Wel veel bezoekers, maar te weinig conversie?
Kijk naar verbeterpunten! (Deel 2)

31-12-2019

door Eva Rouwenhorst

Vorige week publiceerden we een blog over een aantal factoren die een rol spelen bij de beslissing van een klant om een aankoop te doen bij jouw shop. Het gaat hierbij om details zo klein als de kleur van jouw ‘Bestel nu’ knop, tot grotere zaken zoals de manier waarop je jouw verhaal vertelt. In de vorige blog gingen we in op factoren als jouw navigatiemenu, visuele branding en call-to-actions op jouw homepage. Deze week behandelen we een aantal andere onderwerpen die mogelijk een verbeteringsslag kunnen gebruiken. Stel jezelf de volgende vragen:

1.   Ziet jouw bedrijf er betrouwbaar uit?

2.   Voegen bezoekers producten toe aan hun winkelwagen?

3.   Verlaten bezoekers hun winkelwagen?​​​​​

1. Ziet jouw bedrijf er betrouwbaar uit?

Het opbouwen van klantvertrouwen wanneer je nog niet veel verkopen hebt kan een uitdaging zijn, maar het is een noodzakelijke stap bij het omzetten van websitebezoekers in klanten. Omdat jouw bezoekers jou niet persoonlijk kunnen leren kennen, je hebt immers een online winkel en geen fysieke, moet je ervoor zorgen dat jouw webshop uitnodigend is en ervoor zorgt dat elke bezoeker zich veilig voelt. Je kunt dit op verschillende manieren doen.

Bied live chat aan 

Hoewel je fysiek niet aanwezig kunt zijn in je winkel, kun je toch laten zien wie je bent en een relatie opbouwen met je bezoekers via live chat. Je kunt eenvoudig een live chat functie aan jouw webshop toevoegen met behulp van apps uit de CCV Shop App Store zoals Tawk.to Live Chat of Zendesk Chat, of natuurlijk via Facebook Messenger als je met jouw shop actief bent op social media.

Via live chat kun je bezoekers verwelkomen en begroeten terwijl ze nog rondkijken op jouw shop en kun je eenvoudig eventuele vragen over jouw producten beantwoorden. Sommige live chat-apps kunnen zelfs worden geprogrammeerd met geautomatiseerde antwoorden. Hierdoor blijf je ook buiten jouw werktijden beschikbaar, zodat bezoekers 24/7 vragen kunnen stellen.

Gebruik social media om relaties op te bouwen

Social media-accounts zijn een belangrijk onderdeel van de online aanwezigheid van een bedrijf. Als bezoekers van jouw webshop jou niet via social media zoals Facebook of Instagram hebben ontdekt, zullen ze waarschijnlijk de social media profielen van jouw shop op een later moment in hun besluitvormingsproces bekijken.

 

Hoewel je natuurlijk niet op elk social media platform aanwezig hoeft te zijn, is het wel belangrijk dat je aanwezig bent op de kanalen die jouw klanten gebruiken. Als je hiervoor kiest, is het een must dat je deze profielen regelmatig bijwerkt met actuele content zodat mensen zien dat jouw shop actief is en zodat je in contact komt met klanten via reacties op posts of zelfs via directe berichten.

Verzamel content van gebruikers

Als je geen foto's of recensies van klanten hebt om op jouw webshop te tonen of om iets mee te doen qua marketing, overweeg dan om jouw product aan vrienden, familie of influencers te geven in ruil voor gebruikersfoto's of recensies. Je kunt ook een wedstrijd of weggeefactie organiseren waarbij inzendingen zijn gebaseerd op het maken van content die je kunt delen.

 

Deze afbeeldingen kunnen worden gebruikt in betaalde advertenties, op jouw webshop of op jouw social media kanalen, waardoor ze waardevol zijn bij het opbouwen van consumentenvertrouwen.

Laat zien wie er achter jouw webshop zit

Mensen houden er van om iets van andere mensen te komen, kortom: ze willen graag een idee hebben van de personen achter een winkel. Ten opzichte van enorm grote en bekende webshops is het een voordeel dat jij op een laagdrempelige manier kunt laten zien wie jij bent waardoor de aankoopervaring voor jouw klanten een stuk menselijker wordt. Mist het menselijke aspect op dit moment nog op jouw webshop? Denk er dan eens over na om een stukje over jezelf op te nemen in jouw over ons verhaal.

2. Voegen bezoekers producten toe aan hun winkelwagen?

Zodra je zeker weet dat jouw website zo optimaal mogelijk is ingericht voor bezoekers, kun je jouw webshopstatistieken eens nader gaan bekijken. Elke webshop is anders en bij het bekijken van jouw statistieken kun je wellicht specifieke zaken ontdekken waarmee bezoekers moeite hebben. Deze gegevens zijn te vinden via de statistieken in het dashboard van jouw onderhoudstool en via Google Analytics.

Het percentage websitebezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot een aankoop is het conversieratio. Hoewel jouw algehele conversieratio belangrijk is, kun je eens specifiek kijken hoeveel mensen net voor het afrekenen afhaken. Bijvoorbeeld door te kijken hoeveel mensen wel producten toevoegen aan hun winkelwagen maar daarna afhaken.

Kijken hoeveel bezoekers van jouw webshop producten aan hun winkelwagentje toevoegen, is een goede manier om in kaart te brengen welke zaken je mogelijk moet wijzigen aan jouw webshop om dit aantal te verhogen.

 

Bekijk jouw conversieratio in jouw onderhoudstool om te zien hoeveel bezoekers jouw producten aan hun winkelwagentje toevoegen. Als bezoekers geen producten aan hun winkelwagentje toevoegen, of als dit maar weinig gebeurt, kun je het volgende overwegen:

- Zorg ervoor dat er bij ieder product meerdere productfoto’s beschikbaar zijn die de bezoeker kan bekijken

- Verander de kleur van de button ‘Toevoegen aan winkelwagen’ zodat deze knop meer opvalt (zorg er natuurlijk wel voor dat de kleur bij jouw huisstijl blijft passen)

- Zorg ervoor dat de button ‘Toevoegen aan winkelwagen’ gemakkelijk te vinden is op zowel de desktop- als de mobiele versie van jouw shop

- Verwijderen onnodige of lange productinformatie

- Gebruik opsommingstekens en kopjes zodat bezoekers jouw productpagina’s eenvoudig kunnen scannen

3. Verlaten bezoekers hun winkelwagen?

Een veel voorkomend verschijnsel waardoor het conversieratio laag kan zijn, zijn verlaten winkelwagens. Gelukkig is er een goede manier om ervoor te zorgen dat bezoekers van deze verlaten winkelwagentjes terug komen naar jouw webshop om de aankoop te voltooien:

 

Gebruik de Verlaten Winkelwagen app die je kunt vinden in de CCV Shop App Store zodat je bezoekers die hun winkelwagen verlaten hieraan kunt herinneren waardoor ze wellicht terug komen om de aankoop alsnog af te ronden. Je kunt overwegen om een kortingscode toe te voegen aan jouw verlaten winkelwagen e-mails om zo jouw conversieratio te verbeteren of om meerdere verlaten winkelwagen e-mails te versturen waardoor je meer kansen krijgt om klanten te overtuigen om hun aankoop te voltooien

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord