Een succesvolle webshop met customer first zoekfunctionaliteit voor MetOlijf.nl

Eva Rouwenhorst

Door Tjitske Rutten op 13 maart 2024 | 5 minuten leestijd |

Hoe vanzelfsprekend natuurlijke cosmetica vandaag de dag ook is: 10 jaar geleden was dit zeker niet het geval. In hun zoektocht naar eerlijke, natuurlijke verzorgingsproducten, ontdekten ondernemers Mark en Marlon dat er nog weinig opties op de markt waren. Dat moest anders, vonden ze. Geïnspireerd door traditionele familiebedrijven startten ze in 2014 MetOlijf.nl, de webshop voor natuurlijk cosmetica, gemaakt van de beste ingrediënten uit Griekenland. Inmiddels voeren ze een uitgebreid assortiment van ruim 1000 verschillende verzorgingsproducten en groeien ze nog altijd gestaag. En dat allemaal op het softwareplatform van CCV Shop. Dankzij Spotler Activate Search blijven ze bovendien de klantervaring op de website optimaliseren en SEO posities verbeteren.

De webshopsoftware van CCV Shop

Mark, mede-oprichter en eigenaar vertelt: “We werken al vanaf de start in 2014 met de software van CCV Shop, toen nog bekend als BiedMeer. Wat ons aanspreekt zijn de korte lijntjes en een persoonlijke aanpak. Hoewel CCV Shop niet alle uitgebreide features biedt die je zou vinden op grote platforms zoals Shopify, is dit totaal niet erg. Juist door het menselijke contact en een team van designers en consultants kan je alsnog alles creëren wat je wilt – zelfs al binnen een half uur! De samenwerking heeft het altijd geleid tot vruchtbare ideeën met resultaat: ons conversiepercentage van terugkerende bezoekers ligt niet voor niets op 13%.”

Inspelen op specifieke zoekopdrachten

Hoe uitgebreider het assortiment werd, hoe specifieker bezoekers moesten zijn in hun zoekopdrachten om de gewenste resultaten te krijgen. Vervelend voor klanten, maar ook voor de organisatie zelf. Mark vertelt: “De zoekfunctionaliteit toonde alleen resultaten wanneer bezoekers op de producttitel zochten en deze exact hetzelfde schreven. Bij spelfouten, synoniemen of algemene zoekopdrachten toonde het geen resultaat, waardoor we conversies misliepen. We zochten een oplossing en kwamen uit bij Spotler Activate.”

Verbeterde gebruikerservaring met Spotler Activate Search

Na de implementatie van Spotler Activate Site search, startten ze direct met het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van de website. Mark: “We startten met het toevoegen van synoniemen voor producten en regels waarmee spelfouten worden gecorrigeerd." Vervolgens analyseerden ze het zoekgedrag van bezoekers. De zoekopdrachten worden namelijk gelogd en inzichtelijk gemaakt in de back-end van Spotler Activate Search. “Bezoekers kijken op een hele andere manier naar producten dan jij als eigenaar,” vertelt Mark. “Ze zoeken bijvoorbeeld op een symptoom, in de hoop daar een passend product bij te vinden. Of gebruiken een ingrediënt als zoekwoord, omdat ze daar iets over hebben gelezen op social media. Nu we dit weten, gebruiken we de relevante zoekwoorden in de productomschrijvingen om relevantere resultaten te tonen. Daarnaast kunnen we producten tonen op basis van zoekopdrachten, zoals een symptoom of klacht, en onze klanten zo als het ware de juiste producten adviseren."

Het belang van productpagina’s

Mark: “We zijn nu toevallig nét weer bezig met het verfijnen van de productpagina, want het is een continu proces.” In de aanpak van MetOlijf.nl, gebaseerd op marketingmodellen en psychologische inzichten, speelt neuromarketing een centrale rol. Het prikkelen van waardering door Daniel Kahneman, beïnvloeding van Cialdini, maar ook productaanbevelingen op basis van Paretoprincipe zijn slechts enkele voorbeelden. Van het benadrukken van Unique Selling Points (USP’s) tot de keuze van de vorm van buttons, lettertypes en productomschrijvingen; alles wordt grondig doordacht, geanalyseerd, getest en aangepast.

“Binnen deze aanpak gaan we zelfs tot in de details. Ook over ogenschijnlijk simpele teksten zoals ‘Vind hier direct wat je zoekt’ denken we na, maar ook over grootte en positionering van de Spotler-zoekmachine. De flexibiliteit van CCV Shop speelt hierbij een essentiële rol. Alles kan je personaliseren, want geen één webshop is gelijk,” aldus Mark.

Hogere SEO scores als bijkomend voordeel

Naast relevantere zoekresultaten levert Spotler Activate’s Site search Mark en zijn team nog een voordeel op. “De analyses van de zoekresultaten helpen ons om onze SEO posities te verbeteren. Als we zien dat bepaalde zoekwoorden veel gebruikt worden, maken we daar passende content voor, zoals blogs, aparte blokken of FAQ’s. Hiermee kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen in hun zoektocht naar informatie of een product. Ik ben ervan overtuigd dat klanten die servicegerichtheid het meest waarderen.” Wanneer we de gemiddelde orderwaarde, het conversieratio, de duur van de sessie en het aantal pageviews vóór en na de implementatie vergelijken, zien we de volgende resultaten:

  • +3,7% gemiddelde orderwaarde;
  • +15,5% meer conversies;
  • +8,5% langere sessies;
  • en +4,5% meer pageviews.

Prioriteit voor populaire producten met Clickrank

Voordat ze de volgende stap zetten en het Customer Data Platform van Spotler Activate implementeren, test MetOlijf.nl met Clickrank. Clickrank is een feature binnen Search waarmee je eenvoudig de volgorde van producten op je resultatenpagina's beïnvloedt, om zo de kans op conversie te verhogen. Het unieke aan deze feature is dat het zowel het aantal klikken op een product als zoekopdrachten gebruikt om de populariteit van een product te bepalen. Door deze feature toe te voegen, wordt MetOlijf.nl’s zoekfunctionaliteit nog optimaler. Mark: “Binnen 5 maanden na de implementatie was onze winst met bijna 8% gestegen.”

Conversieverhogend design met CCV Shop

“De langdurige samenwerking tussen de Design Studio van CCV Shop en MetOlijf.nl heeft altijd dezelfde aanpak”, vertelt Mark. “Wat is het probleem?” is de eerste vraag. “Van daaruit bekijken we kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes. Vervolgens kijken we naar wat de wetenschap zegt. Je hebt een tal van UX-wetenschapsbureaus, maar wij gebruiken altijd Baymard Institute. Nadat we alles in kaart hebben gebracht, sturen we het naar de Design Studio van CCV Shop. Ze ontwerpen alles op basis van onze input en hun eigen creativiteit en na akkoord gaat het live.”

Tjitske Rutten

Tjitske Rutten
Tjitske Rutten werkt als content specialist bij CCV Shop. Met haar gedrevenheid voor het creëren van boeiende content draagt ze bij aan het succes van dit e-commerceplatform.