Tips voor internationaal ondernemen

27-05-2020

door Vera Voortman

Wanneer jouw webshop succesvol is in Nederland, ben je misschien wel toe aan een uitdaging, of je merkt dat jouw productaanbod gewild is in het buitenland. Hierdoor kan je de keuze maken om de grens over te gaan met je online business. Dit is een keuze waar je goed over na moet denken. Het is hierbij verstandig om je te verdiepen in de kansen voor jouw webshop in een ander land. Wanneer je met jouw webshop internationaal gaat, wordt dit ook wel cross border e-commerce genoemd. Dit betekent niets meer dan het online verkopen van producten of diensten aan bedrijven en/of consumenten over de grens. In dit blog delen wij wat tips over internationaal ondernemen.

Markt en consument

Wanneer je het land of de landen hebt gekozen waarin jij jouw productaanbod wilt aanbieden, is het belangrijk om je te verdiepen in je nieuwe doelgroep. Hoe is het online aankoopgedrag in het land en zijn er veel concurrenten? Verder is het belangrijk dat jouw webshop in het buitenland goed aansluit bij wat de doelgroep van jouw webshop verwacht. Hierbij is loyaliteit van de klanten ook belangrijk, bouw een band op met je nieuwe doelgroep.

 

Het is bekend dat mensen in Europa het liefste hun online producten in hun eigen land kopen, dus hoe ga je hier mee om als internationale online ondernemer? Het is belangrijk dat je zo transparant mogelijk bent in de informatie die je geeft aan je bezoekers. Formuleer duidelijke algemene voorwaarden, zorg voor een nationaal bankrekeningnummer en vermeldt deze ook op jouw webshop. Laat vooral ook blijken waar je klanten terechtkunnen voor vragen en zorg voor een goede klantenservice. Een duidelijk telefoonnummer en een contact- en e-mailadres zijn cruciaal voor het uitstralen van vertrouwen. Meer over vertrouwen uitstralen op jouw webshop lees je hier. Andere zaken die ook meespelen zijn het vermelden van een nationaal keurmerk en het plaatsen van reviews. Meer tips voor je internationale webshop lees je hier.

Marketing & Social media

Het is natuurlijk belangrijk dat jouw webshop in het buitenland net zo goed vindbaar is als in Nederland. Het letterlijk vertalen van je SEO content is hierbij niet de juiste optie. Het eerste dat je moet doen is een zoekwoordenonderzoek voor het desbetreffende land. Schrijf de belangrijkste zoekwoorden op en laat een

moedertaalspreker de juiste content schrijven. Zij weten vaak het publiek op de juiste manier te bereiken met de schrijfwijze en toon van de teksten. Denk naast algemene teksten ook aan de paginatitels en metabeschrijvingen.

 

Ieder land heeft zijn eigen cultuur en daarom geldt voor elk land ook een andere marketingaanpak. Je kan ervoor kiezen om samen te werken met lokale partners om zo tot een optimale marketingaanpak te komen met adviezen en tips van lokale bodem. Een voorbeeld: in Nederland zeggen wij ‘laarzen’, maar in België noemt men dit ‘botten’. Dit laat zien hoe belangrijk de juiste marketing- en communicatie uitingen zijn en hoe goed deze moeten aansluiten bij het land van jouw keuze.

Een aangepaste marketingstrategie geldt ook voor jouw overige marketing- en communicatie uitingen, waaronder social media. Je kan ervoor kiezen om wat betreft social media vanuit één profiel te communiceren of je maakt een nieuw profiel voor elk land waarin je wilt ondernemen. Wanneer je voor aparte profielen kiest kun je op elk profiel in de juiste taal communiceren naar jouw doelgroep en volgers. Ook kun je op elk social media kanaal en platform linken naar jouw webshops. Dit is dan ook aan te raden. Kun je om welke reden dan ook niet voor elk land apart een profiel en kanaal aanmaken? Dan kan je er ook voor kiezen om vanuit één profiel te communiceren. Hierbij is het dan de beste optie om te communiceren in het Engels omdat de meeste mensen deze taal spreken en begrijpen.

Culturele verschillen

Elk land heeft zijn eigen cultuur. Deze culturen kunnen erg van elkaar verschillen. Het is belangrijk dat je jouw internationale webshop goed afstemt op de cultuur van potentiële klanten in het desbetreffende land. Bijvoorbeeld wanneer je een webshop in Engeland wilt beginnen kun je denken dat de Engelse cultuur vrijwel gelijk is aan die van Nederland. Dit is echter niet het geval. In Engeland hechten ze bijvoorbeeld veel waarde aan beleefdheid, nog meer dan bij ons in Nederland. Belangrijk dus dat je de juiste aanhef gebruikt in de communicatie naar je bezoekers.

 

Zoals eerder benoemd is het belangrijk om een goed leesbare webshop te hebben in de juiste taal van het land of in een algemeen bekende taal zoals Engels. Denk hierbij niet alleen aan de algemene teksten maar ook de productomschrijvingen en alle andere klantcommunicatie. Deze zullen allemaal beschikbaar moeten zijn in de juiste taal. Internationale klanten geven aan liever een aankoop te doen wanneer de webshop in hun eigen taal beschikbaar is. Iets om mee te nemen in je overweging wanneer je de taal voor je internationale webshop kiest.

Naast taal zijn er meer verschillen waarmee je rekening kan houden zoals gedrag, interactie en technologie. Iets wat in Nederland heel normaal is kan in andere landen als onacceptabel geacht worden. Verdiep je in de cultuur van het desbetreffende land en in de normen en waarden die mensen daar hebben. Het is belangrijk dat wat jij uitdraagt als merk en ondernemer ook in andere landen op de juiste manier overgebracht wordt. Wanneer je productnamen bedenkt, doe dan je vooronderzoek om verwarring of belediging te voorkomen. Simpel even zoeken op Google is vaak al genoeg om duidelijkheid te krijgen en om eventuele problemen eenvoudig te voorkomen. Meer tips? Lees dit blog over webshops in het buitenland.

Betaalmethodes

Elk land heeft andere online betaalmethodes. Lokale klanten betalen graag met lokale betaalmogelijkheden. Zorg ervoor dat je populaire betaalmethodes in het land waarin je wilt verkopen aanbiedt op jouw webshop. In Nederland is iDEAL erg populair bij online betalingen, maar in bijvoorbeeld België is PayPal of Bancontact populair. PayPal is in veel landen een bekende manier van betalen en is eenvoudig in gebruik. De betalingen worden door PayPal ontvangen en worden direct uitbetaald op jouw eigen PayPal rekening. Bancontact is de Belgische variant van iDEAL. Je selecteert als klant je eigen bank en je betaalt in een beveiligde omgeving door in te loggen met een code of identifier. Wanneer je jouw webshop op Duitsland wilt richten kun je het beste kiezen voor BITKOM of Klarna. De Duitse consument geeft aan het liefst per factuur te betalen dus ná ontvangst van de online bestelling, vandaar dat deze methodes dan ook populair zijn.

 

Bied jouw nieuwe buitenlandse klanten dus zoveel mogelijk betaalopties die zij prettig vinden. Hierdoor stimuleer je cross border verkoop. Wanneer je zoveel mogelijk opties aanbiedt kan de consument zelf zijn of haar favoriete methode kiezen. Belangrijk is dat je al deze opties goed communiceert naar je bezoekers. Laat de logo’s daarom altijd duidelijk terugkomen op de homepagina van jouw webshop.

Tip: CCV Shop biedt een eigen Payment Service Provider genaamd CCV Online Payments aan, waarbij je moeiteloos alle populaire Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden kunt koppelen aan jouw webshop. Denk aan iDEAL, VISA, MasterCard, e-Maestro, PayPal, Bancontact, Bankoverboeking, SOFORT en Giropay.

Verzending

Verzending is natuurlijk een heel belangrijk onderdeel wanneer je een webshop in het buitenland wilt beginnen. Internationale online shoppers geven aan het fijn te vinden wanneer een pakket wordt bezorgd door een lokale koeriersdienst, zoals wij gewend zijn aan PostNL. Bedenk goed welke partijen jij als internationale vervoerder van jouw bestellingen kiest. Denk daarbij goed na over de bijkomende kosten voor het verzenden en eventueel retourneren van pakketjes. Het kan lastig zijn om deze prijzen te berekenen omdat je nieuw bent op deze markt en in het land. Een goed idee dus om hier onderzoek naar te doen voordat je een keuze maakt. Kijk bijvoorbeeld naar wat de concurrenten doen. Ongeveer 70 procent van de online shoppers geeft voorkeur aan bezorging aan huis. Een andere populaire levermethode is bezorging via pick-up points zoals we in Nederland kennen met de DHL of PostNL points. Meer over betaal- en verzendgemak over de grens lees je in dit blog.

Vele anderen gingen je al voor en trokken de wijde wereld in met hun online onderneming. Zo ook één van onze klanten met de verkoop van hun paraplu’s. Meer weten? Lees hier hun succesverhaal! Nog meer handige tips lezen voor het starten van een webshop in het buitenland? Vraag ons e-book over internationaal ondernemen aan!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring