8 tips om het meeste uit de feestdagen te halen

18-11-2020

door Vera Voortman

De feestdagen zijn voor veel ondernemers de drukste dagen van het jaar, en de december omzet steekt dan ook hoog uit boven die van andere maanden. Veel mensen gaan voorafgaand aan deze dagen namelijk online op zoek naar cadeaus voor familie of vrienden.  Uit cijfers van het GfK blijkt dat de omzet van non-food webwinkels sinds het uitbreken van het coronavirus zelfs met zestig à zeventig procent is gestegen. Omdat het bezoeken van fysieke winkels tijdens deze coronaperiode niet ideaal is, zullen dit jaar nog meer mensen hun Sinterklaas- of Kerstcadeaus online kopen.  Maar hoe kun je als webwinkelier het beste inspelen op de drukte rondom deze dagen? In deze blog geven we een aantal tips over hoe je jouw omzet kunt verhogen tijdens de feestdagen.

Tip 1: Inspireer je klanten

Zoveel mensen, zoveel wensen. Althans, dat zou je zeggen. Soms zijn de cadeauwensen van iemand niet bekend, en is het voor vrienden of familie lastig om te bedenken wat ze voor hun geliefde moeten kopen. Wanneer er geen wensen zijn opgegeven kun je je creatieve brein laten kraken en zelf iets verzinnen. Maar dat geldt niet voor iedereen, sommige mensen vinden het fijn om geïnspireerd te worden en suggesties te ontvangen. Hier kun je als webwinkelier perfect op inspelen door suggesties voor cadeau ideeën te geven op jouw webshop. Je kunt je klanten inspireren door cadeaus in verschillende categorieën te tonen. Bijvoorbeeld ‘Cadeau voor haar’, ‘ Cadeau voor hem’ of ‘Cadeau voor kinderen’. Je kunt natuurlijk ook onderscheid maken in diverse productgroepen zoals ‘parfums’, ‘sieraden’, ‘spelletjes’ of ‘gezondheid’. Op deze manier laat je zien dat je voor iedereen een cadeau in huis hebt en maak je het voor je klanten makkelijker om een leuk, geschikt cadeau te vinden.​​​​​

Tip 2: Geef je webshop een feestelijk design

Sfeer kan veel doen met mensen. Wanneer je jouw webshop omtovert in een feestelijk design, is de kans groot dat bezoekers van jouw webshop direct in een feestelijke stemming komen, waardoor de zin om cadeaus voor de feestdagen te kopen wordt versterkt.  Maar hoe maak je jouw webshop feestelijk? Je kunt bijvoorbeeld een leuke header maken voor Sinterklaas waarbij je een foto met pepernoten gebruikt of jouw webshopnaam in chocoladeletters toont, en met Kerst een mooie sfeerfoto met daarop een versierde kerstboom of open haard met cadeaus. Daarnaast is het ook een goed idee om op de homepage van jouw webshop uitgelichte producten te tonen die aansluiten op de feestperiode. Toon bijvoorbeeld wanneer je kleding verkoopt, bovenaan de homepage leuke outfits die mensen kunnen dragen tijdens een (coronaproof) kerstdiner of op pakjesavond.

Tip 3: Vergeet je huidige klanten niet

Probeer tijdens deze periode ook je vaste klantenkring te bereiken. Een goede manier om dit te doen is door social media in te zetten. Betaald adverteren rondom de feestdagen kan erg prijzig zijn vanwege de vele concurrentie, dus kies ervoor om gratis berichten op jouw social mediakanalen te plaatsen. Welke berichten zijn leuk om te plaatsen in de decembermaand? Deel cadeautips met je volgers en zorg daarbij voor een aantrekkelijke productfoto. Of trek klanten aan met pakkende captions die hen verleiden om door te klikken. Weten hoe je goede onderschriften maakt voor Instagram? Lees dan dit blog eens.

 

Nog een idee: maak een shop-the-christmas-look afbeelding voor op Instagram wanneer je bijvoorbeeld kleding of sieraden verkoopt, of deel een video van de mooiste schoenen uit jouw webshop waarin Sinterklaas wat lekkers kan achterlaten. Door slim gebruik te maken van je social mediakanalen, bereik je ook jouw huidige klantenkring en doen zij wellicht dit jaar een feestdagen aankoop in jouw shop.

Tip 4: Geef wat weg

Het is altijd leuk om iets extra’s te krijgen rond de feestdagen. Geef bij bestellingen voorafgaand aan Sinterklaas bijvoorbeeld wat pepernoten in een zakje weg of stop een mini chocoladeletter bij in de verpakking. Met kerst zou je een leuke kerstbal bij in de pakketjes kunnen doen, of een kerstsok om aan de open haard te hangen. Verder werken give aways ook goed rond deze drukke periode. Houd bijvoorbeeld een actie waarbij klanten als ze 15 euro of meer uitgeven in jouw webshop kans maken op een gratis product. Maak de winnaar een week voor Sinterklaas of Kerst bekend, zodat diegene het gratis product ruim voor de feestdag ontvangt en deze dus aan zichzelf cadeau kan geven.

Tip 5: Verzorg een inpakservice

Cadeautjes zijn altijd leuk om uit te pakken. Bij het inpakken van cadeaus ligt dit iets anders, hierin hebben veel mensen niet zoveel zin, of ze zijn er simpelweg niet zo goed in.  Bied daarom een inpakservice aan in de periode voor de feestdagen om het voor klanten nog aantrekkelijker te maken om juist bij jouw webshop iets te bestellen. Geef jouw klanten de optie om cadeaupapier toe te voegen aan hun bestelling zodat ze hun bestelling mooi ingepakt ontvangen. Wat het uitpakken van een cadeau nog leuker maakt, is als het een echte ervaring wordt. De zogeheten ‘unboxing’ ervaring. Voeg wat leuke dingen toe aan jouw pakketjes zoals een ‘fijne feestdagen’ kaartje, een gratis item of een thank you card waarin je de klant bedankt voor zijn aankoop. Ook kleine details zoals een takje hulst of wat nepsneeuw doen wonderen.  Al deze extraatjes maken het uitpakken van een gekocht product nóg leuker. Meer tips over unboxen? Klik hier.

Tip 6: Zorg voor voldoende betaalmethoden

Het is als webwinkelier belangrijk om op jouw webshop de betaalmethoden aan te bieden waarvan jouw klanten het liefste gebruik maken. In Nederland zijn de populairste betaalmethoden onder andere iDEAL, creditcard en achteraf betalen en de kans is dan ook groot dat jouw klanten ook graag willen afrekenen middels één van deze methoden. Ook tijdens de feestdagen is het belangrijk dat klanten op de door hen gewenste manier kunnen betalen in jouw webshop. Mensen hebben vaak haast, willen snel hun bestelling afronden, en willen niet bij gebrek aan beter switchen naar een betaalmethode die geen favoriet is.  Check dus nogmaals of klanten op jouw webshop kunnen kiezen uit alle populaire betaalmethoden. Als dit het geval is, vergroot dit de kans dat ze bij jou een aankoop doen en niet snel doorklikken naar de concurrent. Vergeet hierbij niet om te overwegen om achteraf betalen aan te bieden mocht je dat nog niet doen. Wanneer iemand een product koopt als cadeau maar niet zeker weet of dit cadeau de ontvanger zal bevallen, is het voor diegene namelijk fijn om pas achteraf te hoeven betalen. Of wanneer iemand een kledingstuk cadeau geeft en twijfelt over de maat. Zonder het geld direct kwijt te zijn, kan de gever twee verschillende maten bestellen en er later eentje retourneren. De gever betaalt vervolgens alleen voor het kledingstuk dat goed paste.   

Tip 7: Overweeg een langere retourtermijn

Je hoopt het natuurlijk niet maar soms vallen cadeaus niet in de smaak en willen mensen het product graag retourneren. Rond de feestdagen worden cadeaus vaak op tijd ingekocht en is de retourtermijn al verlopen wanneer het cadeau nog niet eens aan de ontvanger is gegeven. Zo heeft de ontvanger niet eens de kans om te overwegen het cadeau te retourneren. Daarom is het voor klanten fijn als de retourperiode tijdens de feestmaand langer is dan normaal, zodat ze niet bang hoeven te zijn dat als iemand het cadeau niet leuk vindt, hij het niet terug kan sturen. Wanneer bezoekers van jouw webshop zien dat je tijdens de decembermaand een langere retourperiode hanteert, kan dit hen net het laatste zetje geven om te beslissen om hun cadeaus bij jou te kopen, omdat je je hiermee onderscheidt van je concurrenten.

Tip 7: Communiceer duidelijk over voorraad en bezorging

Het is belangrijk om je voorraad voor de decembermaand op orde te hebben om teleurstelling te voorkomen. Het is voor klanten natuurlijk niet leuk om ze er achter te komen dat een product niet op voorraad is als ze deze in de winkelwagen willen plaatsen. Zorg er dus voor dat de producten die je toont op jouw webshop ook daadwerkelijk op voorraad zijn. Dit kun je ook expliciet naar voren laten komen op jouw webshop. Vermeld bijvoorbeeld op de homepage dat alle producten direct uit voorraad leverbaar zijn, zodat bezoekers weten dat ze gerust bij jou kunnen bestellen. Verder is bezorging extra belangrijk tijdens de feestdagen. Denk bijvoorbeeld aan Sinterklaas: wanneer ouders de cadeaus voor hun kinderen bestellen willen ze misschien graag dat de cadeaus ’s avonds worden bezorgd wanneer de kinderen slapen zodat ze hiervan niets merken. Het is daarom fijn voor klanten wanneer ze zelf het bezorgtijdstip kunnen aangeven. Daarnaast is het ook slim om de uiterlijke besteldatum goed te communiceren naar je klanten. Dus als de bezorging standaard 3 werkdagen is, is het belangrijk om op jouw webshop te vermelden dat bestellingen die geplaatst worden voor datum X, op tijd bezorgd zullen worden voor Sinterklaas of Kerst.

Vergeet niet dat de decembermaand voor bezorgdiensten een enorm drukke periode is waardoor pakketjes langer onderweg kunnen zijn. Houd hier rekening mee wanneer je uiterlijke besteldata communiceert naar klanten.  

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring