Hoe begin ik een webwinkel?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 18 augustus 2020

Je wilt een webshop starten, maar waar moet je beginnen? Wij helpen je! In dit blog vertellen wij welke stappen je moet nemen om van jouw droom werkelijkheid te maken. De keuzes die je maakt bij het starten hebben invloed op het succes van je webshop, daarom geven wij je inzicht in de voorbereiding en het werk dat je moet doen voor een succesvolle start.

Eerste stappen

Voordat je enthousiast begint aan het inrichten van je webshop zijn er een aantal andere dingen die geregeld moeten zijn. Wanneer je jouw idee op papier zet, is het belangrijk om na te denken over de doelgroep aan wie je jouw product(en) wilt verkopen. Hiervoor kun je marktonderzoek doen zodat je weet waar de mogelijke kopers online actief zijn en hoe je ze kunt bereiken. Door met je huisstijl en productassortiment te focussen op een specifieke doelgroep zul je hen ook beter aanspreken op je webshop. Weet je niet goed welk product je wilt verkopen of op welke doelgroep je jouw webshop moet richten? Lees dan ons blog over nichemarkten. Wellicht haal je daar inspiratie uit!

Wanneer je jouw product en doelgroep duidelijk in beeld hebt is het tijd om een bedrijfsnaam te bedenken. Het is bij voorkeur een niet te lange of te lastige naam, zodat deze makkelijk te onthouden is. Check altijd of de naam online nog beschikbaar is. Voor je domeinnaam, maar ook voor social media platformen. Wanneer jouw domeinnaam overeenkomt met de namen op andere kanalen waar jij jouw webwinkel promoot, voorkomt dit mogelijke verwarring bij jouw klanten. Daarom is het dus belangrijk om de online beschikbaarheid van jouw bedrijfsnaam goed te controleren voor je deze vastzet.​​​​

Webwinkelsoftware

Wanneer je kiest om een webwinkel te beginnen met de software van CCV Shop heb je geen technische kennis nodig. Een webshop bij ons is eenvoudig op te zetten en te beheren in jouw eigen onderhoudstool. Geen code of html werk! Je kan altijd een gratis webwinkel aanmaken om zo onze software uit te proberen. Nadat de trial voorbij is kan je kiezen uit een aantal pakketten dat wij aanbieden. We hebben een Basic, Professional en Enterprise pakket, elk met zijn eigen voordelen. Er zit bijvoorbeeld verschil in het aantal producten dat je kunt aanbieden en de koppelingen waarvan je gebruik kunt maken. Meer weten? Klik hier.

Maak jouw webshop officieel

Nu is het tijd om het helemaal officieel te maken. Je moet jouw bedrijf inschrijven als onderneming bij de Kamer van Koophandel (KvK). Het is ook verplicht om deze informatie te vermelden op jouw webshop. Denk hierbij aan het inschrijfnummer, de naam zoals die bekend is bij de KvK, je btw-nummer en nog veel meer. Wil je graag een checklist zodat je zeker weet of je alles hebt? Vraag dan ons e-book aan over hoe je een webwinkel start en werk alle checklists af!

De belangrijkste wet waar je mee te maken krijgt als webwinkelier is de Wet Koop op afstand. Deze consumentenwet biedt bescherming aan de klanten van webshops. Naast de Wet Koop op afstand heb je ook te maken met garantie en retourrecht. Zorg ervoor dat je weet waarmee je rekening moet houden voordat je jouw webshop definitief begint. Meer over wetten voor webwinkeliers lees je hier.

Daarnaast is het belangrijk om jouw boekhouding goed in te richten. Je zal zoals elke ondernemer belasting moeten betalen en misschien ook wel loon als je medewerkers in dienst hebt. Het is belangrijk dat je dit soort zaken goed bijhoudt. Wanneer je de software van CCV Shop gebruikt kan je kiezen uit verschillende boekhoudkundige apps die jou hierbij helpen. Kijk hier om te zien welke apps CCV Shop allemaal aanbiedt wat betreft boekhouding.

Jouw webshop inrichten

De homepagina van jouw webshop is jouw etalage. Daarom is het belangrijk dat je design in orde is. Design is een veelomvattend onderwerp, dus wil je weten wat voor invloed design heeft op jouw bezoekers? Lees dan dit blog. In deze blog gaan we in op hoe je het design van jouw webshop het beste kunt aanpakken.

Door productcategorieën toe te voegen aan jouw webshop breng je eenvoudig structuur aan. Voor bezoekers is het hierdoor makkelijker om door jouw webshop te navigeren. Naast een logische navigatiestructuur zijn goede productafbeeldingen en -omschrijvingen van groot belang. Met goede kwalitatieve foto’s kun je een waarheidsgetrouwe indruk van jouw producten geven. Deze foto’s kun je gemakkelijk zelf maken. Wanneer je een redelijke camera op jouw telefoon hebt, kun je deze gewoon gebruiken. Zorg voor goede belichting en een eenvoudige achtergrond. Wanneer de foto’s zijn gemaakt kan je deze ook makkelijk en gratis nabewerken met verschillende online tools, zoals Pixlr. Ten slotte is het maken van je eigen productfoto’s erg goed om je te onderscheiden van je concurrenten.

Wanneer je ideeën hebt voor het inrichten van je webshop die je zelf niet kan waarmaken, kunnen wij je helpen! Onze Premium Services bieden verschillende pakketten waaruit je kan kiezen om je webshop helemaal naar jouw wens te maken. Meer weten? Bekijk het aanbod.

Bezoekers naar je webshop leiden

Wanneer je webshop klaar voor de start is, moet je bezoekers zien te krijgen. Door gebruik te maken van online marketing zorg je ervoor dat je beter gevonden wordt. Search Engine Optimization en Advertising ook wel SEO en SEA genoemd zijn manieren die helpen bij het beter vindbaar worden binnen de zoekmachines zoals Google. SEO is een gratis manier die jou hierbij helpt. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken in jouw content en interne en externe links toe te voegen word je al snel beter vindbaar.

Daarnaast is het hebben van social media kanalen ook erg belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld kleding verkoopt kan je heel goed Instagram inzetten om mensen naar je webshop te trekken, omdat je het ook als verkoopkanaal kan instellen. LinkedIn is een meer zakelijk platform waar je handig een groot netwerk kan opbouwen. Facebook is weer meer informeel en kan je ook inzetten om mensen door te verwijzen naar jouw shop. Instagram is dan weer meer voor foto’s en TikTok kun je inzetten voor video’s. Dit is allemaal gratis in te zetten, maar je kan er ook voor kiezen om te adverteren. Wanneer je geld inzet op Google advertenties kun je bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Jouw positie hangt wel af van je budget en hoe goed jij de advertenties opzet. Binnen Google Ads word je hierin goed begeleid met tips. Op social media is het ook mogelijk om te adverteren om specifieke doelgroepen wat je helpt om beter vindbaar te worden, je bereik te laten groeien en hopelijk zo ook de conversie te laten stijgen.

Wanneer je al deze elementen goed hebt ingericht zal je een vliegende start maken met jouw webshop. Wil je meer weten over de verschillende onderwerpen die komen kijken bij het starten van een webwinkel, lees dan meer op onze website of vraag het e-book aan die je dit én meer vertelt over wat er bij komt kijken wanneer je een webshop gaat beginnen.