Dé tips voor het opzetten van een succesvolle Google Ads Campagne

23-02-2021

Gastblog door Kaya van Kessel
Accountmanager bij Uptmz

Doordat veel mensen thuis moeten blijven en de fysieke winkels dicht zijn, is online nóg belangrijker geworden. Als de consument niet de fysieke winkel kan bezoeken, zullen ze op het internet moeten zoeken naar de producten die ze graag willen hebben. Het grootste deel van die zoektocht begint bij de zoekmachine van Google. 

 

Ontzettend makkelijk: je typt de vraag in die je hebt en je krijgt honderden resultaten waar je jouw vraag kunt beantwoorden of het product kunt kopen waar je naar op zoek bent. Maar het gaat niet om de honderden resultaten, het gaat om de eerste vijf resultaten, de advertenties en websites die het gemakkelijkst beschikbaar zijn. Sta jij daar tussen als je zoekt op jouw belangrijke product?

 

Daar komt Google Ads om de hoek kijken. Met Google Ads kun je een topresultaat ‘kopen’. Ongeacht hoe jouw website of webshop in elkaar zit. Met het hoogste bod kun je bovenaan op de pagina staan, zodat vervolgens een potentiële klant op jouw website terecht komt. En dan hoor ik je vragen: maar hoe gaat dat dan? Google Ads is een geavanceerd systeem, waar specialisten de hele dag in kunnen vertoeven om de juiste instellingen te vinden.

 

In dit blogbericht vertellen we je een ‘simpele’ basis opzet van campagnes, zodat je een perfecte basis legt voor je account en vanuit daar gemakkelijk kunt onderhouden

Mijn eerste Google Ads campagnes

Campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden, landingspagina’s, waar moet je beginnen? Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar begin bij deze vragen:

 

- Wat is/zijn jouw belangrijkste webpagina(‘s)?

- Welke producten of diensten worden daar gepresenteerd?

- Welke zoekopdrachten zouden geïnteresseerde klanten intypen in Google?

 

Begin met de zoekopdrachten die je met de laatste vraag hebt verzameld. Later zullen je nog veel meer interessante zoekwoorden te binnen schieten, maar hiermee heb je een mooie basis om de eerste Google Ads campagnes op te starten.

Bijvoorbeeld:

Je verkoopt en repareert Gazelle fietsen. Hopelijk heb je daar twee verschillende pagina’s voor gemaakt, want dit zijn twee verschillende diensten waar je twee verschillende advertentie-campagnes voor aanmaakt.

 

Belangrijke zoekwoorden kunnen dan zijn: fietsen kopen, fiets bestellen, Gazelle fiets, Gazelle kopen en natuurlijk veel meer. Voor repareren zoeken mensen natuurlijk op: fietsen repareren, fietsband plakken, Gazelle fiets onderhoud etc.

 

Probeer zo specifiek mogelijk jouw producten en diensten op te splitsen in campagnes, zodat je de campagnes zo strak mogelijk kunt inrichten. Dit geeft voordelen in het beheren van de campagnes en het gemakkelijk analyseren van de prestaties. Als je alles op één hoop gooit (wat we vaak zien in accounts) dan ligt het lot in handen van Google en heb je weinig controle op de prestaties van het account. Daarom splitsen we de campagnes op. En dat doen we per product of dienst, maar ook op zoekwoordtype.

Bijvoorbeeld:

Je creëert een campagne voor het verkopen van fietsen. Hierin verdeel je alle exacte zoekwoorden die te maken hebben met het kopen van fietsen in verschillende advertentiegroepen. Eentje voor [fiets kopen], eentje voor [fiets bestellen], een voor [Gazelle fiets kopen] en ga zo maar door. Daarnaast wil je een brede campagne creëren met 'brede zoekwoorden'. Zodat je niet alleen de exacte zoekwoorden opvangt maar ook woorden die lijken op de exacte zoekwoorden om meer verkeer op te vangen.

 

Met het opsplitsen van de campagnes in exacte zoekwoorden en brede zoekwoorden, zorg je voor een ‘zaaien en oogsten’-principe. De bredere zoekwoorden vangen veel meer zoekopdrachten op dan de exacte zoekwoorden. In de brede campagnes blijf je kijken om inspiratie op te doen waar jouw potentiële klant op zoekt, die als input zorgen voor de exacte campagnes. Zodat je op die exacte zoekopdrachten aanwezig kunt zijn met de juiste advertentie. Want de advertentie maak je perfect aansluitend op de zoekopdracht.

 

En zoekopdrachten die niet aansluiten bij jouw product of dienst, sluit je uit. Daar wil je niet op gevonden worden. Zo simpel is dat. Dus het kost wel wat tijd en moeite om het op deze manier zo strak mogelijk te zetten voor jouw account.

Bijvoorbeeld:

Maak per advertentiegroep advertenties aan die zo dicht mogelijk aansluiten op het bijbehorende zoekwoord, zodat de advertentie zo’n hoog mogelijke kwaliteitsscore behaalt en de gebruiker het gevoel heeft dat op jouw website de exacte oplossing van zijn probleem te vinden is. (Het is namelijk gebleken dat de advertentie die het meest lijkt op de gebruikte zoekopdracht, het eerst wordt aangeklikt. Als je zoekt op ‘Gazelle fiets kopen’, klik je liever op de advertentie met ‘Gazelle fiets kopen’, dan op de advertentie met ‘fiets bestellen’, toch?)

 

Voor de andere producten of diensten herhaal je dit, zodat je meerdere campagne hebt voor meer relevantie. Achter elke campagne moet je dan zorgen voor de juiste landingspagina. Zodat 'Gazelle fiets kopen' op de pagina met nieuwe Gazelle fietsen komt en de 'Gazelle fiets onderhoud' op de pagina van de reparaties.

 

Dit lijkt veel werk en het account hoeft niet oneindig opgesplitst te worden, maar het zorgt er wel voor dat je het account gemakkelijk kan beheren, je relevante advertenties kunt inzetten en de CPC’s zo laag mogelijk kunt houden. Je wilt toch immers zo goedkoop mogelijk, zo veel mogelijk relevante bezoekers?

Uitsplitsen op Campagneniveau

Dit maakt het beheren van je campagnes gemakkelijker. Het beste is om per dienst/product waar focus op verlegd kan worden de campagnes op te zetten. Op campagneniveau worden namelijk de budgetten verdeeld. Mocht het zo zijn dat je geen ruimte meer hebt om reparaties uit te voeren, maar zijn er nog genoeg fietsen te koop, dan is het gemakkelijk om de verkoop-campagne te verhogen en de reparatie-campagne te verlagen. Zo simpel is dat.

 

Deze opzet is door SEA specialisten getest op honderden accounts en werkt voor alle verschillende websites en webshops.

Liever uitbesteden?

Lijkt dit je te veel werk? Uptmz helpt je bij het futureproof opzetten middels een geautomatiseerd systeem dat al het bovenstaande in één oogwenk opzet. Lever jouw website url en belangrijke zoekwoorden aan en we zetten direct een Google Ads campagnestructuur naar jouw wens op. Uptmz zorgt er zelfs voor dat deze basis wordt gemanaged door ons automatisch systeem, zodat het op de juiste manier wordt bijgehouden, zonder dat je daar extra manuren voor betaalt. Alles wat er in je account gebeurt, kun je bijhouden in een gebruiksvriendelijk dashboard. Je kunt de prestaties in de gaten houden en eventueel bijsturen op bepaalde zoekwoorden. Uptmz vind je in onze App Store.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring