De 7 meest gestelde vragen bij het starten van een webshop

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 20 maart 2024 | 5 minuten leestijd |

Als je een webshop begint kan het lastig zijn om te bepalen waar je moet starten. Er komt namelijk best veel kijken bij het beginnen van een webwinkel, wat de nodige vragen kan oproepen. Wij zijn er om je hierbij te helpen. In dit artikel proberen we de 7 meest gestelde vragen bij het starten van een webshop alvast voor je te beantwoorden. Heb je als beginnende webwinkelier meer vragen? Dan kun je altijd contact opnemen met ons Nederlandse supportteam, zij helpen je graag. Ook kun je een gratis en vrijblijvend adviesgesprek inplannen met één van onze specialisten om nog verder de diepte in te gaan over jouw e-commerce vraagstukken. We helpen dagelijks tientallen klanten bij het starten van hun eigen webshop en hebben in dit artikel de 7 meest gestelde vragen voor je verzameld die wij tegenkomen.

1. Wat kost een webshop?

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat verschillende factoren meespelen bij de kosten. De webshopsoftware pakketten van CCV Shop zijn transparant en geven je een duidelijk beeld van wat je krijgt voor je geld en van welke functies je gebruik kunt maken. Misschien ga je wanneer je groeit met je webshop extra apps en functionaliteiten afnemen waarvan de kosten bovenop je pakket komen, maar in het begin is dat absoluut niet nodig. Houd er wel rekening mee dat je naast de kosten voor je webshop pakket ook geld kwijt bent aan de inkoop van je producten en aan een stukje marketing.

2. Hoe lang duurt het om een webshop te (laten) bouwen?

Over het algemeen kan je een SaaS webshop binnen enkele weken bouwen. Deze tijd is afhankelijk van een aantal facturen zoals welke functionaliteiten je allemaal wilt activeren en wilt instellen en hoeveel tijd je wilt investeren in het optuigen van het design van je webshop. Wanneer je bijvoorbeeld nog vanaf nul een huisstijl en logo moet ontwerpen en deze moet doorvoeren op je webshop kost dit meer tijd dan wanneer je hier al van tevoren over hebt nagedacht. Dan kun je sneller stappen maken. Ook maakt het natuurlijk verschil of je slechts 10 verschillende producten gaat verkopen of honderden. Het toevoegen van alle producten, productbeschrijvingen en productfoto’s kost natuurlijk ook tijd.

3. In welke volgorde kan ik het beste mijn webshop bouwen?

Er zijn verschillende volgordes die je kunt aanhouden, maar vanuit onze ervaring raden we je de volgende volgorde aan voor het opzetten van jouw webshop. Begin met het kiezen van het product dat je wilt verkopen en beschrijf jouw doelgroep. Maak vervolgens een ondernemingsplan en schrijf je in bij de Kamer van Koophandel. Kies daarna webwinkelsoftware en claim jouw domeinnaam. Dan kan het echte bouwen van jouw webshop beginnen. Richt je webshop door jouw producten toe te voegen en deze in logische categorieën te plaatsen. Start met het vormgeven en koppel met betaalmethoden en verzendpartijen. Installeer apps en koppelingen naar wens zoals review- en keurmerken apps.

4. Wat is de beste betaalmethode voor mijn webshop?

Betaalmethodes die in Nederland veel worden gebruikt zijn iDEAL, PayPal en Creditcard. Natuurlijk kies je zelf welke betaalmethoden je wilt aanbieden, maar het is slim om in te spelen op de populariteit. Zo voorkom je dat bezoekers afhaken omdat ze niet kunnen afrekenen met de door hen gewenste betaalmethode. We adviseren je om niet iedere betaalmethode los te koppelen, maar te kiezen voor een zogenaamde Payment Service Provider. Dit is als het ware een overkoepelende partij via waar je in één keer diverse betaalmethoden kunt toevoegen aan jouw webshop. Voorbeelden hiervan zijn CCV Online Payments, Buckaroo, Mollie, Pay. en MultiSafepay. Met al deze Payment Service Providers kun je binnen de software van CCV Shop koppelen. Overweeg ook om een achteraf betaalmethode toe te voegen aan jouw webshop.

5. Kan ik ook een webshop beginnen zonder een eigen productvoorraad?

Ja dat kan. Wanneer je een webshop begint zonder een eigen productvoorraad ga je verkopen via dropshipping. Je gaat hierbij een samenwerking aan met één of meerdere leveranciers die producten direct aan jouw klant leveren zodra er een bestelling wordt geplaatst op jouw webshop. Je toont dus eigenlijk de producten van de leverancier op jouw webshop. De betaling vindt ook op jouw webshop plaats, maar vanaf dat moment neemt de leverancier de levering op zich. Je hoeft hierbij dus niet zelf opslagruimte te regelen voor producten en geen geld te investeren in het inkopen van voorraad. Via de webshopsoftware van CCV Shop koppel je eenvoudig met diverse dropshipping leveranciers die een grote diversiteit aan producten aanbieden.

6. Hoe zorg ik dat mijn webshop gevonden wordt in zoekmachines?

Om ervoor te zorgen dat jouw webshop goed gevonden wordt in zoekmachines zijn de teksten op jouw webshop belangrijk. Denk hierbij aan de algemene teksten, maar ook aan productbeschrijvingen en extra content zoals blogs. Wanneer je zorgt voor unieke productbeschrijvingen waarin je specifieke relevante zoekwoorden verwerkt vergroot je de kans dat jouw webshop goed wordt gevonden in Google.

7. Hoe zorg ik voor een betrouwbare webshop?

Je zorgt er natuurlijk zelf voor dat jouw webshop betrouwbaar is door bestellingen daadwerkelijk te leveren. Maar helemaal wanneer je net start met een webshop, en je jezelf nog niet hebt bewezen, is het slim om voor een betrouwbare uitstraling te zorgen. Dit kun je doen door je bijvoorbeeld aan te sluiten bij een webshopkeurmerk waarvan je vervolgens het logo op jouw webshop plaatst. Ook het aanbieden van de optie tot het achterlaten van reviews helpt mee aan de betrouwbaarheid. Zo weten bezoekers dat indien er iets niet bevalt, ze dit openbaar kunnen laten weten middels een review. Verder draagt ook het plaatsen van de logo’s van de betaalmethoden die je aanbiedt bij aan de betrouwbaarheid, evenals het design van je webshop.

 

Heb je nog meer vragen over het starten van een webshop die in dit artikel niet worden beantwoord? Ons Nederlandse supportteam staat altijd voor je klaar om deze te beantwoorden en helpt je graag op weg met het starten van een succesvolle webshop. Meer dan 12.000 webshopeigenaren gingen je voor. Ben je benieuwd naar enkele klantvoorbeelden en succesverhalen? Bekijk dan onze voorbeeldpagina, succesverhalen en klantcases. En wil je alvast meer informatie over hoe je een webshop begint met de software van CCV Shop? Bekijk dan onze Startersgids, waarin we je stap voor stap meenemen in het opzetten van jouw eigen webshop.

Eva Rouwenhorst

Eva Rouwenhorst
Eva Rouwenhorst werkt als communicatieadviseur bij CCV Shop. Haar passie voor heldere teksten en e-commerce gaan hierbij hand in hand.