Piece of Jungle:
online verkoop van bijzondere planten voor de liefhebber

05-08-2020

door Eva Rouwenhorst

Lisa Kleijweg runt sinds een aantal maanden de webshop Piece of Jungle via waar ze bijzondere planten verkoopt. Van knol tot volwassen plant, en van verkoop tot aftersales, Lisa is van a tot z betrokken. Haar liefde voor planten komt niet uit de lucht vallen gezien zowel haar vader als schoonvader in het groen zitten en ze als klein meisje al op de kwekerij rondliep. Hoe zorgt ze ervoor dat haar webshop onderscheidend is? En welke marketingkanalen zet ze in om meer naamsbekendheid en verkopen te realiseren? Lees het verhaal achter.

Je runt de webshop Pieceofjungle.com en verkoopt via daar bijzondere kamerplanten, vers vanaf de eigen kwekerij. Hoe ben je op dit idee gekomen?

Lisa: “Eigenlijk zit ik heel m’n leven al in het groen. Mijn vader was kweker van potplanten voor zowel binnen als buiten. Als jong meisje liep ik dan ook al rond op de kwekerij. Daarnaast heb ik Interieur altijd al interessant gevonden, en dat werd versterkt toen ik op mezelf ging wonen samen met mijn vriend. Ik heb ons hele huis toen zelf ingericht en vond dat super leuk om te doen. Ondertussen was ik zelf een planten webshop begonnen, een andere dan Piece of Jungle, en ben ik daarnaast interieur styling inclusief planten gaan doen voor bijvoorbeeld hotels.”

 

“Toen ik met mijn vriend op vakantie ging in Azië en overal ontzettend mooie en bijzondere planten zag die opvielen door hun mooie nerfstructuur en opvallende roze bladeren dacht ik, dit is een hele andere tak dan de standaard kamerplant. Ik heb toen mijn ideeën op papier gezet en heb nagedacht over hoe ik zelf bijzondere planten kon gaan aanbieden."

"Uiteindelijk ben ik de planten, caladiums, zelf gaan kweken. Ik ben dus betrokken bij de planten van knol tot volwaardige plant, en vervolgens ook bij de online verkoop en het afhandelen van de klantenservice. Omdat ik de caladiums kan kweken in de kwekerij van mijn schoonvader, die ook in het groen zit, was dit voor mij een laagdrempelige manier om te proberen of mijn idee succesvol kan worden. Afgelopen mei heb ik de eerst knollen gepot, en sinds juni is de nieuwe webshop Piece of Jungle geopend, nog maar kort dus.”

Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop onderscheidend is van je eventuele concurrenten?

“Ik ben onderscheidend in mijn aanbod doordat ik caladiums in grotere maten verkoop, maar ook door de soorten caladiums die ik aanbied en de productfoto’s”, vertelt Lisa. “Wat me namelijk opviel is dat de verschillende partijen die dezelfde planten verkopen vaak slechte productfoto’s gebruiken. Bijvoorbeeld enkel van een kweekpotje met de plant er in. Mijn ervaring is dat je echt met twee doelgroepen te maken hebt, namelijk de verzamelaars bij wie de plant op hun wishlist staat, en de mensen die geen verzamelaar zijn, maar een plant kopen puur omdat ze hem er mooi uit vinden zien. Voor die laatste groep is het belangrijk om de focus te leggen op mooie foto’s waardoor ze direct overweldigd zijn door de schoonheid van de plant. Denk aan een foto waarbij de plant in een mooie sierpot staat en waarop een hip interieur te zien is. Ik probeer mensen dus ook aan te spreken door de sfeerfoto’s die ik plaats. Daarnaast heb ik bewust een speelse webshopnaam gekozen, die een iets jongere doelgroep aanspreekt."

"En niet te vergeten is het uniek dat ik alle planten zelf kweek, waardoor je als koper niet te maken hebt met een tussenpartij en dus precies weet waar de plant vandaan komt.”

Piece of Jungle heeft al meer dan 1500 volgers op Instagram. Vertel, hoe zet je social media in voor de webshop? En welke toegevoegde waarde biedt Instagram?

Lisa: “Laat ik voorop stellen dat Instagram zeker toegevoegde waarde biedt. We hebben bijvoorbeeld een winactie gedaan waarbij mensen onze account moesten volgen om kans te maken op het winnen van een plant. Sommige mensen delen de winactie vervolgens op hun eigen pagina, waardoor je onder de aandacht komt bij hun netwerk en zo meer likes krijgt.”

 

“Wat verder fijn is aan Instagram is dat je heel veel met foto’s kan”, zegt Lisa. “Met de pakkende foto’s die ik ook op de webshop gebruik, met dus een hip interieur op de achtergrond, val je meer op. Mensen zien zo’n foto en denken, hee dit is hip, dit wil ik ook! Daarnaast adverteer ik ook op Instagram en dit werpt z’n vruchten af want ik zie dat er via Instagram echt veel verkeer naar de webshop komt.”

Welke marketingkanalen zet je naast social media in om klanten te werven, en wat werkt voor jou tot nu toe het beste?

Lisa: “Ik zet Google Ads en Google Shopping in. Google Shopping vind ik ideaal. Als mensen zoeken op caladium of caladium kopen en ze zien een Google Shopping resultaat van Piece of Jungle, is het erg laagdrempelig om hierop te klikken. Eigenlijk geldt voor Google Ads hetzelfde. Ik heb een tijdje bovenaan gestaan in Google met mijn advertenties, waaruit je veel kunt leren. Hoe vaak klikken mensen? Zijn deze mensen ook daadwerkelijk gaan navigeren door de webshop en hebben ze een aankoop gedaan, of hebben ze de webshop direct verlaten? Op basis van die informatie kan je de webshop constant optimaliseren.”

 

“Sinds kort ben ik ook gestart met het aanbieden van de caladiums op Bol.com. Misschien niet per se een marketingkanaal, maar natuurlijk wel een extra verkoopkanaal. Veel online shoppers kiezen tegenwoordig voor gemak. Bol.com is voor veel mensen een vertrouwd verkoopplatform en het is daarom fijn om hierop mee te kunnen liften. Aangezien je aan Bol.com vanzelfsprekend een bedrag moet afdragen, heb ik er nu vier planten op geplaatst om te zien of hier verkoop uit voortkomt. Eerste een beetje experimenteren dus, en wie weet staat over een tijdje mijn hele collectie op Bol.com. Als dat zo is, wil ik volgend jaar ook aan de slag met Amazon en eventueel met andere marktplaatsen.”

Hoe helpt de software van CCV Shop je bij de online verkoop?

“Ik ken een aantal mensen die een webshop hebben via CCV Shop en ben er daardoor ingerold”, vertelt Lisa. “Ik heb zelf alsnog diverse platformen vergeleken, maar ik kwam er al snel achter dat CCV Shop laagdrempelig en eenvoudig is. Er is veel geautomatiseerd en je kan eenvoudig koppelen met marktplaatsen en verzendpartijen zoals SendCloud. Het werkt allemaal zo eenvoudig, dat het starten van een webshop op deze manier echt geen rocket science is. Je kiest een webshopthema en past deze naar wens aan, je vult de webshop met afbeeldingen en producten, koppelt met betaalmethoden en een verzendpartij, en je bent al zo ongeveer klaar om live te gaan. Bij WordPress bijvoorbeeld moet je veel kennis hebben van een webshopthema om de webshop er daadwerkelijk mooi uit te laten zien, en aangezien ik niet zo handig ben met het zelf bouwen daarvan, is CCV Shop ideaal.”

 

“Wat ook fijn is, is dat de software zeker niet enkel geschikt is voor de hobbyist, want met simpele tools kun je wel degelijk een mooie, professionele webshop neerzetten. Alleen kost je dit bij CCV Shop geen duizenden euro’s aan investering zoals bij sommige andere partijen.”

Welk hoogte- en of dieptepunt ben je tegengekomen tijdens het starten van je shop? Kan je op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?

Lisa: “Starten is altijd spannend. Je begint ergens aan en je weet niet hoe het gaat lopen. Ik zou zeggen, begin laagdrempelig en ga het gewoon proberen. Broed niet te lang op een businessplan, want tegenwoordig veranderen dingen zo snel dat als jouw plan na een jaar af is, er in de tussentijd misschien weer een hele andere plant of andere hype voorbij is gekomen. Voordat je jouw webshop dan up and running hebt, ben je jaren verder. Start simpel, zorg dat je niet te veel kosten maakt en kijk in de loop van de tijd waarin je kan bijsturen en verbeteren. Door gewoon te doen leer je eigenlijk het beste.”

 

"Een dieptepunt in het begin was voor mij dat er een pakket is kwijtgeraakt, er een plant beschadigd arriveerde bij de koper, en dat een pot de verzending niet had overleeft. Je bent natuurlijk afhankelijk van de koeriers. Als zij een pakketje door elkaar schudden of laten vallen, dan heb je hier zelf geen invloed op. Hier leer je van, en zo lang je zorgt dat je met een passende oplossing komt, maak je van een niet tevreden klant alsnog een tevreden klant." 

“Het hoogtepunt tot nu toe is toch wel dat ik in korte tijd veel bereik heb gekregen met Piece of Jungle. Ik heb veel webshopbezoekers en krijg veel leuke, positieve reacties. Nu wordt het tijd om het aantal conversies op de webshop te verhogen, want daar draait het natuurlijk uiteindelijk allemaal om.”

Als je zonder beperkingen mag dromen, wat is dan je toekomstdroom met Piece of Jungle?

Lisa: “Ik heb nu een heel klein stukje van de kwekerij van mijn schoonvader vol staan met mijn planten. Als ik daar doorheen loop word ik nu al heel bij. Mijn droom is dan ook om een hele kwekerij vol te hebben staan met planten, een veel groter bereik te krijgen, en meer bestellingen. Op dit moment verkopen we in Nederland en België, en in de toekomst zullen we de Europese markt verder uitbreiden. En het lijkt mij ook erg leuk om deze planten bijvoorbeeld te gaan gebruiken bij interieur styling en steeds een uniek concept neer te blijven zetten!”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring