50-plussers: een vermogende groep in opkomst

22-12-2016

Het is vanzelfsprekend dat de behoeften van consumenten van verschillende leeftijden niet hetzelfde zijn. Dit geldt ook wanneer het gaat om online winkelen. Nederland vergrijst, en dus stijgt het aantal 50-plussers de komende jaren enorm. De 50-plusser van nu is daadkrachtig en koopkrachtig. Echter is geen 50-plusser hetzelfde. Wel is de meerderheid iedere dag online actief en gebruiken veel 50-plussers sociale media. Wie zijn deze 50-plussers en wat prikkelt ze? Waar hebben ze behoefte aan, en hoe bereik je ze het beste online?

Steeds meer 50-plussers doen hun aankopen online via webshops. Op dit moment maakt de groep al veel gebruik van internet, maar dan vooral om contact te onderhouden met familie en bekenden. Richting 2020 gaan 50-plussers echter volop online kopen volgens verschillende onderzoeken. Als retailer is het dus belangrijk om rekening te houden met deze verandering in winkelgedrag en hierop in te spelen.

Vermogende groep in opkomst

Naar verwachting is in 2025 ongeveer 50% van de Nederlanders ouder dan vijftig jaar. Deze 50-plussers zijn bij elkaar behoorlijk vermogend en vormen dus een interessante doelgroep voor allerlei partijen. Van banken tot zorgaanbieders, en van horeca tot aanbieders van consumentengoederen. Het is dus zeer de moeite waard om je eens te verdiepen in wat deze groep aanspreekt wanneer het gaat om marketing- en communicatie uitingen voor je webshop.


Een aantal jaren geleden behoorde deze groep Nederlanders al tot de grootste internetgebruikers van Europa (54% tegenover een gemiddelde van 13%). Een aantal grote webwinkels in Nederland speelt hier goed op in door hun assortiment af te stemmen op deze doelgroep.


Maar vanwaar is deze doelgroep zo in opkomst in de e-commerce branche? Enkele verklaringen hiervoor zijn het feit dat velen van hen gepensioneerd zijn en dus veel vrije tijd hebben. Ook de verminderde mobiliteit speelt een rol. Voor velen wordt het steeds lastiger om fysieke winkels te bezoeken, waardoor ze zullen uitwijken naar aankopen via internet.

Voorwaarden gebruik nieuwe technologieën door 50-plussers

Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan de adoptie van nieuwe technologieën door 50-plussers. Zo houdt deze groep ervan om zelf de controle te hebben over een nieuwe toepassing, zoals online shopping. Ze moeten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze deze technologie gebruiken. Online shopping is een uitstekend voorbeeld van een technologie die wat betreft controle voldoet aan de wensen van deze doelgroep.


Daarnaast moet de nieuwe technologie een toegevoegde waarde bieden aan deze shoppers, en moet de technologie makkelijk zijn in gebruik. Het online shoppen moet het leven eenvoudiger of leuker maken. Ook bereikbaarheid speelt een rol. Een nieuwe technologie moet voor deze groep consumenten bereikbaar zijn, oftewel: ze moeten over middelen beschikken die nodig zijn om de technologie te gebruiken, maar moeten ook de kennis in huis hebben om gebruik te kunnen maken van de technologie.

Winkelgedrag

De doelgroep 50-plussers wil zelf vaak niet als oudere worden benaderd. Je hoeft je als retailer dan ook niet expliciet op ze te richten, maar inspelen op hun behoeften is niet onverstandig. Ook de doelgroep zelf verwacht dat zijn winkelgedrag in de komende twee jaar steeds meer verschuift naar online. Op dit moment geeft meer dan de helft van de 50-plussers aan een product het liefst eerst in het echt te zien en voelen voor over te gaan tot een aankoop. Toch verwacht bijna 60% van deze groep binnen twee jaar online te shoppen via onder andere een mobiele telefoon. Op dit moment wordt dit al gedaan door circa 25% van de doelgroep, vooral via een laptop.


Verschillende types shoppers

Zoals eerder gezegd is geen enkele 50-plusser hetzelfde. Om de diversiteit te verduidelijken beschrijven we hier de kenmerken van twee verschillende subgroepen, waarmee je als online ondernemer je voordeel kunt doen.

De calculerende shopper

50-plussers die tot deze categorie behoren, gebruiken reviews en zien online shoppen als een vorm van besparen. Ze zijn traditioneel en behoudend, en gaan planmatig te werk. Ze zijn ongevoelig voor merken en hypes. Ze bezoeken gericht de winkels die verkopen wat ze nodig hebben, en als ze online shoppen, doen ze dit bij webshops met een keurmerk waar anderen ook goede ervaringen hebben. Ze letten op zaken als snelle levering en goede retourmogelijkheden.


Winkelaankopen zijn vaak gepland, en de calculerende shopper winkelt het liefst op goed bereikbare locaties of bij bekende webshops die er overzichtelijk uit zien. Prijs is belangrijk bij de productkeuze. Deze doelgroep ervaart weinig drempels voor online shoppen, en zal nog meer online shoppen wanneer het kopen in fysieke winkels vanwege hun leeftijd minder gemakkelijk wordt.

De passieve shopper

50-plussers die als passieve shoppers worden bestempeld, shoppen enkel als het moet en kiezen voor zekerheid en service. Ze willen tijdens het shoppen bij de hand worden genomen. Passieve shoppers maken regelmatig gebruik van internet om aankopen te doen, omdat ze het internet een rustigere omgeving vinden dan fysieke winkels. Ook het feit dat online shoppen minder moeite kost, en er geen sprake is van reistijd speelt hierbij een rol. Bij het online shoppen hecht deze groep waarde aan een overzichtelijk en simpel online platform, en aan een eenvoudig proces (gemakkelijke keuzes, en eenvoudig retourneren).


Wanneer webshops een goede naam hebben en betrouwbaarheid uitstralen, hebben zij een streepje voor bij deze doelgroep. Ook vergelijkings- en filteropties doen het goed bij de passieve shopper, evenals keuze uit verschillende betaalmogelijkheden.

Tips om deze doelgroep optimaal te bedienen

Er zijn dus zowel overeenkomsten als verschillen tussen de twee bovenstaande groepen wanneer het gaat om aankoopgedrag en voorkeuren bij het online shoppen. Dit betekent automatisch dat er veel factoren zijn waar je als online ondernemer rekening mee kunt houden als je deze doelgroep zo optimaal mogelijk wilt bedienen.


Zo hebben 50-plussers behoefte aan veel achtergrondinformatie wanneer ze online aankopen doen. Velen van hen zijn prijsbewust en vergelijken graag prijzen voordat ze beslissen bij welke winkel ze een product aanschaffen. Hier kun je op inspelen door koppelingen zoals Beslist, Kieskeurig of Kelkoo toe te voegen aan je webshop. Ook maken deze consumenten vaak gebruik van warenonderzoeken van de Consumentenbond en nemen de tijd om zich uitgebreid in te lezen. Zo weten ze zeker dat ze uiteindelijk de beste kwaliteit voor de laagste prijs krijgen. Voeg reviews toe bij je producten en zorg, als je productaanbod het toe laat, voor een ‘lage prijs’ imago. Wees in ieder geval transparant in je prijzen. Om reviews toe te voegen in je webshop, kun je gebruikmaken van verschillende apps zoals Kiyoh, The Feedback Company of de Product Reviews app van CCV Shop.


Een ander punt waaraan 50-plussers veel waarde hechten, zijn uitgebreide en eenvoudige opties voor levering, retouren en betaalmethoden. Probeer wanneer je je wilt richten op deze doelgroep, zowel het leverings- als het retourproces zo eenvoudig en laagdrempelig te maken, en zorg dat de klant de keuze heeft uit verschillende betaalmethoden.


Met bovenstaande achtergrondinformatie over 50-plussers, en bijbehorende tips, kun je jouw webshop beter laten aansluiten op de wensen van deze groep. Succes!


Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring