Online bakkerij beginnen

In 6 stappen een bakkerij webshop starten

Online bakkerij beginnen in 6 stappen

 

Online taart of brood bestellen zit in de lift. Een toenemend aantal consumenten bestelt bakkerij producten online en steeds meer bakkers zien in dat het online aanbieden van hun producten kansen biedt. Hoewel een online bakkerij beginnen praktisch hetzelfde is als een online kledingwinkel beginnen, zijn er een aantal aandachtspunten waarop je moet letten. Ook zijn er een aantal handige tools die een goede toevoeging zijn voor jouw online bakkerij webshop. We vertellen je hier op deze pagina meer over en leggen je uit hoe je in 6 stappen een online bakkerij kunt beginnen.

  • check Eenvoudig herhaalaankopen te plaatsen  check Diverse bezorggebieden in te stellen  check Talloze bezorg- en afhaalopties met de gratis Bezorgen of Afhalen app

Stap 1: Start officieel een bedrijf of begin hobbymatig

Wil je een online bakkerij beginnen? Dan is het handig om eerst te bepalen of je dit hobbymatig wilt doen of als bedrijf. Wil je op grotere schaal online taart of brood verkopen? Dan dien je officieel een bedrijf te starten. Kies hiervoor een rechtsvorm die bij je past, zoals een eenmanszaak of vennootschap onder Firma (vof) en schrijf je in bij de KvK. Heb je al een fysieke bakkerij, en wil je uitbreiden naar online, dan hoef je hiervoor uiteraard geen nieuw bedrijf op te richten en kun je direct starten met een webshop.  Misschien wil je slechts af en toe op bestelling een taart maken in je eigen keuken, die je verkoopt aan vrienden of kennissen. In dat geval start je hobbymatig een online bakkerij en hoef je geen officieel bedrijf te starten.

Stap 2: Bepaal jouw productaanbod en definieer jouw doelgroep

Cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum laten zien dat de broodconsumptie in Nederland stijgt, wat kansen biedt voor jouw beginnende online bakkerij. Een andere trend is dat consumenten meer en meer bereid zijn om te betalen voor een product dat eerlijk, gezond en puur is. Niet vreemd dus dat bijzondere broodsoorten zoals (zuur)desembrood, speltbrood of glutenvrij brood en gebak aan populariteit winnen.

Kies voor niches

Hierop kun je met jouw online bakkerij perfect inspelen bij het bepalen van jouw productaanbod. Heb je al een fysieke bakkerij? Dan is het een logische keuze om jouw reeds bestaande productaanbod online aan te bieden, of een (groot) deel daarvan. Heb je geen fysieke bakkerij en start je puur een online bakkerij? Dan is het verstandig om goed na te denken over jouw productaanbod en hierbij rekening te houden met de zojuist genoemde niches die populair zijn. Wanneer je je richt op bijzondere brood- en gebaksoorten die in trek zijn, heb je een grotere kans op succes dan wanneer je gangbare brood- en gebaksoorten aanbiedt die een consument bij de meeste bakkers kan kopen. Wees daarnaast zelf creatief en speel in op trends zoals het versturen van brownies per brievenbuspost.

Koffiekoekje.nl

De banketbakkers bij bakkerij Gustaf creëren met veel enthousiasme en liefde voor het vak overheerlijke producten. Eigenaar Jan Taken vertelt hoe Gustaf zich naast de verkoop van een breed assortiment aan bakkerij producten op een fysieke locatie nu ook focust op de online klant met de verkoop van gepersonaliseerde koffiekoekjes. Een echte nichemarkt dus.

Jouw doelgroep

Welke bakkerij producten je ook besluit om te gaan verkopen, het is belangrijk om je te richten op een specifieke doelgroep. Vraag jezelf af hoe jouw ideale klant eruitziet en wat de kenmerken zijn van deze ideale klant zoals leeftijd, geslacht en interesses.

Een online bakkerij beginnen in bijzondere broodsoorten en als doelgroep ‘iedere Nederlander die brood eet’ kiezen? Je kunt je voorstellen dat dit een dusdanig brede doelgroep is die zich onmogelijk aangesproken voelt door één en dezelfde boodschap. Probeer uit te vinden onder welke leeftijdscategorie bijzondere broodsoorten populair zijn en baken je doelgroep op die manier steeds verder af totdat deze specifiek genoeg is om gericht te bereiken. Heb je meerdere doelgroepen afgebakend? Probeer dan per doelgroep verschillend te communiceren door je boodschap aan te passen naar waar de doelgroep zich door aangesproken voelt.

Stap 3: Maak je eigen online bakkerij webshop aan

Om een online bakkerij te beginnen, heb je webwinkelsoftware nodig. Je heb de keuze om software te huren of te kopen. Ben je op technisch gebied niet zo handig en wil je hoge investeringskosten voorkomen? Dan is een SaaS-oplossing zoals CCV Shop een goede keuze. Hierbij worden updates namelijk automatisch doorgevoerd, en het bouwen van je webshop is eenvoudig. Ook kun je gemakkelijk zaken zoals je voorraad, marketing, verzendingen en boekhouding regelen vanuit de software. Probeer de software van CCV Shop nu 21 dagen gratis.

 

Ook wanneer je al beschikt over een fysieke bakkerij breid je deze met de software van CCV Shop eenvoudig uit naar online. Wil je de voorraad van jouw fysieke en online winkel synchroniseren? Ook dat is mogelijk. Koppel jouw winkels aan elkaar met onze omnichannel oplossing en profiteer van nog meer gebruiksgemak.

Jouw domeinnaam

Nadat je webwinkelsoftware hebt afgesloten, kun je vervolgens een aansprekende domeinnaam kiezen en claimen die past bij jouw online bakkerij. Kijk of de door jou bedachte domeinnaam nog beschikbaar is en leg deze vervolgens vast. Heb je al een fysieke bakkerij? Dan is het natuurlijk het mooiste dat de domeinnaam overeenkomt met de naam van jouw bestaande bedrijf.

 

Stap 4: Richt jouw webshop in en voeg handige apps en tools toe

 

De vormgeving van jouw webshop is vergelijkbaar met de etalage van een fysieke winkel: het moet bezoekers uitnodigen om verder te kijken. Bepaal voor jezelf wat je wilt uitstralen en geef jouw webshop een passende lay-out. Kies uit de talloze webshop designtemplates het thema waarbij jouw producten het mooist worden weergegeven. Pas kleuren, afbeeldingen en lettertypes eenvoudig aan en plaats je eigen logo. Zonder technische kennis kun je een professioneel design voor jouw online bakkerij maken.

 

Tip: Bekijk hier hoe andere online ondernemers hun webshop hebben vormgegeven

 

Start jouw online slijterij

 

Categorieën, producten en overige pagina’s

Maak productcategorieën aan om structuur aan te brengen in jouw online bakkerij webshop zodat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren. Denk hierbij aan categorieën zoals ‘brood’, ‘gebak’ en ‘koeken’. Houd met het oog op gebruiksvriendelijkheid het aantal menu-items in de navigatiebalk beperkt. Voeg vervolgens jouw online bakkerij producten toe inclusief prijs en omschrijving en hang deze onder de juiste productcategorie. Naast productpagina’s zijn ook overige pagina’s van belang om toe te voegen aan jouw online bakkerij. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een ‘Over ons’ pagina, een pagina met daarop de algemene voorwaarden, en contactpagina of bijvoorbeeld een blogpagina.

Apps en tools

Binnen de software van CCV Shop zijn er diverse handige apps en tools beschikbaar die je eenvoudig aan jouw webshop koppelt om klanten op die manier zo optimaal mogelijk te bedienen. Zo kan het voor jouw klanten gewenst zijn om eenvoudig een herhaalaankoop te doen omdat ze iedere week dezelfde broden bij je kopen in dezelfde hoeveelheid. Dit regel je bij CCV Shop eenvoudig in, waarna klanten via hun account op jouw webshop eenvoudig ‘opnieuw bestellen’ kunnen kiezen bij een eerder geplaatste bestelling.

 

Kunnen klanten bij jou gepersonaliseerde producten bestellen, zoals een taart met daarop een naam of een foto? Ook dat regel je eenvoudig in door klanten de optie te geven om een foto of tekstbestand te uploaden bij het product.

 

Ook de app ‘Bezorgen of afhalen’ kan uitkomst bieden voor jouw online bakkerij. Bied je enkel verzending aan, bezorg je bestellingen zelf, of kan een klant zijn bestelling ook afhalen op een fysieke locatie? Geef zelf aan welke mogelijkheden je biedt. Ideaal wanneer je ook persoonlijk bestellingen aflevert bij klanten met jouw bakkerswagen of bedrijfsauto. Ben je op maandag gesloten en heb je op dinsdag minder capaciteit dan op woensdag? Ook dit geef je eenvoudig aan in de app met behulp van tijdvakken en tijdslots. Uiteraard kun je ook contant betalen of betalen met pin instellen als je bestellingen zelf bezorgt. Ook kun je eenvoudig aangeven in welke regio’s of postcodegebieden je bestellingen zelf bezorgt. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld taarten verkoopt die een korte houdbaarheid hebben.

Stap 5: Koppel betaalmethoden aan jouw webshop

Om daadwerkelijk te kunnen beginnen met de verkoop van jouw online bakkerij producten, moeten klanten natuurlijk kunnen afrekenen in jouw webshop. In Nederland zijn onder andere de betaalmethoden iDEAL, PayPal en betalen met creditcard erg populair. Zo wordt meer dan de helft van alle online aankopen afgerekend met iDEAL. Zorg er dan ook voor dat je deze en het liefst ook andere betaalmethoden aanbiedt in jouw webshop, zodat klanten op de door hen gewenste manier kunnen afrekenen. Betrouwbare betaalproviders waarmee je kunt koppelen zijn bijvoorbeeld CCV Online Payments of Mollie. Deze partijen bieden diverse betaalmethoden aan, zodat je deze in één keer kunt aanbieden op jouw webshop en geen aparte contracten hoeft af te sluiten met iedere betaalmethode.

Wil je klanten de optie geven om aan de deur te betalen wanneer je hun bestelling persoonlijk bezorgt? Dan kan de CCV Mini uitkomst bieden. Deze handzame mobiele betaalautomaat past in je broekzak en is eenvoudig te bedienen met je mobiele telefoon.

 

Stap 6: Kies een verzendpartij en -strategie

Wil je sommige bakkerij producten die langer houdbaar zijn verzenden via een verzendpartij? Koppel dan eenvoudig met bijvoorbeeld PostNL, DHL of MyParcel. Verdiep je in de verschillen tussen de diverse verzendpartijen en kies de partij die het beste bij je past. Denk daarnaast goed na over welke verpakkingen je gebruikt voor de verzending. Afhankelijk van de producten die je op jouw bakkerij webshop verkoopt zijn bepaalde verpakkingen wel of niet geschikt.

Zelf bestellingen bezorgen

Bezorg je jouw bestellingen zelf bij jouw klanten? Stel dan via de Bezorgen of Afhalen app in dat klanten hun bestelling kunnen afhalen op locatie. Met de eerder genoemde tijdvakken en tijdslots ben je ervan verzekerd dat er nooit te veel klanten op hetzelfde tijdstip voor jouw deur staan, je bepaalt jouw tijden en capaciteit zelf. Geef daarnaast eenvoudig aan in welke (postcode)gebieden je bestellingen zelf bezorgt en welke (postcode)gebieden enkel in aanmerking komen voor verzenden per post.

Zelf een online bakkerij beginnen?

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie de keuze gemaakt om een online bakkerij te beginnen? Leuk! Start nu jouw bakkerij webshop bij CCV Shop en profiteer van een webshop inclusief hosting, updates en support voor een vast laag maandbedrag.

Pakket M

24,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Wil jij je eigen online business starten? Met pakket M beschik je over een prima basis om jouw shop een kick-start te geven.

  • 50 producten
  • Eigen domeinnaam
  • 1 e-mailadres
  • Koppeling met betaalsystemen
  • SEO geoptimaliseerd
  • Basic SSL
  • Multishop
  • Digitale producten (250MB opslag)


Bestel direct

Pakket L

populair

44,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Met pakket L beschik je over alle professionele tools om het maximale uit jouw shop te halen en er een groot succes van te maken!

Alle mogelijkheden van pakket M +

  • 15.000 producten
  • 2 e-mailadressen
  • Koppelingen met groothandels
  • Digitale producten (1GB opslag)
  • Basic SSL
Bestel direct

Enterprise

99,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Het Enterprise pakket biedt alle mogelijkheden om jouw bedrijf maximaal te ontzorgen op het gebied van realisatie en implementatie van een volledige e-commerce oplossing.

Alle mogelijkheden van pakket M & L +

  • 25.000 producten
  • Business to business
  • Premium Support
  • Service-Level Agreement (SLA)
  • Private SSL
  • Vast contactpersoon
  • Digitale producten (5GB opslag)
Bestel direct

Antwoord op de meestgestelde vragen

Kan ik al mijn bakkerij producten online verkopen?

Ja dat kan. Met de software van CCV Shop kun je afhankelijk van het pakket dat je kiest 50, 15.000 of maar liefst 50.000 producten aanbieden op jouw webshop. Wanneer je dus naast brood ook taart en andere banketproducten wilt aanbieden is dat geen probleem. 

 

Hoe krijg ik bezoekers op mijn online bakkerij?

Dat kan op verschillende manieren, zoals via online marketing en social media. Optimaliseer jouw online bakkerij voor zoekmachines (SEO) of maak gebruik van Google Ads, zodat je hoog in google komt. Bovendien zorgen we er bij CCV Shop automatisch voor dat jouw online bakkerij zoekmachinevriendelijke URL’s heeft en je producten en pagina's eenvoudig titels en meta descriptions kunt meegeven. Ook kun je gratis gebruikmaken van de SEO analyse tool die je helpt met al je SEO activiteiten.

 

Op welke manier kunnen bezoekers afrekenen in mijn online bakkerij webshop?

Als je jouw online bakkerij begint met de software van CCV Shop, heb je de keuze uit diverse Payment Service Providers. Wanneer je met een PSP koppelt, kun je verschillende betaalmethoden aanbieden op jouw online slijterij zoals iDEAL, creditcard en achteraf betalen. Bezorg je jouw bestellingen zelf bij klanten? Dan kun je ook de opties contant of betalen met pin kiezen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring