Het online verkopen van producten gaat verder dan alleen het hebben van een webshop. Je moet namelijk rekening houden met diverse factoren zoals je doelgroep, het platform waarmee je jouw webshop bouwt, maar ook betaling, verzending en marketing.
- Doelgroep en marktonderzoek
Voordat je begint met producten online verkopen, is het noodzakelijk om je doelgroep te begrijpen en grondig marktonderzoek te doen. Identificeer wie je potentiële klanten zijn, wat hun behoeften en voorkeuren zijn en wat je concurrenten doen zodat je hierop kunt inspelen bij online producten verkopen op jouw eigen webshop.
- E-commerce platform
Kies het juiste e-commerce platform dat past bij jouw behoeften, budget en technische kennis. Er zijn talloze opties beschikbaar, van gebruiksvriendelijke platforms zoals CCV Shop tot zogenaamde Open Source platforms als Magento waarbij je jouw webshop middels code opzet en geen gebruik maakt van een kant-en-klaar systeem.
Meer over verschillende webshopsoftware
Selecteer zorgvuldig de producten die je online wilt verkopen. Overweeg factoren zoals vraag, winstmarges, concurrentie en seizoensgebondenheid bij het bepalen van je assortiment. Vraag ook samples aan om te kijken of de producten voldoen aan je verwachting voordat je ze in grotere aantallen inkoopt bij een leverancier.
Beheer je voorraad nauwkeurig en zorg ervoor dat je altijd voldoende producten beschikbaar hebt om aan de vraag van je klanten te voldoen. Gebruik tools en software om je voorraad bij te houden en waarschuwingen in te stellen wanneer een product bijna is uitverkocht. Binnen de software van CCV Shop stel je bijvoorbeeld eenvoudig een notificatie in wanneer de voorraad van een product een bepaalde waarde heeft bereikt die je zelf kunt kiezen.