De 7 beste tips voor een aantrekkelijke webwinkel

18-09-2019

door Eva Rouwenhorst

Als jouw bedrijf tastbare producten verkoopt, moet je een sterke online aanwezigheid hebben. Maar met zoveel concurrentie op het gebied van e-commerce, kan het moeilijk zijn om voet aan de grond te krijgen. Je concurreert niet alleen met lokale en regionale merken, maar je hebt ook te maken met internationale reuzen zoals Amazon. Daarom is het belangrijk dat je je concentreert op elk detail van jouw webshop. Deze blog bevat praktische tips om meer conversies te genereren voor jouw webshop, of je nu net bent begonnen of al een langer een shop runt.  

1. Vermijd rommel

Webshops met relatief eenvoudige ontwerpen hebben vaak hogere conversiepercentages. Bekijk je eigen homepage eens. Wat is het eerste dat een bezoeker ziet? Er moet een duidelijk focuspunt zijn. De ogen van de bezoeker moeten rechtstreeks worden getrokken naar een CTA-knop of naar producten die je verkoopt. Maar een te rommelige homepage maakt het moeilijk om jouw CTA te identificeren. 53% van de webshops heeft CTA’s die bezoekers pas vinden na meer dan drie seconden. Je zou moeten streven naar een tijd die veel sneller is dan dat. Welke acties wil je dat consumenten ondernemen wanneer ze jouw webshop bezoeken? Natuurlijk wil je dat ze een aankoop doen. Maak dit hen dan ook zo gemakkelijk mogelijk en leid ze niet af met onnodige ‘rommel’ die voor verwarring kan zorgen.

2. Houd je menu’s simpel

Menu's zijn een geweldige manier om jouw webshop georganiseerd te houden en om duidelijk te groeperen wat je verkoopt. Maar zoals zojuist al gezegd wil je dingen niet te ingewikkeld maken. Te veel menucategorieën zullen de consument in verwarring brengen, waardoor deze niet kan vinden wat hij zoekt. Je menu moet dus niet super specifiek zijn. Gebruik in plaats daarvan bredere, algemenere termen om jouw producten te categoriseren. Stel dat je via jouw webshop merkkleding verkoopt met artikelen zoals:

• t-shirts
• shirts met lange mouwen
• truien
• topjes
• vesten

In plaats van vijf verschillende menu-opties voor elk van deze keuzes, kun je ze in één categorie groeperen: 'bovenkleding’.

3. Elimineer stappen in het check-out proces

Zodra een bezoeker besluit iets te kopen, moet hij het gemakkelijk vinden om de aankoop te voltooien. En het is jouw taak om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Elke extra stap in het betalingsproces vergroot de kans dat de bezoeker de check-out tóch verlaat. Zo gaf bij een onderzoek 28% van de consumenten aan dat ze tijdens het afrekenen een winkelwagentje had verlaten omdat het proces te lang en te ingewikkeld was. Het belangrijkste is hier om alleen essentiële informatie van de koper te krijgen. Er is bijvoorbeeld geen reden om te vragen naar de meisjesnaam van hun moeder, het eerste concert dat ze bijwoonden of hun favoriete vakantieplek. Zorg ervoor dat je factuurgegevens en adresgegevens verzamelt, eigenlijk alles wat je nodig hebt om de aankoop te verwerken.

4. Verplicht shoppers niet om een account aan te maken (maar moedig het wél aan)

Zoals net gezegd wil je dat jouw kopers het betalingsproces zo snel en makkelijk mogelijk doorlopen. Daarom is het belangrijk om ook de optie ‘afrekenen als gast’ aan te bieden, in plaats van enkel de optie om je als klant te registreren. Dat gezegd hebbende, je kunt klanten natuurlijk nog wel steeds aanmoedigen om zich te registreren. Als je je registreert kun je bij een volgende aankoop het betalingsproces nog sneller doorlopen, omdat alle informatie wordt opgeslagen in de accounts. Dit soort voordelen kun je dus subtiel vermelden, zodat het aanmaken van een account wordt gestimuleerd zonder dat je er te veel de nadruk op legt.  

5. Verstuur verlaten winkelwagen e-mails

Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 74% van alle gevulde winkelwagentjes verloren gaat. Van iedere 100 potentiële klanten, zullen er dus 74 je webshop verlaten zonder een aankoop te doen. De klant twijfelt bijvoorbeeld bij de laatste check-out pagina, of moest plots achter zijn computer vandaan. Wanneer je deze klanten overtuigt om de aankoop toch af te ronden, genereer je meer omzet. Maar hoe doe je dit? Met de ‘Verlaten Winkelwagen’ app! Hiermee kun je klanten een tweede aankoopkans geven. Zonder dat het je moeite kost, zal ‘Verlaten Winkelwagen’ de klant, een korte tijd na zijn bezoek, per e-mail herinneren aan zijn bestelling en hem vragen om terug te komen om de bestelling te voltooien. De inhoud van het winkelwagentje en een link naar je webshop (met gevulde winkelwagen) staan standaard in de e-mailtekst. Je kunt zelf de inhoud van de e-mail verder vormgeven om je klanten te overtuigen alsnog de bestelling te plaatsen. De klant kan vervolgens eenvoudig de bestelling afronden.

6.Schrijf regelmatig blogs

Hoe vaak bezoekt dezelfde persoon jouw webshop? De kans is groot dat de meeste bezoekers niet elke dag iets kopen. Ze zullen waarschijnlijk zelfs niet één keer per week iets kopen. Alleen jouw allerbeste klanten kopen misschien maandelijks iets. Maar als mensen überhaupt niet op jouw webshop terechtkomen, kunnen ze er  natuurlijk onmogelijk geld uitgeven.

 

Het schrijven van wekelijkse blogs als aanvulling op jouw webshop is een geweldige manier om veel volgers te werven en een aanhang op te bouwen. Wanneer de blogs informatief zijn en een toegevoegde waarde hebben, hebben mensen een reden om jouw webshop iedere week te bezoeken. En als ze eenmaal op jouw webshop zijn om jouw blog te lezen, is de kans groter dat ze óók een aankoop doen.

7. Bied zoveel mogelijk betaalmethoden aan

Het wekt vertrouwen bij de consument wanneer hij de keuze heeft uit meerdere betaalmethoden, waaronder een vorm van een verzekerde online betaling. iDEAL biedt bijvoorbeeld geen verzekerde betaling, en een consument kan wanneer hij via deze betaalmethode heeft betaald zijn geld niet zomaar terug krijgen. Het aanbieden van PayPal als betaalmethode biedt deze verzekering wél. Bij PayPal geldt namelijk een zogenaamde aankoopbescherming wat inhoudt dat een online aankoop maar liefst 180 dagen verzekerd is. Voor betaling via creditcard geldt hetzelfde, een aankoop is 180 dagen lang gratis verzekerd tegen schade, diefstal en verlies. Door dit soort betaalmethoden aan te bieden, waarborg je de levering voor de klant waardoor hij met vertrouwen bij je kan bestellen.

Het opnemen van een achteraf betaalmethode zoals AfterPay biedt ook uitkomst wanneer het gaat om het wekken van vertrouwen bij de klant. Op deze manier kunnen klanten producten eerst ontvangen, en daarna pas betalen. Ze zijn er dan dus zeker van dat ze geen geld kwijt zijn terwijl ze het product vervolgens nooit geleverd krijgen omdat een webshop onbetrouwbaar blijkt te zijn. Binnen de kledingbranche is achteraf betalen al een hele tijd een betaalmethode die vaak wordt gebruikt. Klanten kunnen zo eenvoudig eerst kleding bekijken en passen, de niet-gebruikte producten retourneren en alleen de spullen afrekenen die ze houden.

 

Wanneer de consument jouw webshop al vertrouwt, of dit uiteindelijk ondervindt, is de kans groot dat hij in het vervolg voor een betaalmethode als iDEAL kiest, omdat hij de garantie niet meer nodig heeft om eventueel zijn geld terug te kunnen krijgen. Het aanbieden van verschillende betaaloplossingen is dus een verstandige keuze voor de lange termijn.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord