Een digitale toekomst van inkopen voor (web)winkels

12-01-2021

Gastblog door Mechteld Snouckaert van Schauburg, Marketing Specialist bij Orderchamp

Bij lokale winkeliers en webshops gaat steeds vaker de voorkeur uit naar online inkopen (McKinsey, okt 2020). Benieuwd wat deze opkomende trend voor het succes van jouw bedrijf kan betekenen? Hieronder vertellen we je meer over de mogelijkheden!

 

Retailers willen zich vandaag de dag kunnen onderscheiden van de massa door een uniek productaanbod. De hedendaagse consument heeft behoefte aan producten met een karakter. Ze worden steeds bewuster rondom duurzaamheid, willen weten waar producten vandaan komen en hoe deze gemaakt worden. Daarnaast wil de consument continu verrast worden met een vernieuwend assortiment en aangepaste winkelinrichting. Als retailer is het van belang slim op deze trends in te spelen om zo succesvol mogelijk te kunnen opereren.

Winkeliers zullen hiervoor frequenter en slimmer moeten inkopen en niet twee- of driemaal per seizoen tijdens de traditionele inkoopmomenten. Er is behoefte aan flexibiliteit. Vaak op maand- en weekbasis, en in kleinere hoeveelheden. Het regelmatig experimenteren met een nieuw en trendgevoelig aanbod zorgt ervoor dat de klant verrast wordt en zal terugkeren.

 

Maar hoe vinden retailers deze producten? Door de ‘maker revolutie’ is er tegenwoordig een enorm aanbod merken beschikbaar. Hoe maak je als retailer een bewuste keuze en filter je de écht goede merken tussen al die verschillende opties?

Optimale inkoopervaring

Steeds meer retailers en merken starten hun zoektocht daarom op een online B2B groothandel, ook wel digitaal inkoopplatform genoemd. Hier vindt het hele proces plaats onder één dak en kun je als retailer rechtstreeks bij meerdere merken tegelijkertijd inkopen, en deze vergelijken. De merken zijn veelal lokaal en krijgen d.m.v. het platform de extra zichtbaarheid die ze verdienen. Daarnaast bieden de platforms verschillende services, voor een optimale inkoopervaring, die de consument tijdens het online winkelen ook aangeboden krijgt. Iets wat de retailbranche in deze digitale tijd net zo hard verdiend.

Voordelen van een inkoopplatform

Een internationaal inkoopplatform zoals Orderchamp neemt de pre-curatie van retailers uit handen en hanteert een lage bestelminima voor meer flexibiliteit tijdens het inkopen. Het platform zet d.m.v. metadata geavanceerde algoritmes in die helpen bij het vinden van een goede match tussen een retailer en merk. Bovendien krijgen retailers inzicht in welke producten er op dat moment populair zijn in de markt, ontvangen ze suggesties op basis van hun eigen zoekgedrag en winkeltype en kunnen ze persoonlijk advies vragen van experts. Ze hebben de mogelijkheid het gehele merkaanbod te filteren op o.a. het land van herkomst, duurzaamheid, lokaal geproduceerd, handgemaakt en nog meer kenmerken. 

 

Het platform bevat de nieuwste technologieën om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, net zoals dat voor de consument geldt. Er worden daarnaast nog meer voordelen aan het platform gekoppeld om het inkopen nog plezieriger te maken, denk hierbij aan gratis verzending, speciale aanbiedingen en achteraf betalen. Maar ook inspirerende campagnes om retailers te stimuleren seizoensgebonden- of trendgevoelige producten in te kopen die consumenten geweldig zullen vinden.

‘’Wat ik handig vind aan Orderchamp is dat je bij meerdere merken uit binnen- en buitenland tegelijkertijd kunt bestellen. Voor de kleinere ondernemer, zoals ik, is het daarnaast fijn dat er veel merken te ontdekken zijn met lage minimum bestelbedragen van bijvoorbeeld €50,- of €100,-. Je kunt de merken ook filteren op levertijd, en veel bezorgen de producten al binnen 3 werkdagen. Wat Orderchamp ook goed doet is dat het merken de mogelijkheid geeft tot betalen na levering. Hierdoor kan ik flexibel en regelmatig inkopen, iets wat ik heel prettig vind. Vanwege het grote aanbod en filteropties op waarden, kun je gemakkelijk het merk vinden dat bij jou type winkel past. - aldus Mariëlle van Dijk van Interior Delight, maakt gebruik van de nieuwe CCV Shop integratie*.

Kortom, inkoopplatformen filteren de massa’s merken die we vandaag de dag kennen en maken het mogelijk ook dit aanbod weer te filteren op specifieke waarden die retailers belangrijk vinden. Dit maakt het nog eenvoudiger en minder tijdrovend hun assortiment uit te breiden met de echt bijzondere merken. Merken die hun klanten zullen waarderen omdat ze niet op elke hoek van de straat liggen. Zo onderscheiden retailers zich weer van andere winkeliers en worden ze de lokale favoriet.

 

De verwachting is dat de voorkeur voor digitalisering in de B2B omgeving aan zal houden. Dit type platform stelt de retailer in staat om hun klanten te blijven verrassen met een uniek productaanbod. Daarnaast profiteren retailers van een hoogstaande service en besparen ze tijd en geld, om zich weer volledig te kunnen focussen op de klant.

Jouw webshop of retail account  integreren met CCV Shop?

Ben je een CCV Shop webwinkelier en heb je nog geen account bij Orderchamp? Meld je nu gratis aan en start je zoektocht bij meer dan 1000 unieke merken. Orderchamp integreert met CCV Shop en de koppeling wordt gratis aangeboden. Elke nieuwe aanmelding bij Orderchamp via CCV Shop krijgt automatisch € 50,- shoptegoed na installatie van van de koppeling. Vragen? Neem contact op met Orderchamp! (Deze actie is geldig tot 31 januari 2021).

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring