4 manieren om een webwinkel zonder voorraad te beginnen

22-04-2020

door Adonay Ghebremariam

Tegenwoordig is het starten van een webshop heel eenvoudig. Meestal is de grootste kostenpost bij het starten van een webshop de voorraad. Echter is het ook mogelijk om zonder voorraad succesvol een webshop te runnen. Het voordeel hiervan is dat je vaak geen grote investeringen in je voorraad hoeft te doen en dat je geen opslagruimte nodig hebt. Alle zaken met betrekking tot de voorraad worden in de meeste gevallen overgenomen door een partner of leverancier. In deze blog nemen we vier manieren door die vertellen hoe jij een webshop zonder voorraad kan starten.

1. Dropshipping

Dropshipping is een bekende vorm van e-commerce waarbij je bij je geen voorraad nodig hebt. Wanneer een klant een product koopt in jouw webshop, geef jij deze als order door aan jouw leverancier. Deze leverancier stuurt het product rechtstreeks naar jouw klant. Als verkopende partij merk je hier dus zelf niets van. Anderzijds merkt de klant niet dat jij als dropshipper zaken doet met een dropshipping leverancier.

 

Echter blijf jij als verkopende partij wel verantwoordelijk voor zowel de verkoop als voor het product. De klant is immers de deal met jou aangegaan. Zorg er daarom dus wel voor dat je echt weet wat je verkoopt. Omdat eventuele retourneringen naar jouw eigen locatie verstuurd worden, kost het jou als dropshipper namelijk veel tijd en geld om retourneringen ook weer terug te sturen naar jouw leverancier. Voer daarom zelf alvast een testorder uit bij jouw leverancier. Zo kom je erachter of het product aan jouw eisen voldoet en of het product ook op tijd geleverd wordt.

Tip: Natuurlijk komen retourneringen voor bij een webshop. Het loont waarschijnlijk niet om deze retourproducten weer terug te sturen naar jouw dropshipping leverancier, omdat je dan extra verzendkosten maakt. Bied deze producten dus indien mogelijk weer aan op jouw webshop. Wanneer het product wordt verkocht, kun je het zelf naar de koper sturen.

Voor veel startende ondernemers is dropshipping dus een interessante oplossing. Omdat jij geen voorraad in hoeft te kopen, heb je relatief weinig startkapitaal nodig om te beginnen. Wil je meer weten over dropshipping? Bekijk dan deze pagina of download het dropshipping e-book.

2. Digitale producten

Een andere manier om zonder voorraad een webwinkel te beginnen is door digitale producten aan te bieden. Deze producten zijn dus alleen online beschikbaar. De voorraad van deze producten is misschien dan wel opgeslagen in de cloud, maar fysiek merk je in ieder geval niets van deze producten. Tegenwoordig zijn er vele soorten digitale producten die online verkochten worden. Voorbeelden zijn e-books, (stock)foto’s, films, abonnementen en apps.

 

Het voordeel van een digitaal product is dat deze niet fysiek verstuurd hoeft te worden en dat de kosten in tegenstelling tot een fysiek product vaak lager zijn. Omdat het product niet hoeft te worden verstuur, beschikt de klant direct over zijn aankoop na het afronden van de betaling. Een ander voordeel van een digitaal product is dat de ontwikkeling of de verkoop vaak geautomatiseerd wordt. Op deze manier hoef jij relatief weinig onderhoud te verrichten aan jouw digitale product(en).

Abonnementen zijn bijvoorbeeld al vaak automatisch ingesteld. Wanneer een abonnement, bijvoorbeeld de prijs, verandert, is dit vaak een eenmalige aanpassing die daarna automatisch wordt doorgevoerd in de webshop.

 

Belangrijke factoren voor het bepalen van de prijs van een digitaal product zijn de kennis, tijd en moeite die hierin zijn gestopt. Dit verschilt natuurlijk per soort product en moet goed in kaart zijn gebracht voordat het digitale product verkocht wordt.  

 

Bij digitale producten beheer je fysiek dus geen voorraad. Voor veel mensen die een webshop willen beginnen zonder voorraad is dit dus een interessante oplossing. Wil je meer weten over digitale producten? Lees hier hoe je een webshop kan inrichten met digitale producten en ontdek alle mogelijkheden.

3. Affiliate webshop

Bij een affiliate webshop promoot je andere webshops op jouw eigen webshop. Het doel van een affiliate webshop is om zoveel mogelijk mensen vanaf jouw webshop door te verwijzen naar de webshops die jij promoot. Wanneer deze doorverwezen klanten een conversie plegen bij de desbetreffende webshop, bijvoorbeeld het doen van een aankoop, ontvang jij een klein percentage als commissie van deze conversie. Deze commissie stem je samen af met jouw affiliate partner.

 

Omdat de voorraad zich bevindt bij jouw affiliate partner, hoef je bij een affiliate webshop geen voorraad in te kopen of voorraadadministratie bij te houden. Daardoor ben je relatief weinig geld kwijt aan het inrichten van een webshop.

 

Echter moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je veel relevante bezoekers ontvangt op jouw webshop die jij kan doorverwijzen. Daarom is het belangrijk om jouw doelgroep goed in kaart te brengen. Wellicht zal je ook een marketingbudget moeten vrij maken om extra bezoekers te trekken naar jouw webshop. 

4. Fulfilment/Third Party Webshop

Bij een third party webshop beheert een fulfilmentcenter als derde partij jouw voorraad, inclusief het inpakken, verzenden en de eventuele retourzendingen. Deze voorraad is echter wel van jou. Voorbeelden van dit soort fulfilmentcenters in Nederland zijn Bol.com en Amazon. Deze partijen beheren jouw voorraad die zij ontvangen van jouw leverancier. Deze derde partijen ontvangen een vergoeding voor alle inspanningen die zij verrichten met betrekking tot jouw voorraad. Een voorbeeld van een inspanning is dat een fulfilmentcenter als Bol.Com jouw producten verzendt naar de klant als er een order is geplaatst. Het voordeel van deze vorm van een webwinkel zonder voorraad is dat orders vaak sneller verzonden kunnen worden dan bij dropshipping.  

Vandaag de dag is het belangrijk voor consumenten dat zij hun orders op korte termijn ontvangen. Daarnaast hoef jij je ook geen zorgen te maken over retourneringen en andere bijzaken wanneer je zaken doet met een fulfilmentpartij.

 

Het nadeel van een third party webshop is dat de deze partij natuurlijk een vergoeding ontvangt voor het beheren van je voorraad. Aangezien jij verantwoordelijk bent voor de inkoop, moet jij de voorraad wel in de gaten houden en deze op tijd aanvullen. Dit kan ook door de leverancier van jouw product gedaan worden.

 

In tegenstelling tot dropshipping, heb je bij een webshop waarbij fulfilment toegepast wordt, wel veel startkapitaal nodig, aangezien jij van tevoren wel zelf de voorraad inkoopt. Tot slot zijn er vaak ook al andere partijen die producten verkopen via een third party. Denk dus goed na over het product wat jij wilt gaan verkopen en onderzoek hoeveel concurrenten dit product al verkopen.

Tip: CCV Shop biedt via de app store diverse koppelingen aan met fulfilmentcenters. Bekijk deze hier.

Er zijn dus verschillende manieren waarop jij een webshop kan starten zonder voorraad. Elke vorm heeft zijn eigen eigenschappen en de bijbehorende voor- en nadelen. Kijk dus goed welke vorm het best bij jou past voordat je het beginnen van een webshop zonder voorraad overweegt.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord