Wat is affiliate marketing en hoe kun je dit inzetten voor jouw webshop?

06-04-2021

door Lara Kaandorp

Er zijn tegenwoordig talloze manieren om mensen kennis te laten maken met jouw webshop. Naast gratis varianten zoals via organische zoekresultaten, kun je ook adverteren op verschillende mediakanalen. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn Google Ads en Facebook. Weten mensen jouw webshop via deze kanalen inmiddels goed te vinden en wil je het bereik van jouw webshop vergroten? Ontdek dan of affiliate marketing een nieuwe bron voor jou is om potentiële klanten kennis te laten maken met jouw webshop. Via affiliate marketing worden jouw producten gepromoot op sites van derden. Bij elk bezoek of aankoop betaal je vervolgens een commissie aan de affiliate.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij je jouw producten en/of webshop laat promoten door anderen. Een affiliate kun je dus eigenlijk zien als een partner die jou helpt bij het verkopen van jouw producten. Dit kan hij bijvoorbeeld doen door het plaatsen van een blog waarin hij jouw product promoot, door middel van een banner van jouw webshop op zijn website of via het plaatsen van berichten met jouw producten op zijn social mediakanalen (influencer marketing). Klikt iemand via zijn kanalen op een link naar jouw webshop en wordt een product verkocht? Dan krijgt de affiliate hiervoor een vooraf besproken commissie. Vaak is dit een vast bedrag of percentage van de verkoop. Het grote voordeel van affliate marketing is dat je betaalt op basis van de behaalde resultaten. Worden er via de affiliate geen producten gekocht op jouw webshop? Dan hoef je ook niet te betalen voor de promotie.

Hoe werkt affiliate marketing voor webshop eigenaren?

Bij affiliate marketing spreken we van drie partijen, namelijk de adverteerder, de publisher en het affiliate netwerk. Als webshopeigenaar ben jij de adverteerder in dit verhaal. De publisher is degene die jouw producten onder de aandacht brengt bij hun doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld iemand met een eigen affiliate website zijn of een vergelijkingssite. Het affiliate netwerk is een eventuele tussenpartij. Zowel de adverteerder als de publisher kunnen zich hierbij aansluiten. Als adverteerder word je opgenomen in hun adverteerdersaanbod, waarna publishers zich kunnen aanmelden om jouw producten of webshop aan te bevelen.

 

Het speciale aan deze vorm van marketing, is dat iedereen er baat bij heeft. Jouw product krijgt een groter bereik en je kunt nieuwe doelgroepen aanspreken. De publisher en eventueel het affiliate netwerk verdienen op deze manier hun boterham. En tenslotte geldt voor de klant dat hij op deze manier in aanraking komt met jouw producten terwijl die ze misschien zelf niet had gevonden.

Wel of niet aansluiten bij een affiliate netwerk?

Als je aan de slag wilt gaan met affiliate marketing heb je de keuze om wel of geen gebruik te maken van een affiliate netwerk. Je kunt als webshopeigenaar zelf websites benaderen waarvan jij denkt dat jouw doelgroep ze bezoekt en vragen of je op basis van affiliate bij hen kan adverteren. Zorg ervoor dat je dan goede afspraken maakt en ook de meting waarop de commissie gebaseerd wordt op orde is. Naast zelf direct contact te zoeken, kun je je dus ook aansluiten bij diverse affiliate netwerken. Bij deze netwerken zijn al talloze publishers aangesloten, waardoor je niet zelf op zoek hoeft te gaan. Een ander voordeel van een affiliate netwerk is dat zij alle techniek en administratie voor jou regelen zodat jij je kunt focussen op jouw eigen webwinkel.

De kosten van affiliate marketing

Hierboven hebben we het vooral gehad over een commissie die je vaak moet betalen zodra er een verkoop heeft plaatsgevonden via de affiliate. Dit wordt ook wel ‘Pay Per Sale’ genoemd. Vaak is dit een percentage van de omzet. Naast deze variant zijn er ook nog andere structuren die vaak gebruikt worden:

 

-        Pay Per Click (PPC): Hierbij betaal je elke keer dat er op de advertentie geklikt wordt. Ongeacht of dit een uiteindelijke verkoop oplevert of niet.

-        Pay Per Lead (PPL): Bij deze variant betaal je voor elke lead die wordt gegenereerd via de publisher. Een lead is een potentiële klant. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die zich inschrijft voor je nieuwsbrief of een offerte op jouw webshop heeft aangevraagd.

-        Pay Per View (PPV): Dit houdt in dat je betaalt voor elke keer dat je advertentie getoond is aan websitebezoekers van de publisher. Dit zeg uit eindelijk niks over de interesse van de bezoekers in jouw webshop en/of product.

 

Het is handig om van tevoren goede afspraken te maken over waarvoor je de affiliate betaalt en of dit bijvoorbeeld een vast bedrag of een percentage is. Op basis van data wordt vervolgens het totaalbedrag gebaseerd dat je de affiliate verschuldigd bent.​​​​​

Affiliate netwerken in de CCV Shop App Store

CCV Shop werkt samen met verschillende affiliate netwerken waarbij je eenvoudig jouw webwinkel kunt koppelen om de verkoop op jouw online shop te stimuleren, zoals Daisycon en TradeTracker. Deze apps vind je in de CCV Shop App Store. Informeer bij diverse netwerken naar de publishers, commissies, tracking en promotiemateriaal en bekijk welke partij het beste aansluit bij jouw wensen en eisen.

Tip: Wist je dat CCV Shop een ambassadeursprogramma heeft? Met de gratis app ‘Ambassadeursprogramma’ kun je als ambassadeur van CCV  Shop anderen aanbrengen als klant bij CCV Shop waarvoor je een vergoeding ontvang in de vorm van een eenmalig bedrag. In feite kun je dus zelf ook een affiliate voor CCV Shop zijn. Voor iedere nieuwe aanmelding die via jou komt, ontvang je eenmalig een vast bedrag:

 

Pakket M: € 25,-

Pakket L: € 50,-

Enterprise: € € 100,-

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring