De 10 meest gelezen blogs van de afgelopen maanden

4-10-2017

door Eva Rouwenhorst

Het is alweer oktober en de zomermaanden zijn voorbij. Welke blogs heb je de afgelopen maanden voorbij zien komen die je had willen lezen, maar waar je niet aan toe bent gekomen? Hier moet je vast even over nadenken. We helpen je graag een handje door de top 10 meest gelezen blogs voor je op een rijtje te zetten. Lees alles over onder andere retourrecht, het inzetten van video's en adverteren op Instagram. Heb je de tips uit deze artikelen nog niet toegepast, maar zie je kansen? Doe er dan je voordeel mee.

1. Hoe werkt dat retourrecht nu eigenlijk?

In de winkel kan een klant een product even vasthouden of een demonstratie krijgen, maar via internet wordt dat een stuk lastiger. Daarom krijgen klanten bij een aankoop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding (herroepingsrecht) tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Je bent als webwinkelier verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft. Uiteraard zijn er wel wat voorwaarden. In deze blog legt Raoul van de Laak van ICTRecht precies uit hoe het retourrecht in elkaar steekt.

2. Hoe zet je video in om de conversie van jouw shop te verhogen?

Video is enorm populair, maar het gebruik van video is nog steeds een van de meest onderbenutte e-commerce strategieën. Video's, waaronder productvideo's, kunnen een grote bijdrage leveren aan het verhogen van de conversie van jouw shop. Video’s helpen klanten namelijk om een product en/of shop beter te begrijpen en voorzien de klant van enorm veel informatie over het betreffende product. Als je jouw shop naar een hoger niveau wilt tillen en jouw concurrentie wilt voorblijven, wordt het tijd om video’s te implementeren in jouw shop. In deze blog vertellen we je hoe je kunt profiteren van video om de conversie van jouw online shop te verhogen.

3. Hoe maak je een goede homepage?

De homepage is één van de belangrijkste onderdelen van je webshop. Je kunt het vergelijken met een ontvangstruimte waarin je bezoekers ontvangt en vanuit waar ze verder navigeren. Waar moet deze ‘ontvangstruimte’ allemaal aan voldoen om te voorkomen dat de bezoeker direct afhaakt? Hoe vertel je het beste jouw verhaal op je homepage? Om het overzichtelijk te maken, hebben we een voorbeeld van een homepage ontworpen op basis van een fictieve shop in meubelen. Bij de tips in deze blog zie je hoe we deze tips in de praktijk hebben gebracht op deze homepage.

4. Het gebruik van foto's in je webshop

Zowel de opbouw van de pagina’s binnen een webshop, als teksten en afbeeldingen zijn van groot belang. In deze blog gaan we verder in op het belang van goede afbeeldingen. Het gebeurt vaak dat afbeeldingen rechtstreeks worden overgenomen van bijvoorbeeld Google of Flickr. Wanneer de rechtmatige eigenaar van de foto dit opmerkt, kan hij een (behoorlijk) geldbedrag vorderen van degene die de foto heeft gebruikt. Het is dus van belang om te weten of je een bepaalde afbeelding wel of niet mag gebruiken voor je webshop. Hoe kom je aan mooie sfeerfoto’s die rechtenvrij zijn, en die je dus zonder problemen kunt gebruiken in je webshop?

5. 7 tips om jouw social media een boost te geven

Ook op social media kun je veel bereiken met content: meer traffic naar je webshop halen, autoriteit claimen, of juist je naamsbekendheid vergroten. Als je actiever wilt worden op social media, zoals Facebook, Instagram en Twitter, moet je eerst een strategie bepalen. Ook moet je zorgvuldig kiezen op welke kanalen je actief wilt zijn en welke berichten je wilt plaatsen. Ga je je bezig houden met social media voor jouw webshop, of houd je je hier al mee bezig, en wil je updates plaatsen waarmee je likes, retweets, kliks en reacties realiseert? In deze blog geven we je 7 nuttige tips.

6. Betaal- en verzendgemak over de grens

Als jouw webshop succesvol is in Nederland en je jouw afzetgebied wilt uitbreiden, of als je simpelweg merkt dat jouw productaanbod gewild is in het buitenland, kan je de grens overgaan met je online business. Het aantal verkopen over de grens neemt toe, en Nederlandse online ondernemers zoeken dan ook terecht naar betaal- en verzendmethodes om buitenlandse klanten optimaal te kunnen bedienen en de conversie te kunnen verhogen. In deze blog vertellen we je hoe je ervoor zorgt dat er geen bezoekers afhaken omdat bepaalde betaalmethoden ontbreken. Ook vertellen we je meer over het internationaal verzenden van je producten.

7. Aan de slag met adverteren op Instagram

Hoe klein je publiek op Instagram ook is, wanneer je iets plaatst krijg je op z’n minst een aantal likes en reacties, helemaal wanneer je relevante hashtags gebruikt. De betrokkenheid die je bereikt met Instagram, ook vaak ‘engagement’ genoemd, verslaat die van Twitter, Pinterest, Google+ en LinkedIn. Voor veel webshops zelfs die van Facebook, met maar liefst factor 10. Ben je nog niet actief op Instagram? Dan wordt het tijd om een account aan te maken! We vertellen je in deze blog alvast hoe je aan de slag kunt met adverteren op Instagram.

8. 5 valkuilen bij het starten van je webshop

Door inzicht te krijgen in de plus- en minpunten van jouw online onderneming, kun je gerichte acties uitvoeren en ervoor zorgen dat je nóg meer uit jouw webshop haalt. CCV Shop helpt klanten hier graag bij door middel van het uitvoeren van een APK Check. Dit is een online analyse van jouw webshop waarbij onze experts checken of deze voldoet aan de belangrijkste vereisten, waaronder eisen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, een belangrijke factor die bepaalt of klanten tot een aankoop overgaan. In deze blog vroeg ik onze Webshop Consultants Bert-Jan Haarkamp en Gert-Jan Ensink naar de vijf meest gemaakte valkuilen bij het starten van een webshop. Doe je voordeel met onderstaande tips.

9. Meer omzet door juiste checkout proces

Net als in fysieke winkels zoeken consumenten ook online vaak de kortste weg naar de kassa. Hoe sneller de online shopper de juiste weg kan vinden in de webshop en kan afrekenen, des te groter de kans dat hij of zij ook daadwerkelijk een aankoop afrondt. Onderzoek heeft aangetoond dat gemiddeld 67,4 procent van de webshopbezoekers de webshop verlaat in het checkout proces. Wil je het aantal winkelwagenverlaters verminderen? Kies dan de checkout optie die het beste past bij jouw doelgroep. Maar wanneer is welke checkout optie de betere oplossing? In dit blog vertellen we je hoe je er achter komt welk checkout proces je het beste kunt gebruiken, en wat de voordelen van de verschillende processen zijn.

10. Het nut van een webshopkeurmerk

Het is voor online shoppers soms moeilijk te zien welke webwinkel veilig en betrouwbaar is en welke niet. Consumenten zijn op zoek naar zekerheid en haken dan ook vaak af wanneer ze twijfelen aan de betrouwbaarheid van een webwinkel. Wanneer jouw webshop een gerenommeerd keurmerk heeft, is de klant verzekerd van een bepaalde service en geef je klanten een teken van bevestiging. Maar wat zijn verdere voordelen van een keurmerk voor zowel jou als klanten, en waarop wordt jouw webshop gekeurd?

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring