doen wij natuurlijk ook, maar hierin is het lastig om ons te onderscheiden. Wat wij wel anders doen, zijn de verzendkosten. We hebben bewust gekozen voor verzendkosten naar gewicht. Ook klanten die alleen een paar ballonnen willen kopen, zijn bij ons welkom. Daar krijgen we veel goede feedback over. Verder zetten we duidelijke productinformatie bij de artikelen en bieden we gratis handleidingen en tips aan om met name leuke ballondecoraties te maken. Onze handleidingen worden goed gewaardeerd.”

Zet je ook tools in om de conversie te verhogen?

“Twijfelende klanten verrassen we met 5% korting, zij beslaan ongeveer een kwart van de orders.” Kerstin licht toe: “Dit doen we met de dienst van Shopboost ​​​​​​. Deze detecteert als een bezoeker twijfelt en biedt dan een korting aan. Het grappige is dat het gemiddelde orderbedrag van de twijfelaars 18% hoger ligt dan van de andere bestellers, waardoor Shopboost voor meer omzet zorgt. Wat de precieze reden is, weet ik niet: hoe hoger het bestelbedrag, hoe hoger de korting lijkt? Of misschien denken mensen: nu ik toch korting heb, kan ik nog wat extra’s bestellen.”

Verras je klanten ook op andere manieren?

Slingerwinkel.nl verrast haar klanten op verschillende manieren, vertelt Kerstin: “De persoonlijke slingers verpakken we in een mooie envelop en bij de doe-het-zelfartikelen zit altijd een link naar een handleiding. Bij de bestellingen stoppen we een leuk bedankbriefje, bij grotere bestellingen doen we er regelmatig een klein presentje bij. Ik merk weinig directe effecten, maar ik denk wel dat de meeste mensen het erg leuk vinden om wat extra’s te krijgen. We zien het in ieder geval wel terug in de waardering van onze webshop op Webwinkelkeur.”

Je houdt er dus van om klanten te verrassen. Is er een direct verband met jullie product: feestversieringen?

“Dat ik onze klanten verras, heeft eigenlijk niets te maken met de verkoop van feestversieringen,” aldus Kerstin. “Als ik ondergoed zou verkopen, zou ik hetzelfde doen. Mensen kopen op afstand iets bij je en dat vergt vertrouwen. Daar mag, vind ik, best wat tegenover staan. Daarbij ben ik nogal een streber en wil ik gewoon de beste service geven. Het liefst tover ik een glimlach op het gezicht van elke klant.”

En hoe zorg je ervoor dat klanten vaker terugkomen voor een aankoop?

Onder andere met een spaarpuntensysteem, zegt Kerstin: “Als klanten een account aanmaken, sparen zij automatisch punten. Ook het plaatsen van een review bij een artikel levert extra punten op. Klanten kunnen deze op ieder moment inwisselen voor korting.”

 

Tevens verstuurt Slingerwinkel.nl regelmatig een nieuwsbrief: “Zo zorgen we ervoor dat klanten aan ons blijven denken. Ze bestellen vaak voor een bepaald feestje of voor een kinderverjaardag. Vervolgens hebben ze een hele tijd niets nodig. We verhogen de bestelkans door een goedlopend artikel af te prijzen, zodat klanten dit gaan bestellen en hopelijk nog meer producten in hun winkelmandje stoppen. Soms bieden we een kortingscode aan. Het probleem is alleen dat klanten niet zo vaak feestversiering nodig hebben.”

Hoe zorg je voor de beste service?

Kerstins motto is: behandel je klanten zoals je zelf ook behandeld wilt worden. “Ik maak ook weleens een foutje, hoor. Zo heb ik weleens het verkeerde artikel toegestuurd of iets vergeten. De kunst is dan om dat zo op te lossen dat de klant evengoed heel tevreden is.”

Als laatste: heeft de coronacrisis effect gehad op Slingerwinkel.nl?

“In eerste instantie, toen de coronamaatregelen waren afgekondigd, waren er minder bestellingen,” geeft Kerstin aan. “Na een week of twee, drie kwamen de bestellingen weer op gang. Onze grootste doelgroep koopt versiering voor thuis. Ondanks dat er geen of minder visite komt, willen mensen het toch gezellig versieren. We merken gelukkig geen grote verschuivingen in artikelen die besteld worden. Vlaggenlijnen met gemixte kleuren worden bijvoorbeeld wel minder verkocht: deze worden vaak door een vereniging in de clubkleuren gekocht, maar die houden nu geen feestjes.”

Wil jij net als Slingerwinkel.nl je klanten verrassen en wil je Shopboost met 70% korting uitproberen? Maak via de CCV Shop App Store een account aan bij Shopboost. Gebruik code 363521 en ontvang 100 credits voor € 30,- in plaats van € 100,-.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring