Online bloemenwinkel beginnen

In 6 stappen een online bloemenzaak starten

Online bloemenwinkel beginnen in 6 stappen

 

Bloemen koop je tegenwoordig niet meer enkel in een fysieke bloemenzaak, maar ook in een online bloemenwinkel. Met duidelijke foto’s van de boeketten en de optie om bijvoorbeeld een M, L of XL variant van een boeket te bestellen, bied je klanten eenvoudig de mogelijkheid om ook online het perfecte boeket te kiezen. Bij het starten van een online bloemenwinkel zijn er een aantal aandachtspunten waarop je moet letten. Ook zijn er een aantal handige tools die een goede toevoeging zijn voor jouw online bloemenwinkel zodat je het maximale uit jouw online business haalt en jouw klanten voorziet van ultiem gebruiksgemak. We vertellen je hier op deze pagina meer over en leggen je uit hoe je in 6 stappen een online bloemenwinkel kunt beginnen.

 

  • check Filter eenvoudig op kleur en grootte  check Stel diverse bezorggebieden in  check Maak gebruik van de gratis Bezorgen of Afhalen app

Stap 1: Start officieel jouw bloemenzaak

Wil je een online bloemenwinkel beginnen? Dan dien je officieel een bedrijf te starten. Kies hiervoor een rechtsvorm die bij je past, zoals een eenmanszaak of vennootschap onder Firma (vof) en schrijf je in bij de KvK. Heb je al een fysieke bloemenzaak, ook dan is het slim om uit te breiden naar online. Zowel om online vindbaar te zijn met jouw bedrijf, als om een extra verkoopkanaal aan te boren. Uiteraard hoef je hiervoor uiteraard geen nieuw bedrijf op te richten en kun je direct starten met een webshop.

 

Stap 2. Bepaal jouw productaanbod en definieer jouw doelgroep 

Uit consumentenonderzoek uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO, Chrysal en e-Flora blijkt dat consumenten de komende jaren van plan zijn vaker online bloemen te kopen, wat kansen biedt voor jouw online bloemenwinkel. Daarnaast wordt de online verkoop van bloemen veelal bestempeld als een cadeaumarkt. Ongeveer 90% van de bloemen die online worden gekocht zijn bestemd als cadeau.

Kies voor niches

Hierop kun je met jouw online bloemenwinkel perfect inspelen bij het bepalen van jouw productaanbod. Heb je al een fysieke bloemenwinkel? Dan is het een logische keuze om jouw reeds bestaande bloemen assortiment online aan te bieden, of een (groot) deel daarvan. Heb je geen fysieke bloemenzaak en start je puur een online bloemenwinkel? Dan is het verstandig om goed na te denken over jouw productaanbod en hierbij rekening te houden met het gegeven dat bloemen online veelal worden gekocht om cadeau te geven. Dit kan je helpen om keuzes te maken in jouw bloemen assortiment door bijvoorbeeld enkel bepaalde populaire boeketten aan te bieden en daarnaast bosjes rozen en tulpen. Wees daarnaast zelf creatief en speel in op trends zoals droogbloemen, het versturen van bloemen per brievenbuspost, of bied ook extra producten aan zoals bloemenvazen.

 

Tip: Je kunt er ook voor kiezen om met jouw assortiment in te spelen op specifieke momenten en gebeurtenissen zoals huwelijken of overlijdens.

 

Ook geven steeds meer consumenten bloemenabonnementen cadeau aan iemand anders of aan zichzelf. Met een bloemenabonnement krijgt de ontvanger maandelijks voor een bepaalde periode een bos bloemen cadeau. Het aanbieden van een dergelijk bloemenabonnement kan jouw online bloemenzaak onderscheidend maken van die van jouw concurrenten. Ook voor jou als webwinkelier is het aanbieden van een abonnementsvorm interessant omdat je direct verzekerd bent van een bepaalde omzet als een klant voor meerdere keren bloemen afneemt.

Jouw doelgroep

Welke bloemen je ook gaat verkopen, het is belangrijk om je te richten op een specifieke doelgroep. Vraag jezelf af hoe de ideale klant eruitziet die jouw producten gaat kopen. Heb je bijvoorbeeld besloten om bloemenabonnementen aan te bieden op jouw webshop? Dan richt je je waarschijnlijk op een doelgroep die een wat hoger inkomen heeft. Ligt jouw focus op de zakelijke markt en verkoop je boeketten voor in kantoorruimtes of bestellen bedrijven bij jou boeketten voor hun personeel? Pas de uitstraling van jouw webshop en de online marketing die je inzet hier dan op aan, zodat deze doelgroep zich aangesproken voelt.

Stap 3: Maak je eigen online bloemenwinkel webshop aan

Om een online bloemenwinkel te beginnen, heb je webwinkelsoftware nodig. Je heb de keuze om software te huren of te kopen. Ben je op technisch gebied niet zo handig en wil je hoge investeringskosten voorkomen? Dan is een SaaS-oplossing zoals CCV Shop een goede keuze. Hierbij worden updates namelijk automatisch doorgevoerd, en het bouwen van je webshop is eenvoudig. Ook kun je gemakkelijk zaken zoals je voorraad, marketing, verzendingen en boekhouding regelen vanuit de software. Probeer de software van CCV Shop nu 21 dagen gratis.

 

Ook wanneer je al beschikt over een fysieke bloemenwinkel breid je deze met de software van CCV Shop eenvoudig uit naar online. Wil je de voorraad van jouw fysieke en online winkel synchroniseren? Ook dat is mogelijk. Koppel jouw winkels aan elkaar met onze omnichannel oplossing en profiteer van nog meer gebruiksgemak.

Jouw domeinnaam

Nadat je webwinkelsoftware hebt afgesloten, kun je vervolgens een aansprekende domeinnaam kiezen die past bij jouw online bloemenwinkel. Kijk of de door jou bedachte domeinnaam nog beschikbaar is en leg deze vervolgens vast. Heb je al een fysieke bloemenzaak? Dan is het natuurlijk het mooiste dat de domeinnaam overeenkomt met de naam van jouw bestaande bedrijf.

 

Stap 4: Richt jouw bloemenwebshop in en voeg handige apps en tools toe

 

De vormgeving van jouw webshop is vergelijkbaar met de etalage van een fysieke winkel: het moet bezoekers uitnodigen om verder te kijken. Bepaal voor jezelf wat je wilt uitstralen en geef jouw webshop een passende lay-out. Kies uit de talloze webshop designtemplates het thema waarbij jouw bloemenwinkel producten het mooist worden weergegeven. Pas kleuren, afbeeldingen en lettertypes eenvoudig aan en plaats je eigen logo. Zonder technische kennis kun je een professioneel design voor jouw online bloemenzaak maken. 

 

Tip: Bekijk hier hoe andere online ondernemers hun webshop hebben vormgegeven. ​​​​

 

Start jouw online bloemenwinkel

 

Categorieën, producten en overige pagina’s

Maak productcategorieën aan om structuur aan te brengen in jouw online bloemenwinkel zodat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren. Denk hierbij aan categorieën zoals ‘seizoensboeketten’, ‘veldboeketten’, ‘structuurboeketten’ en ‘overige’. Houd met het oog op gebruiksvriendelijkheid het aantal menu-items in de navigatiebalk beperkt. 

Voeg vervolgens jouw producten toe inclusief prijs, foto’s en omschrijving en hang deze onder de juiste productcategorie.

 

Naast productpagina’s zijn ook overige pagina’s van belang om toe te voegen aan jouw online bloemenwinkel. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een ‘Over ons’ pagina, een pagina met daarop de algemene voorwaarden, een contactpagina of bijvoorbeeld een blogpagina waarop je artikelen plaatst over bloemsoorten of over hoe een boeket het langste mooi blijft.

Apps en tools

Binnen de software van CCV Shop zijn er diverse handige apps en tools beschikbaar die je eenvoudig aan jouw webshop koppelt om klanten op die manier zo optimaal mogelijk te bedienen.

Bloemen of boeketten in diverse kleuren en maten

Bied jij op jouw online bloemenwinkel boeketten of bloemen aan die de klant in meerdere kleuren kan kopen? Dan is de app “Kleuren” een perfecte aanvulling op jouw online bloemenwinkel. De app ‘Kleuren’ geeft je namelijk de mogelijkheid om de kleur van een productvariant op de productpagina te tonen middels een zogenaamd kleurbolletje. Bezoekers kunnen hierdoor eenvoudig zien in welke kleuren een product beschikbaar is. Ook kun je kleur als productfilter instellen, waardoor bezoekers eenvoudig kunnen filteren op kleur middels de kleurbolletjes. Hetzelfde is mogelijk voor bijvoorbeeld de grootte van een boeket. Voeg diverse groottes zoals M, L en XL toe als productvariant en productfilter. Zo vindt een bezoeker die opzoek is naar een XL boeket met vooral roze tinten eenvoudig en snel de boeketten die aan zijn wensen voldoen.

 

Tip: Bied klanten ook de optie om een kaartje met een persoonlijke tekst toe te voegen aan hun bestelling

 

Wil je klanten de optie bieden om hun specifieke wensen met betrekking tot een boeket door te geven, en niet enkel te kiezen op basis van een voorbeeldfoto? Zorg dan dat klanten op de productpagina een vraag kunnen stellen of bied live chat aan.

Bezorgen of afhalen

Ook de app ‘Bezorgen of afhalen’ kan uitkomst bieden voor jouw online bloemenwinkel. Bezorg je bestellingen zelf, of kan een klant zijn bestelling ook afhalen op een fysieke locatie? Geef zelf aan welke mogelijkheden je biedt. Ideaal wanneer je ook persoonlijk bestellingen aflevert bij klanten met jouw bedrijfsauto. Ben je op maandag gesloten en heb je op dinsdag minder capaciteit dan op woensdag? Dit geef je eenvoudig aan in de app met behulp van tijdvakken en tijdslots. Daarnaast kun je eenvoudig aangeven in welke regio’s of postcodegebieden je bestellingen zelf bezorgt, om teleurstelling van klanten buiten deze regio’s te voorkomen.

 

Flora@Home

Wil je zelf zo weinig mogelijk omkijken hebben naar jouw bloemen aanbod? Koppel dan eenvoudig met de Flora@Home app. Met de Flora@Home app van PostNL kun je eenvoudig een assortiment verse bloemen en planten te verkopen. Geheel geïntegreerd in jouw webshop, zonder risico of investeringen. Bestellingen op jouw webshop komen direct bij de kwekers binnen, zodat je zelf geen voorraad hoeft te houden. Ook het verpakken en bezorgen van de bloemen en planten is iets waar jij je niet druk om hoeft te maken, die taak neemt PostNL op zich. Er worden maandelijks nieuwe producten toegevoegd aan het Flora@Home platform, zodat je een afwisselend assortiment kunt aanbieden aan jouw klanten.

 

Business to business

Heb je besloten om aan de zakelijke markt te gaan verkopen? De software van CCV Shop is hiervoor uitermate geschikt. Naast het tonen van prijzen inclusief en exclusief btw kun je bijvoorbeeld ook prijzen instellen per klant of klantengroep. Handig wanneer je verschillende prijzen hanteert per type inkoper. Daarnaast stem je eenvoudig jouw assortiment af op de klant door een selectie van producten beschikbaar te maken voor een kleine groep. Voor betaalmethoden geldt hetzelfde, ook hierin kun je specifieke keuzes maken. Zo kun je instellen dat alleen loyale klanten op rekening mogen betalen in het check-outproces. Zo maak je het voor zakelijke klanten zo eenvoudig mogelijk om bij jou te blijven bestellen.

Stap 5: Koppel betaalmethoden aan jouw bloemenwebshop

Om daadwerkelijk te kunnen beginnen met de verkoop van jouw bloemen en boeketten, moeten klanten natuurlijk kunnen afrekenen in jouw webshop. In Nederland zijn onder andere de betaalmethoden iDEAL, PayPal en betalen met creditcard erg populair. Zo wordt meer dan de helft van alle online aankopen afgerekend met iDEAL. Zorg er dan ook voor dat je deze en het liefst ook andere betaalmethoden aanbiedt in jouw webshop, zodat klanten op de door hen gewenste manier kunnen afrekenen. Bedien je ook de zakelijke markt? Bied dan ook betalen op rekening aan. Betrouwbare betaalproviders waarmee je kunt koppelen zijn bijvoorbeeld CCV Online Payments of Mollie. Deze partijen bieden diverse betaalmethoden aan, zodat je deze in één keer kunt aanbieden op jouw webshop en geen aparte contracten hoeft af te sluiten met iedere betaalmethode.

 

Wil je klanten de optie geven om aan de deur te betalen wanneer je hun bestelling persoonlijk bezorgt? Bied dan ook contant betalen of betalen met pin aan. Hierbij kan de CCV Mini uitkomst bieden. Deze handzame mobiele betaalautomaat past in je broekzak en is eenvoudig te bedienen met je mobiele telefoon.

Stap 6: Kies een verzendstrategie

Bezorg je jouw bloemen en boeketten enkel zelf bij jouw klanten, bijvoorbeeld regionaal? Dan hoef je geen zaken te doen met een vervoerder. Wil je consumenten door het hele land de kans geven om bij jou te bestellen? Dan kun je koppelen met een verzendpartij zoals PostNL, DHL of MyParcel. Verdiep je in de verschillen tussen de diverse verzendpartijen en kies de partij die het beste bij je past.

 

Denk daarnaast goed na over welke verpakkingen je gebruikt voor de verzending, je wilt immers dat de bloemen in goede staat aankomen bij de klant. Verkoop je verse bloemen? Dan is het slim om deze te versturen in een daarvoor geschikte doos of tas met daarin een laagje water zodat de bloemen vers blijven.

Zelf een online bloemenwinkel beginnen?

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie de keuze gemaakt om een online bloemenwinkel te beginnen? Leuk! Start nu jouw bloemenwinkel webshop bij CCV Shop en profiteer van een webshop inclusief hosting, updates en support voor een vast laag maandbedrag.

 

Pakket M

24,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Wil jij je eigen online business starten? Met pakket M beschik je over een prima basis om jouw shop een kick-start te geven.

  • 50 producten
  • Eigen domeinnaam
  • 1 e-mailadres
  • Koppeling met betaalsystemen
  • SEO geoptimaliseerd
  • Basic SSL
  • Click & Collect functionaliteit
  • Multishop
  • Digitale producten (250MB opslag)
  •  
Begin je webshop

Pakket L

populair

44,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Met pakket L beschik je over alle professionele tools om het maximale uit jouw shop te halen en er een groot succes van te maken!

Alle mogelijkheden van pakket M

+
  • 15.000 producten
  • 2 e-mailadressen
  • Koppelingen met groothandels
  • Digitale producten (1GB opslag)
  •  
  •  
  •  
  •  
Begin je webshop

Enterprise

99,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Het Enterprise pakket biedt alle mogelijkheden om jouw bedrijf maximaal te ontzorgen op het gebied van realisatie en implementatie van een volledige e-commerce oplossing.

Alle mogelijkheden van pakket M & L

+
  • 50.000 producten
  • 10.000 categorieën
  • Business to business
  • Premium Support
  • Service-Level Agreement (SLA)
  • Private SSL
  • Vast contactpersoon
  • Digitale producten (5GB opslag)
Begin je webshop

Antwoord op de meestgestelde vragen

 

Kan ik al mijn bloemenwinkel producten online verkopen?

Ja dat kan. Met de software van CCV Shop kun je afhankelijk van het pakket dat je kiest 50, 15.000 of maar liefst 50.000 producten aanbieden op jouw webshop. Wanneer je dus naast bloemen ook vazen en andere gerelateerde producten wilt aanbieden is dat geen probleem. 

 

Hoe krijg ik bezoekers op mijn online bloemenwinkel?

Dat kan op verschillende manieren, zoals via online marketing en social media. Optimaliseer jouw online bakkerij voor zoekmachines (SEO) of maak gebruik van Google Ads, zodat je hoog in google komt. Bovendien zorgen we er bij CCV Shop automatisch voor dat jouw online bloemenwinkel zoekmachinevriendelijke URL’s heeft en je producten en pagina's eenvoudig titels en meta descriptions kunt meegeven. Ook kun je gratis gebruikmaken van de SEO analyse tool die je helpt met al je SEO activiteiten.

 

Op welke manier kunnen bezoekers afrekenen in mijn online bloemenwinkel?

Als je jouw online bloemenwinkel begint met de software van CCV Shop, heb je de keuze uit diverse Payment Service Providers. Wanneer je met een PSP koppelt, kun je verschillende betaalmethoden aanbieden op jouw online slijterij zoals iDEAL, creditcard en achteraf betalen. Bezorg je jouw bestellingen zelf bij klanten? Dan kun je ook de opties contant of betalen met pin kiezen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring