Een andere manier om zonder voorraad een webwinkel te beginnen is door digitale producten aan te bieden. Deze producten zijn dus alleen online beschikbaar. De voorraad van deze producten is misschien dan wel opgeslagen in de cloud, maar fysiek merk je in ieder geval niets van deze producten. Tegenwoordig zijn er vele soorten digitale producten die online verkochten worden. Voorbeelden zijn e-books, (stock)foto’s, films, abonnementen en apps.
Het voordeel van een digitaal product is dat deze niet fysiek verstuurd hoeft te worden en dat de kosten in tegenstelling tot een fysiek product vaak lager zijn. Omdat het product niet hoeft te worden verstuur, beschikt de klant direct over zijn aankoop na het afronden van de betaling. Een ander voordeel van een digitaal product is dat de ontwikkeling of de verkoop vaak geautomatiseerd wordt. Op deze manier hoef jij relatief weinig onderhoud te verrichten aan jouw digitale product(en).
Abonnementen zijn bijvoorbeeld al vaak automatisch ingesteld. Wanneer een abonnement, bijvoorbeeld de prijs, verandert, is dit vaak een eenmalige aanpassing die daarna automatisch wordt doorgevoerd in de webshop.
Belangrijke factoren voor het bepalen van de prijs van een digitaal product zijn de kennis, tijd en moeite die hierin zijn gestopt. Dit verschilt natuurlijk per soort product en moet goed in kaart zijn gebracht voordat het digitale product verkocht wordt.
Bij digitale producten beheer je fysiek dus geen voorraad. Voor veel mensen die een webshop willen beginnen zonder voorraad is dit dus een interessante oplossing. Wil je meer weten over digitale producten? Lees hier hoe je een webshop kan inrichten met digitale producten en ontdek alle mogelijkheden.