Stoom jouw shop klaar voor Black Friday en Cyber Monday

16-10-2019

door Eva Rouwenhorst

Black Friday en Cyber ​​Monday zijn geweldige kansen voor jouw webshop om extra omzet te genereren. Shoppers geven tijdens deze dagen namelijk aanzienlijk meer geld uit dan normaal, en als je mee wilt doen aan deze populaire dagen, is dit het moment om te beginnen met plannen. Maar het succesvol toewerken naar Black Friday en Cyber ​​Monday kan voor veel webwinkeliers stressvol zijn: je bent bezig met het voorbereiden van campagnes, moet rekening houden met een toename in verkeer op je webshop en met het aantal bestellingen, en je moet wellicht vaker dan normaal een vraag van een klant beantwoorden. Om je hierbij te helpen, hebben we een aantal punten op een rij gezet die je kunt aanpakken in de aanloop naar Black Friday en Cyber Monday. Het doel hiervan is eenvoudig: meer verkoop, tevreden klanten, minder stress.

1. Bereid je voor op klanten die al zijn begonnen met oriënteren

Bereid jouw verkoop zo vroeg mogelijk voor en laat jouw klanten en bezoekers ruim van tevoren weten  op de hoogte van uw aanstaande verkoop.

 

Volgens onderzoek van McKinsey & Company is bijvoorbeeld meer dan 70% van de Amerikaanse shoppers van plan een aankoop te doen tijdens Black Friday of Cyber Monday. En zo is er vorig jaar via iDEAL voor ruim 275 miljoen euro aan producten verkocht via webshops. De afgelopen drie jaar is het aantal zoekopdrachten met de zoekterm ‘Black Friday’ zelfs toegenomen van 250.000 naar een miljoen. Deze cijfers zeggen genoeg over de toenemende populariteit van deze speciale dag(en). Als webwinkelier is het niet alleen belangrijk dat je vroeg begint met de voorbereiding voor de dagen zelf, maar je moet er ook voor zorgen dat klanten die al eerder opzoek zijn naar cadeau-ideeën en informatie over bepaalde producten, jou kunnen.

2. Zorg voor een onweerstaanbare Black Friday en Cyber Monday deal

Een strategie die veel eigenaren van fysieke winkels gebruiken, is om een ​​verbluffende uitverkoop te doen voor een specifiek populair item om zo klanten naar hun winkel te lokken. Als klanten eenmaal voor dit product naar de winkel komen, is de kans groot dat ze uiteindelijk ook andere producten kopen die in prijs zijn verlaagd.  Zo’n specifiek product wordt dus als het ware als lokkertje gebruikt zonder er veel winst op te maken. Het verschil wordt vervolgens gemaakt doordat klanten meer producten kopen waardoor er alsnog een mooie marge ontstaat.

Maar welke niet te missen aanbieding zal shoppers naar jouw webshop trekken? Als je een e-mail naar je abonnees stuurt, overweeg dan om je te concentreren op slechts één product dat je het meest verleidelijk vindt, in plaats van al je Black Friday en Cyber ​​Monday aanbiedingen tegelijkertijd te promoten.

Als je het idee van focussen op één specifiek product niet wat lijkt, kun je ook een aantal andere ideeën proberen, zoals:

• Bied een aantrekkelijke productbundel aan

• Jouw aanbiedingen in spelvorm presenteren (bijv. draai aan het rad om jouw kortingspercentage te bepalen)

• Dagelijkse deals maken die voor een beperkte tijd beschikbaar zijn

 

Zodra je nieuwe bezoekers naar jouw webshop hebt getrokken, kun je een aantal bewezen methoden gebruiken om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen zoals het aanbieden van gratis verzending boven een bepaald drempelbedrag. Op die manier zal je mensen aansporen om meer aan hun winkelwagentje toe te voegen dan alleen het oorspronkelijke product dat hen overtuigde om jouw shop te bezoeken.

3. Maak banners om te adverteren

Welke manier is beter dan jouw verkoop te promoten met prachtige afbeeldingen en visuals? Of je nu van plan bent banneradvertenties te gebruiken of de header image op jouw homepage in Black Friday en Cyber Monday sferen wilt brengen, je hoeft geen grafisch ontwerper te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Als je geen fantastische grafische skills hebt, kun je kijken of je met een gratis programma als Canva een mooi ontwerp kan maken, of kun je onze Premium Service Consultancy afnemen zodat onze designers een ontwerp voor je maken.

4. Overweeg Verlaten Winkelwagen e-mails

Volgens onderzoek was het gemiddelde verlatingspercentage van de winkelwagen op Black Friday 2018 in de Verenigde Staten 82%. Helaas zijn de precieze cijfers hierover voor Nederland niet bekend. Natuurlijk wil je proberen het aantal verlaters zo laag mogelijk te houden. Eén van de meest effectieve manieren om dit te doen is door gerichte verlaten winkelwagen e-mails in te stellen. Op deze manier, wanneer een klant een product aan zijn winkelwagentje toevoegt maar jouw winkel alsnog verlaat, kun je middels zo’n email de klant terug proberen te sturen naar jouw webshop om zijn aankoop te voltooien.

 

In de App Store van CCV Shop kun je dit eenvoudig realiseren met de Verlaten Winkelwagen app.

5. Start jouw e-mailmarketing campagnes

Tijdens Black Friday en Cyber Monday vorig jaar zagen veel webwinkeliers hoge conversiepercentages door e-mailmarketing. Dit jaar zal e-mailmarketing waarschijnlijk een nog grotere rol spelen bij het verkoopsucces. Elke webwinkelier zou een paar e-mailmarketingcampagnes moeten plannen om klanten naar hun webshop te trekken zodat ze kunnen ingaan op een Black Friday of Cyber Monday aanbieding. Begin dus op tijd met het plannen en maken deze e-mails. Hier zijn enkele ideeën voor e-mailcampagnes:

• Aankondiging Black Friday en Cyber ​​Monday verkoop: je kunt vooraf details van de verkoop naar bestaande klanten sturen en vervolgens een e-mail met herinnering wanneer de verkoop officieel begint.

• Laatste herinnering voordat de verkoop eindigt: het kan geen kwaad om abonnees eraan te herinneren dat de sale bijna voorbij is, om ervoor te zorgen dat ze hiervan op de hoogte zijn.

• Exclusieve verkoop voor e-mailabonnees: een manier om de aandacht te trekken in een overvolle mailbox is door een ​​deal te sturen die alleen beschikbaar is voor jouw huidige klanten. Zorg ervoor dat je dit ook als teaser gebruikt op andere kanalen zoals Instagram of Facebook.

• Sneak preview: of jouw Black Friday en Cyber Monday aanbieding nu een korting, een exclusief product, gratis verzending, donaties aan een goed doel of een totaal unieke promotie voor jou is, begin jouw publiek vroeg te teasen zodat ze niet kunnen wachten op de aankondiging. Stuur dus e-mails in de weken voorafgaand aan Black Friday en Cyber Monday met hints en teasers.

6. Integreer live chat

Je moet gemakkelijk bereikbaar zijn voor klanten (en potentiële klanten) tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday. Het laatste wat je wilt, is een verkoop aan je neus voorbij zien gaan omdat een potentiële klant niet snel genoeg een antwoord kreeg op zijn of haar vraag. Installeer één van de live chat apps via de CCV Shop App Store zoals Tawk.to Live Chat of Zendesk Chat.

 

Als je niet in staat bent om te allen tijde live chat aan te bieden, zijn er nog steeds manieren om strategisch gebruik te maken van live chat als je een wat kleiner bedrijf bent. Om het meeste uit live chat te halen tijdens drukke dagen van het jaar, kun je overwegen het in te schakelen:

• Zorg er direct na het verzenden van e-mails of het lanceren van promoties voor dat je beschikbaar bent (je weet dan immers dat mensen gaan doorklikken vanuit hun inbox)

• Bied Live Chat aan op productpagina's die je in jouw Black Friday en Cyber Monday deals opneemt, om in ieder geval op die pagina’s vragen te kunnen beantwoorden die klanten hebben voordat ze kopen

• Bied Live Chat aan tijdens belangrijke momenten in het aankoopproces, zoals wanneer iemand zijn of haar winkelwagen bekijkt

Je livechat-tool moet je de controle kunnen geven die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat je het chatvenster op de juiste plekken aan de juiste mensen toont.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord