7 tips voor het inrichten van een succesvolle B2B webshop

13-10-2020

door Lara Kaandorp

De B2B markt verandert in sneltreinvaart. Traditiegetrouw werden aankopen veelal aan de hand van een papieren catalogus gedaan bij een vertegenwoordiger. Zakelijke inkopers willen echter steeds vaker onlinezaken doen. Een B2B e-commerceplatform wordt hierdoor voor B2B bedrijven onmisbaar. Ondanks dat B2B aankopen vaak complexer zijn, verwachten inkopers wel dezelfde ervaring als bij hun privé aankopen. Denk hierbij aan een gebruiksvriendelijke omgeving met een persoonlijke benadering. In dit blog geven we zeven tips om jouw zakelijke klanten een optimale digitale klantbeleving te bieden. 

Tip 1: Toon maatwerk prijzen in je webshop

Om een optimale online ervaring voor jouw klanten te creëren is het van belang dat je de juiste prijzen toont in jouw webshop. Hanteer je verschillende prijzen per (type) inkoper of heb je speciale prijsafspraken bij een bepaald volume? Zorg er dan voor dat de prijzen die zichtbaar zijn in jouw webshop een nauwkeurige afspiegeling zijn van het vooraf onderhandeld contract. Dit kun je doen door de prijzen per individuele klant in te stellen of misschien kun je meerdere klanten wel toewijzen aan één bepaalde groep. Zo kom je jouw prijsafspraken altijd na en met deze personalisatie kunnen jouw klanten nog makkelijker hun bestelling online afronden.

 

Wil of kan je om welke reden dan ook geen prijzen vermelden in jouw B2B webshop? Geef bezoekers van jouw webwinkel dan de mogelijkheid een offerte aan te vragen voor één of meerdere artikelen. Hierdoor kun je per klant altijd een passende aanbieding doen.

Tip 2: Bied een klantspecifiek assortiment aan

Er is niets vervelender dan in een webshop met honderden, zo niet duizenden, producten te zoeken naar het ene product dat je nodig hebt. Zeker niet als je zit met deadlines, zoals vaak het geval is bij B2B bedrijven. Zorg er daarom voor dat jouw webshop overzichtelijk is. Deel jouw webshop op in duidelijke en logische categorieën en maak bijvoorbeeld gebruik van navigatiefilters, zodat bezoekers van jouw webshop snel het juiste product kunnen vinden. Of nog beter, stem het assortiment af op de klant. Bepaal op categorie- en productniveau welke producten wel of niet getoond worden aan de klant. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een pagina met producten maken die slechts voor een kleine groep klanten beschikbaar is. Zo maak je het aanbod relevanter en personaliseer je de ervaring bij het bekijken en kopen van jouw producten. Een mooie manier om klanten meer aan je te binden.

Tip 3: Optimaliseer productpagina's

Nadat men eenvoudig het gewenst product gevonden heeft, moet ook de productpagina voldoen aan hun verwachtingen. Heldere en relevante productinformatie is een belangrijke factor voor een goede online ervaring. Een goede productpagina bevat gedetailleerde en duidelijke productbeschrijvingen, kwalitatieve afbeeldingen vanuit verschillende invalshoeken, nauwkeurige afmetingen en een actuele voorraadindicator. Met de app ‘Producteigenschappen’ in de CCV Shop App Store kun je zelf producteigenschappen aanmaken en deze toewijzen aan een product. Doordat de klant specifieke informatie kan vinden over het product voorkom je productvragen en neem je eventueel twijfel weg. Verkoop je bijvoorbeeld zakelijke telefoons? Dan kun je producteigenschappen zoals schermgrootte, besturingssysteem en werkgeheugen toekennen aan iedere telefoon.  

Tip 4: Creëer een snel, gemakkelijk en duidelijk checkoutproces

Vaak is een B2B checkoutproces afgeleid van de mogelijkheden in de checkout van een B2C webshop, maar dan met een paar aanpassingen zodat het beter aansluit bij zakelijke markt. Inkopers verwachten namelijk dat ze hun bestelling op dezelfde manier kunnen afronden als bij consumentenaankopen. Hoe gemakkelijker en sneller ze het proces kunnen doorlopen, des te groter de kans dat ze de aankoop ook daadwerkelijk afronden. Bekijk welke checkout optie het beste aansluit bij jouw doelgroep, de Multi Step Checkout, One Page Checkout of de One Step Checkout. De verschillen en voordelen per checkout optie kun je in dit blog lezen. Vraag in het checkoutproces alleen naar informatie die je daadwerkelijk nodig hebt om een order te voltooien, zodat dit overzichtelijk is en snel ingevuld kan worden.

 

Bied in je checkoutproces een groot scala aan betaalmogelijkheden aan, zodat men kan afrekenen met de door hen gewenste betaalmethode. Een groot verschil tussen B2B en B2C is dat zakelijke klanten vaker achteraf betalen. Heb je een selectie van klanten waarmee je een goede klantrelatie hebt opgebouwd en die op rekening mogen betalen? In de software van CCV Shop kun je eenvoudig instellen welke betaalmethodes voor wie beschikbaar zijn.

Tip 5: Maak herhaalaankopen makkelijk

B2B-bedrijven zijn sterk afhankelijk van herhaalaankopen om hun eigen business draaiende te houden. Daarom zoeken zij een betrouwbare partner om een langdurige relatie mee op te bouwen. Maak het voor jouw klanten eenvoudig om met slechts een paar klikken een herhalingsaankoop te doen van een order die ze eerder bij jou gedaan hebben. Dit vergemakkelijkt het bestelproces voor hen en versterkt jullie zakelijke relatie.

Tip 6: Onthoud dat B2B klanten ook een mobiel hebben

Je zult misschien denken dat inkopers alleen hun informatie verzamelen en aankopen doen via een laptop of desktop. Maar niets is minder waar. Ook in de zakelijk markt speelt de mobiele telefoon een steeds grotere rol. Klanten willen bijvoorbeeld mobiel jouw assortiment bekijken, de status van een order checken en op locatie een bestelling doen. Het is dan ook van belang dat je webshop mobiel geoptimaliseerd is.

 

Naast dat het noodzakelijk is voor jouw klanten om een goede responsive webshop aan te bieden, heeft ook zijn voordelen voor de SEO (Search Engine Optimization). Google bepaalt de volgorde van de ranking in de zoekresultaten namelijk voor het grootste gedeelte op basis van mobiele ervaringen. Des te beter jouw klantervaring op de mobiel is, des te hoger jouw webshop zichtbaar is in de zoekmachine.

Tip 7: Stuur gepersonaliseerde e-mails

Goede en gerichte e-mailcampagnes kunnen bijdragen aan meer verkeer naar de webshop en een stijging in de omzet. Door relevante producten te promoten, is de kans groot dat de klant over zal gaan tot een aankoop. Zit er korting op producten die een klant vaak besteld of heb je producten in jouw assortiment die goed aansluiten op de klant? Stuur op basis van de bestelgeschiedenis gepersonaliseerde aanbevelingen. Ook is het interessant om jouw B2B klanten via e-mail te informeren over nieuwe voorraden. Was een product tijdelijk uitverkocht of heb je nieuwe seizoensgebonden producten in je assortiment? Laat jouw klanten dit weten. Een ander uitgelezen moment om jouw klanten een gepersonaliseerde e-mail te sturen is wanneer het tijd is voor een herhaalaankoop. Stel een mail op met daarin de producten die jouw klant doorgaans koopt. Op die manier maak je het bestellen voor hem nog eenvoudiger.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring