Van inspiratie door The Fast and the Furious
tot succesvolle dropshipment webshop
voor de autoliefhebber en -tuner

08-01-2020

door Eva Rouwenhorst

Dave runt sinds drie jaar de webshop Oceanparts.nl via waar hij sportieve auto onderdelen en -accessoires verkoopt. Het idee om hierin een webshop te beginnen is ontstaan door The Fast and the Furious films begin 2000. Door gebruik te maken van dropshipping worden alle bestellingen rechtstreeks vanaf de leverancier naar de eindklant verstuurd en heeft Dave dus niets van doen met voorraad. Hoe heeft Dave het starten van zijn webshop aangepakt? Waarin is zijn shop onderscheidend van die van concurrenten? En welke tips kan hij andere online ondernemers geven? Lees het verhaal achter.

Je runt de webshop Oceanparts.nl en verkoopt allerlei sportieve auto onderdelen en auto accessoires. Hoe ben je op dit idee gekomen? Heb je zelf iets bijzonders met auto’s?

Dave: “Ik keek jaren geleden altijd naar The Fast and the Furious films, actiefilms over illegale straatraces met daarin veel bijzondere en getunede auto’s, bij de meeste mensen denk ik wel bekend. Ik was toen nog jong, maar zo is mijn liefde voor getunede auto’s aangewakkerd, ook al ben ik zelf geen diehard tuner want tunen is een duur grapje. Maar het tunen werd toen ook bij het grotere publiek steeds populairder. Een importeur die ik kende gaf ook aan dat er door de invloed van die films steeds meer van dat soort sportieve auto onderdelen werden verkocht.”

“Drie jaar geleden raakte ik in gesprek met een importeur in de buurt en ik vroeg hem hoe het inmiddels zat met de vraag naar tuning onderdelen”, aldus Dave. “Het bleek dat getunede auto’s een jaar of tien a vijftien geleden veel meer voorkwamen dan nu. Tegenwoordig rijden veel mensen in een leaseauto en die mag je niet tunen. Alsnog bleken de tuning onderdelen volgens de importeur wel goed te verkopen, dus ik dacht dat het starten van een webshop wel een leuk idee zou zijn. Ik ben vervolgens

gaan kijken bij concurrenten naar hoe zij die producten aanboden. Je hebt bijvoorbeeld Remus-uitlaten, die zijn best bekend. Als je die koopt kun je daar allemaal onderdelen bij bestellen zoals andere pijpjes en je kunt kleuren en materialen kiezen zoals carbon of chrome. Het viel me op dat de concurrenten dit heel onoverzichtelijk op hun webshop hadden staan. Ik ben gaan kijken hoe ik dit beter en overzichtelijker kon aanbieden, zodat je als je een uitlaat kiest die geschikt is voor jouw auto, je direct andere passende onderdelen kunt selecteren waarna je het totaalplaatje direct kunt zien. Bij andere webshops moest je de andere passende onderdelen er zelf handmatig bij zoeken, dus op die manier kon ik me perfect onderscheiden.”

En hoe heb je de inkoop geregeld? Ik kan me voorstellen dat al die onderdelen best wat ruimte in beslag nemen. Heb je altijd alles op voorraad?

Dave: “Als ik de onderdelen zelf moest opslaan nam dat inderdaad veel ruimte in beslag, maar ik werk middels dropshipping. Importeurs met wie ik in gesprek raakte zeiden dat veel webshops de producten bij een bepaalde importeur bestellen en het rechtstreeks vanaf die importeur naar de eindklant laten versturen. Zo heb ik het dus ook aangepakt. Je voorkomt hiermee dubbele verzendkosten en je hoeft geen enorme ruimte tot je beschikking te hebben voor de opslag. Meestal gaat het op deze manier perfect. Ik ben begonnen met één importeur omdat deze voldoende onderdelen aanbood om mijn webshop mee te vullen. Maar naar aanleiding van bepaalde klantvragen vanuit de markt ben ik opzoek gegaan naar andere importeurs die aan deze specifieke vragen konden voldoen. Denk hierbij aan de vraag naar andere merken. Inmiddels werk ik met drie importeurs waardoor ik een nog specifieker aanbod heb. Ik vind het belangrijk om te luisteren naar de markt en waar het kan hierop in te spelen. Ook dat zorgt voor onderscheidend vermogen.”

Welk hoogte- en of dieptepunten ben je tegengekomen tijdens het starten van je shop? Kan je op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?

“Ik weet niet of ik het echt een dieptepunt kan noemen, maar het is denk ik wel iets waar veel mensen zich op verkijken”, vertelt Dave. “Namelijk dat je vooral het eerste jaar enorm veel tijd kwijt bent aan het inrichten van de webshop, en dat de orders echt niet direct binnenstromen. Het eerste jaar heb ik heel weinig omzet gehad, pas daarna kwamen er langzaam maar zeker bestellingen binnen. Ik werkte destijds nog fulltime dus moest alles omtrent de webshop in mijn vrije tijd doen, wat soms best zwaar was. Ook ben ik niet direct vanaf de start begonnen met marketingactiviteiten, dus dan voelt het als hard werken voor niks. Je moet dus niet onderschatten hoeveel tijd er in het opzetten van een webshop gaat zitten voordat het iets oplevert. Pas als je marketing en SEO serieus gaat nemen en er dus wat geld tegenaan gooit merk je verandering. Het hoogtepunt was toch wel dat er na ruim een jaar steeds meer grote orders binnen kwamen. Verder bevalt de vrijheid ook erg goed. Het is fijn dat je tot op zekere hoogte je eigen uren kunt bepalen en vakantie kunt nemen wanneer je wilt. Het grootste hoogtepunt is nu dat ik van de webshop kan leven en gestopt ben met mijn fulltime baan!”

Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop onderscheidend is van je eventuele concurrenten?

Dave: “Ik reageer altijd snel op mailtjes of op Facebookberichten of welke vorm van contact dan ook. Contact via WhatsApp is ook mogelijk, maar mail heeft voor de meeste klanten toch de voorkeur merk ik. Ik bied klanten in ieder geval de keuze om contact op te nemen via het kanaal dat zij het fijnste vinden, en reageer snel en persoonlijk, iets wat lang niet alle webshops doen. Verder onderscheid ik me

van concurrenten doordat klanten op mijn webshop eenvoudig producten kunnen combineren, iets wat op andere webshops duidelijk niet zo eenvoudig is. Ook bied ik veel verschillende merken en uitlaten aan en probeer ik naar aanleiding van klantvragen mijn assortiment uit te breiden. Ik hoop dat klanten dit zó waarderen dat ze ook een volgende keer aan mijn webshop denken als ze opzoek zijn naar iets specifieks voor hun auto.”

 

“Daarnaast kunnen klanten kiezen uit veel verschillende betaalmethodes op mijn webshop. PayPal heb ik er even afgehaald omdat zij best veel marge inhouden op je winst, maar na veel klantvragen heb ik deze toch weer toegevoegd. De direct betalen knop die PayPal aanbiedt scheelt klanten weer een klik op de knop, en klanten willen tegenwoordig nu eenmaal in de minste kliks een bestelling afronden. Wederom, luister naar je klanten. Ook bied ik Bancontact aan als betaalmethode voor mijn Belgische klanten. Ongeveer de helft van het aantal bestellingen op mijn webshop wordt namelijk door Belgische klanten gedaan, dus ook hiermee moet je rekening houden.” 

Welke marketingkanalen zet je in om klanten te werven, en wat werkt voor jou tot nu toe het beste?

“Ik heb geadverteerd op Facebook, maar heb toen niet goed kunnen meten hoeveel orders dat heeft opgeleverd”, aldus Dave. “Wat tot nu toe het beste werkt is toch wel Google AdWords. Als je eenmaal de juiste zoekwoorden te pakken hebt en direct links naar jouw productpagina’s, werkt dit perfect. Ik ben er zelf nog geen expert in, maar het lukt tot nu toe goed genoeg. In de toekomst ga ik dit werk wellicht uitbesteden aan een online marketingpartner.”

Hoe helpt de software van CCV Shop je bij de online verkoop?

Dave: “Ik werd getipt door een vriend over de software van CCV Shop en heb toen direct een gratis account aangemaakt om te kijken of het wat voor mij was. Ik vond het systeem vanaf het begin al zeer gebruiksvriendelijk. Als je niets van programmeren of websites bouwen weet kun je hier ook goed mee werken, technische kennis is totaal niet nodig. Voor een klein bedrag heb je een mooie webshop waar je alle kanten mee op kunt. Van teksten tot de lay-out, echt alles is aan te passen en de onderhoudstool is simpel en overzichtelijk. Eigenlijk bevalt de software tot nu toe zo goed dat ik nooit de moeite heb genomen om CCV Shop te gaan vergelijken met andere aanbieders. Ik zit hier wel goed.”

Als je zonder beperkingen mag dromen, wat is dan je toekomstdroom met Oceanparts.nl?

Dave: “Meer omzet natuurlijk! Ik kan nu al minimaal leven van de opbrengsten van mijn webshop, maar mijn droom is toch wel om volgend jaar de omzet een paar keer over de kop te laten gaan en het drukker te krijgen. Als ik zonder beperkingen mag dromen dan zou ik volgend jaar heel graag iemand willen aannemen die het klantcontact op zich kan nemen en de webshop kan bijhouden. Daarnaast heb ik nog een idee in mijn hoofd voor het starten van een andere webshop waarvan ik in de toekomst ook het nodige verwacht. Verder kan ik daar helaas nog niets over kwijt, omdat het een uniek idee is dat ik dus even voor mezelf houd.”

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord