Sinterklaas en de Kerstman zijn al aan de slag, jij ook?

10 tips voor de feestdagen

De zomer loopt dit jaar lang door, maar toch is het tijd om alvast te denken aan de koudere dagen. Voor je het weet staat Sinterklaas of de Kerstman alweer bij de schoorsteen. Een aantrekkelijke periode voor webshops vanwege de kans op een sterke omzetstijging. En dus een belangrijk moment om goed beslagen ten ijs te komen. Een aantal tips op een rij.

Sint & kerst

Afgelopen december steeg de gemiddelde weekomzet voor webshops met 46%. De consument kocht na Sinterklaas nog ‘even’ voor ruim een half miljard euro aan spullen voor de kerstdagen. 460.000pakketten kwamente laat aan. Een verbetering ten opzichte van 2014, maar dat zijn nog steeds heel veel beteuterde gezichtjes. Veel kansen voor een goede omzet, nieuwe klanten, blije terugkerende klanten, maar ook voor teleurstelling. De klant die in deze periode niet kan bouwen op een webwinkel, kiest de volgende keer zo voor een ander. Daar kun je wat aan doen. Begin vooral op tijd en denk op zijn minst aan de volgende punten:

1. Glazen bol: analyseer en anticipeer

Tijdens de feestdagen kopen consumenten veel online. Zorg dus voor genoeg capaciteit, zowel online als offline. Gebruik en analyseer data uit het laatste kwartaal van vorig jaar om een voorspelling te maken van de piekmomenten dit jaar. Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van Google Analytics. Maak jouw shop geschikt om een groot aantal gelijktijdige bezoekers aan te kunnen. Controleer je voorraad, werk juist nu je voorraadadministratie bij en anticipeer alvast op de feestdrukte.

2. This page does not exist

Wist je dat de eerste helft van dit jaar 16% van de aankopen zijn gedaan met een smartphone of tablet? Dat waren ruim 13 miljoen aankopen. Niet voor niets dat 40% van de consumenten in de Benelux aangeeft een responsive website te willen. Of het nu een mobile site, een app, responsive of adaptive is. Wat je in ieder geval moet doen is ‘check check dubbelcheck’. Controleer op verschillende apparaten de prestaties en toegankelijkheid van je winkel. Gebruik beschikbare tools om bijvoorbeeld de oorzaken van vertragende factoren te ontdekken en aan te pakken. Ook al klinkt het cliché, maar check met enige regelmaat of alles werkt en klopt. De verschillende pagina’s, afbeeldingen, knoppen, links, e-mailadressen, enzovoorts. Dat zijn de quick wins maar ook de eenvoudigste frustraties als het niet goed geregeld is.

404

3. Marketing: val op

Volgens sommigen de meest bepalende factor voor je decembersucces: marketing. In ieder geval om je klanten in je winkel te krijgen. Bepaal op tijd wat je belangrijkste doelgroep is en plan hoe je deze bereikt en verleidt. Probeerdaarbij‘one size fits all’ te vermijden, want je bestaande klanten vragen om een andere benadering dan ‘first timers’. Houd ook hierbij de aanpak van je concurrent in de gaten. Het kan lonen om voor een onderscheidende, creatieve marketingaanpak te kiezen, ingezet via de juiste mediakanalen; denk maar aan de Sint’s overname van Coolblue. Hun campagne gaf ook weer een boost aan hun SEO-ranking. Want ook een hoge score bij de organische zoekresultaten helpt om op te vallen tussen het grote aantal webshops.

4. Feestelijke uitstraling

Probeer je webwinkel er extra feestelijk uit te laten zien rond de feestdagen. Dit hoeft helemaal niet veel moeite te kosten, maar kan simpel zijn. Denk aan het speciale gevoel dat de feestdagen met zich meebrengt, en verwerk dit in je shop. Kies bijvoorbeeld voor een foto met Sinterklaas- of Kerstthema als header in je webshop, of plaats ergens een foto van de Kerstman. Wanneer klanten je webshop bezoeken en ze de feestelijke uitstraling zien, zullen ze er eerder vanuit gaan dat ze in jouw shop geschikte cadeaus kunnen vinden. Deze feestelijke sfeer kun je natuurlijk doorvoeren in het cadeaupapier dat je gebruikt, of door een wenskaart toe te voegen aan het pakketje.


Wanneer je producten verkoopt die erg geschikt zijn als cadeau, is het een goed idee om deze producten (tijdelijk) onder een bepaalde categorie te plaatsen, zoals Sinterklaascadeaus. Bezoekers van je webshop weten op die manier direct hoe ze naar de juiste pagina moeten navigeren wanneer ze op zoek zijn naar een cadeau. Uiteraard kun je deze pagina ook als landingspagina gebruiken voor bijvoorbeeld je Google AdWords campagnes.

Feestelijke uitstraling

5. The gift of giving

Bied tijdens de decembermaanden iets extra’s waarmee je de klantrelatie én de sales een oppepper geeft. Geef bijvoorbeeld korting op producten (die wat minder snel verkopen of waar meer ruimte in de marge is). Ook gratis verzending vanaf een minimum verzendbedrag, of een korting hierop, werken stimulerend voor de verkoop.


Ook door middel van cadeaubonnen kun je meer verkeer in je webshop genereren. Er zijn rond de feestdagen veel mensen die niet weten wat ze iemand cadeau moeten geven. Een cadeaubon biedt dan uitkomst. Vooral voor de late kopers is het een aantal dagen voor de feestdagen flink stressen, en dan zijn cadeaubonnen erg in trek. Rond de feestdagen is het een kleine moeite, en wel zo origineel, om de cadeaubon een Sinterklaas of Kerst design te geven.

Gift of Gift

6. Betaalmethoden: bied meer

Wanneer je weet wat de wensen van je klanten zijn, kun je hier je betaalmethoden op afstemmen. Er wordt vaak gebruik gemaakt van betaalopties die vragen om directe afrekening en bankgegevens. De webwinkel van nu biedt klanten meer opties. Want veel klanten zoeken ook wanneer het gaat om betaalmethodes meer gemak. Denk bijvoorbeeld aan de optie om achteraf te kunnen betalen. Je kunt je wel voorstellen dat mensen dan wellicht meer uitgeven per bestelling omdat ze bijvoorbeeld pas in januari hoeven te betalen voor hun decemberaankopen. Intussen zorgt de tussenpartij voor de tijdige betaling aan de webshop. Werk je bijvoorbeeld met Klarna, dan vindt de betaling aan de webshop al 2 weken na de order plaats.

7. Contact met klanten en partners

Wees bereikbaar via de kanalen die je doelgroep gebruikt. Via telefoon, e-mail, chat of verschillende social media, zo lang het ook maar makkelijk via mobile doorklikbaar is. De feestdagen vormen ook een uitgelezen kans om het contact met je klanten te intensiveren, en daardoor je klantenbinding te verbeteren. Geef bijvoorbeeld een klein cadeautje weg bij een aankoop, zoals een chocoladeletter of kortingscode voor een volgende aankoop.


Probeer tijdens de decemberdrukte ook te allen tijde contact te houden met toeleveranciers, verpakkings- en verzendingspartijen om er zeker van te zijn dat alles soepel verloopt. Goed kunnen opschieten met je partners is altijd belangrijk, dan gaan veel mensen vaak nét dat stapje verder.

8. Last minute shoppers

Houd rekening met de last minute december shoppers. Deze klanten beginnen laat met oriëntatie en aankoop. Ondanks hun late start verwachten ze wel een tijdige levering, op het afgesproken moment. Maak dus ook aan deze groep geen (leverings)beloftes die je niet na kunt komen. Communiceer duidelijk wat de uiterste besteldatum is van bepaalde producten, wil de klant verzekerd zijn van een tijdige bezorging. Last minute shoppers weten op die manier precies hoe lang ze nog hebben om een cadeau te bestellen zonder dat deze te laat wordt bezorgd.

weer & wind

9. Sint en de Kerstman trotseren weer en wind

Vorig jaar hadden we een zachte winter, maar misschien ligt er dit jaar wel een dik pak sneeuw in het verschiet. Denk dus ook eens na over hoe je de klant op de hoogte brengt en tegemoet komt als het plotseling onmogelijk is om op tijd te leveren. Je hoeft uiteraard nog niet te communiceren met de klant wat er gebeurt indien een bestelling niet op tijd kan worden geleverd vanwege weersomstandigheden, maar erover nadenken is altijd goed. Probeer ervoor te zorgen dat klanten op tijd weten wat ze kunnen verwachten, zodat er geen frustraties ontstaan. Om klanten op zulke momenten tegemoet te komen kun je ze bijvoorbeeld een cadeaubon aanbieden als ‘troost’, of een extra product leveren als cadeautje bij de bestelde producten. Klanten zijn in zo’n geval wellicht alsnog teleurgesteld dat ze een besteld cadeau niet op tijd aan hun vriend, vriendin of familielid kunnen geven. Voeg wanneer de bestelling alsnog wordt verstuurd een kaartje toe waarin je je excuses maakt en sorry zegt. ‘Scoren’ op moeilijke momenten kan er juist voor zorgen dat de klant nog eens terugkomt.

10. Vertrouwen

Klanten willen het gevoel hebben dat ze met een betrouwbare webshop werken. Zo hechten ze veel waarde aan een nette omgang met persoonsgegevens, soepele betalingsmethoden, snelle klachtenafhandeling, eenvoudige bezorg- en retourmogelijkheden, inzicht in (verzend)kosten of klantreviews. Waar het in essentie in onze ogen om gaat is betrouwbaarheid, veiligheid en gemak. Die factoren zorgen voor de conversie, ook buiten de feestdagen.



Mocht je voor de feestdagen meer betaalmogelijkheden willen aanbieden, benader ons dan gerust via onderstaande contactgegevens. Klarna wenst je alvast ijzersterke feestdagen toe!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord