De do’s & don’ts van het promoten van je webshop

08-04-2020

Gastblog door Annemarie ten Brinke, Inbound marketing manager bij Team Nijhuis

Als webshophouder is je online vindbaarheid het allerbelangrijkste. Jouw doelgroep moet je immers online kunnen vinden, anders krijg je de producten die je verkoopt nooit verkocht. Je webshop promoten is echter niet gemakkelijk. Elk jaar komen er meer webshops bij. Hoe val jij nu op tussen al het geweld van jouw concurrenten? Waarom zouden klanten bij jouw webshop de producten moeten kopen?

Om jouw webshop onder de aandacht te krijgen en te houden ben je fanatiek aan de slag met jouw marketing voor je webshop. Je kiest kanalen om jouw producten te gaan vermarkten. Je kijkt wat je concurrenten doen en doet het (uiteraard) beter. Je hebt je doelgroep in kaart.

 

Mochten er nu al wat vraagtekens bij je opkomen, dan kan dat heel goed kloppen. De twee eerste don’ts zijn namelijk het niet in kaart brengen van je doelgroep en het inzetten van irrelevante kanalen. Want ze zeiden het al, een webshop vermarkten met marketing is nog niet zo makkelijk. Helemaal als je niet precies weet waarom je bepaalde dingen doet.

 

Wij geven je graag negen do’s & don’ts over het promoten van je webshop. Met deze handvatten weet jij de valkuilen te ontdekken én te herkennen en kun jij meer omzet uit jouw webshop halen.

#1 Zonder doel beginnen

Je hebt een idee (gehad) en je hebt daarvoor je eigen webshop ontwikkeld. Maar heb je ook goed nagedacht over je doelen en doelstellingen? Wat voegt jouw webshop toe aan het toch al aardig volle online winkel landschap? Volgens statistieken van het CBS waren er in 2019 40110 webshops. Begin 2020 zou dit aantal al op 48760 staan. Dat is een flinke groei en die zal zich waarschijnlijk doorzetten. Een webshop heb je immers zo gebouwd.

Probeer dan maar eens op te vallen!

Wat onderscheidt jouw webshop van andere vergelijkbare shops? Wat zijn jouw Unique Selling Points (USP’s) en nog belangrijker eigenlijk: wat zijn jouw Unique Buying Reasons (UBR’s). Door hier actief over na te denken en vooraf te bedenken voordat je jouw kanalen gaat inrichten, zal je meer succes hebben met jouw webshop. Bepaal je doel en koppel deze aan doelstellingen. Een doel als jouw bestelling binnen een dag in huis is mooi, maar is dit tegenwoordig niet een beetje de standaard? 

#2 Je doelgroep niet in kaart gebracht

Zodra je je doel hebt bepaald is het belangrijk dat je jouw doelgroep in kaart brengt. Misschien lees je dit en denk je ‘ik heb al jaren een webshop’ en dus ook al jaren persona’s. Maar jouw doelgroep verandert. Net als dat de maatschappij verandert. Een keer je doelgroep in kaart brengen betekent niet dat je klaar bent. Je zult je doelgroep elke keer moeten bijsturen. Wat werkt wel, wat werkt niet.

Veel webshop ondernemers zijn te druk om dit op te pakken. Maar je laat ontzettend veel omzet liggen en maakt misschien wel onnodige kosten als je je niet richt op de juiste doelgroep en via de juiste kanalen. Zorg er dus voor dat je deze blijft ontwikkelen. De ontwikkelingen en je concurrenten staan immers ook niet stil.

#3 Irrelevante middelen inzetten

Die andere webshop zit op TikTok dus dan doe ik dat ook. Goede reden denk je? Wat jouw concurrenten doen is belangrijk! Je zult je hier zeker in moeten verdiepen als je jouw webshop vooruit wilt helpen. Klakkeloos kanalen en middelen inzetten is echter ontzettend zonde van je tijd en het geld.

Irrelevante middelen worden vaak ingezet als je niet weet waar je doelgroep zich bevindt. Zit jouw doelgroep (de jongeren) op TikTok, dan zouden we zeker aanraden om daar dan op te gaan adverteren. Zit jouw doelgroep daar niet dan kun je een account aanmaken, maar is het dan echt nuttig? Hooguit voor je merkbekendheid, maar daarvoor kun je ook andere middelen inzetten. Welke marketingmiddelen relevant voor jouw webshop zijn, is jouw keuze. Je kunt denken aan:

●     Zoekmachine marketing, zowel SEO als adverteren

●     Content marketing

●     Social media

●     Nieuwsbrieven en andere vormen van e-mail marketing zoals automation

#4 Kies het platform dat bij jou past

De online vindbaarheid van een webshop is intens belangrijk. We zeiden het hierboven al, als je online niet vindbaar bent besta je niet. Je online vindbaarheid kan je al direct een boost geven door je webshop design goed aan te pakken en vervolgens een goed platform erbij te kiezen. Dit kan een Open Source aanbieder zijn zoals Magento, maar ook een SaaS-platform zoals CCV Shop waar je voor een vast maandbedrag ook van automatische updates bent voorzien. Je kunt ook kiezen voor een custom platform waarop je jouw webshop laat bouwen. De mogelijkheden zijn er.

 

Zorg er wel altijd voor dat je webshop gebouwd wordt in een systeem dat goed leesbaar is voor de zoekmachine. Een zoekmachine als Google heeft bepaalde ‘eisen’ zoals gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid van de content. Als je je hieraan houdt en je webshopplatform blijft ontwikkelen zul je beter gevonden worden in de zoekmachine.

#5 De juiste betaalmiddelen toevoegen

Bezoekers van webshops kunnen weer weggaan als zij een betaalmiddel niet kunnen gebruiken. Zorg er daarom voor dat jij op jouw webshop alle betalingsmogelijkheden op orde hebt. iDEAL wordt actief gecontroleerd door de banken. Een webshop die deze mogelijkheid aan mag bieden wordt in de basis als veiliger gezien dan een webshop die deze betalingsmogelijkheid niet aanbiedt. Het kan dus veel omzet schelen als je niet actief nadenkt over welke betaalmiddelen je wilt gebruiken.

 

CCV Shop denkt graag met je mee over de juiste betaaloplossingen voor jouw webshop. Met de eigen Payment Service Provicer van CCV, CCV Online Payments, kun je eenvoudig via één aanbieder verschillende betaalmethoden koppelen aan jouw webshop. Om online betalingen te kunnen ontvangen en te verwerken heb je namelijk een Payment Service Provider nodig. Als ondernemer wil jij je daar helemaal niet druk over maken, het moet gewoon werken. Je hoeft als ondernemer niet alles zelf te doen.

#6 Denken dat je alles zelf moet doen

Dat is wel wat veel webshop ondernemers denken. Veel webshops worden gerund door een fanatieke zzp’er. Tijd is geld en soms kun je dan beter keuzes maken om niet alles zelf te willen doen. Dat is ook helemaal niet erg. Een SEO tekstschrijver kan voor je aan de slag met teksten schrijven. Een Google Ads specialist weet wat wel en niet werkt in Google en kan je helpen met het inrichten van Google Ads campagnes voor Search, Shopping en bijvoorbeeld YouTube.

 

Je hoeft niet alles zelf te doen dus kies je samenwerkingspartners verstandig uit. Daarmee houd jij tijd over en besteed je jouw budgetten vaak veel beter. Immers, marketing die goed neergezet is geeft jou meer omzet dan een snel opgezette marketing campagne die eigenlijk nét niet helemaal lekker staat. Het promoten van jouw webshop wordt daarmee vaak een stuk gerichter en succesvoller.

#7 Beloftes maken en die niet nakomen

Natuurlijk kan het eens voorkomen dat een besteld product toch niet op voorraad is. Maar hoe informeer jij jouw klant hierover? Helemaal niet? Dat is een garantie voor een slechte review. Ook voor jouw webshop geldt, maak geen beloftes die je niet waar kunt maken. Dus niet vandaag besteld, morgen in huis als dit niet klopt. Zeg ook niet dat je de beste webshop bent van Nederland, als dit nergens op gebaseerd is.

 

Voor je het weet heb je negatieve berichten op jouw webshop te pakken. Die reviews kunnen jouw webshop veel schade aanbrengen. En over die reviews gesproken...

#8 Niet reageren op ontvangen feedback

Je kunt nog zoveel inzetten op promotie en het vermarkten van je producten, maar negatieve reviews kunnen veel schade veroorzaken. Zorg voor eerlijke en open communicatie. Krijg je een negatieve review? Reageer dan altijd open en eerlijk. Ga de schuld niet afschuiven en al helemaal niet in de verdediging. Zo wordt het probleem alleen maar groter.

 

Reviews werken uiteraard ook positief voor jouw webshop. Stuur klanten na aankoop een e-mail waarin ze met een druk op de knop een review kunnen achterlaten. Reviews werken verkopend en zijn uitermate geschikt als promotiemateriaal voor je webshop. Je kunt hiermee jouw Unique Buying reasons uit punt één kracht bij zetten.

 

Let op! Gebruik altijd echte reviews. Niets is zo verraderlijk als dat je tientallen keren dezelfde review ontvangt. Ga voor echte reviews en anders niet.

#9 Aan de slag met een ‘verlaat het winkelmandje’ campagne

Je kunt jouw webshop nog zo goed promoten door je doelgroep te weten, de kanalen goed in te zetten en al je betalingen goed op orde te hebben. Je webshop trekt daardoor bezoekers. Maar nog lang niet iedereen zal zijn of haar producten afrekenen. Laat je hen weggaan? Of meld je je bij hen? Om het aantal bestellingen bij je webshop te verhogen kun je een marketing automation campagne starten. Hiermee kun je automatisch een e-mail sturen waarin je hen op het gevulde winkelmandje wijst. Een ‘verlaat het winkelmandje’ campagne kan je met relatief weinig moeite zo inrichten dat je snel meer omzet krijgt. Die omzet kun je vervolgens weer investeren in andere kanalen die je wellicht nu nog niet inzet.

De do’s & don’ts

Als webshop ondernemer heb je veel verschillende zaken waar je rekening mee kunt houden. Bovenstaande negen do’s & dont’s geven je extra handvatten als je aan de slag gaat om jouw producten te vermarkten. Breng je doelgroep in kaart, houd rekening met je concurrenten maar volg ze niet klakkeloos. Zorg ervoor dat je jouw marketingmiddelen effectief inzet en waar nodig uitbesteed aan een expert.

 

Hiermee kun je niet alleen jouw producten veel beter onder de aandacht brengen, je zult zien dat je omzet er ook duidelijk mee stijgt. Hoe pak jij het vermarkten van jouw producten aan? Merk je dat je omzet stijgt als je weet wie je doelgroep is en waar zij te vinden zijn? We horen het graag!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord