Wanneer je jouw webshop runt op basis van groothandel orders,
heb je jouw producten zelf op voorraad. Je hebt een overeenkomst met een partij
die zijn goederen aan jou verkoopt tegen groothandelsprijzen, en jij regelt vervolgens
alles met jouw klanten. Een andere optie is kiezen voor dropshipment waarbij de
groothandel direct jouw klant belevert. Twee verschillende werkwijzen voor de
groothandel.
Digitalisering heeft ervoor gezorgd dat groothandels tegenwoordig niet meer onmisbaar zijn. Producent, importeur, distributeur, groothandel, detaillist, de consument... Traditionele rollen in ketens zijn aan het veranderen. Deze verandering is al een tijd in volle gang en het einde hiervan is alles behalve in zicht. Hoe ziet de toekomst eruit en wat kan jij hiermee als e-tailer?

Traditioneel ketenbeheer
We zien
dat er in de handel van consumentenartikelen regelmatig ‘uitstapjes’ gemaakt
worden. Vroeger ging de producent een samenwerking aan met een importeur en/of
distributeur per land. Deze distributeur kon vervolgens op zijn beurt afspraken
maken met de groothandels die interesse hadden in het opnemen van het
merk/assortiment. Ook hier werden vaak de regio’s netjes verdeeld. De
groothandel bediende in de regio de (r)e-tail en de consument deed daar
vervolgens zijn aankoop. Iedereen had zijn eigen werkgebied, de keten werd
netjes in stand gehouden en er was rust in de markt. Totdat het tijdperk van internetverkoop
aanbrak. Dit betekende een doorbraak op grote schaal van deze traditionele
manier van ketenbeheer, de pioniers als uitzondering daar gelaten.
Niet alleen internet, maar ook de crisis en de opkomst van China als economische macht droegen enorm bij aan de verandering in de manier van handelen binnen de keten. Steeds vaker zien we dat er schakels in de keten worden overgeslagen. Te denken valt hierbij aan de ambitie van veel merken om zelf de consument direct te beleveren. Daarnaast zien we steeds vaker dat de consument rechtstreeks bij de fabrikant koopt. De (r)e-tailer wordt ook steeds creatiever in het sourcen van zijn assortiment onder grote druk van de consumenten, die zich tegenwoordig erg goed oriënteren wanneer het gaat om de aankoop van producten. Door onder andere vergelijkingssites weten ze precies wat iets mag kosten, waar het product allemaal te koop is en wat ze precies willen.

Niet
gek dat schakels overgeslagen worden, kan je terecht opmerken. Elke schakel
kost geld, en op een overbodige schakel zit niemand te wachten. Een schakel zou
dus meerwaarde op moeten leveren om bestaansrecht te hebben. Het is dan ook
niet verwonderlijk dat de groothandel onder druk staat. Hoe kunnen groothandels
toegevoegde waarde blijven bieden aan jou als webshopeigenaar? Op welke
manieren kunnen groothandels zich onderscheiden en waar moet je aanvullend op
letten bij het selecteren van een groothandel? Met deze punten kun je je
voordeel doen.
Onderscheidend vermogen
Toevoegen van gewilde A-merken
Daar waar diverse groothandels veel producten importeren vanuit China, zijn er steeds meer groothandels overgestapt op het voeren van bekende A-merken. Een direct gevolg voor webshopeigenaren die zaken doen met groothandels is een toename van verkeer. Op populaire producten van bekende merken zit namelijk vaak standaard zoekverkeer. En veel ook. Wanneer je als e-tailer de consument eenmaal op je site hebt weten te krijgen middels een bekend product van een bekend merk, is het eenvoudiger om de consument op dat moment te verleiden tot een aankoop van een merkloos product dan om de consument op je site te krijgen middels dat merkloze product. Webshopeigenaren die sterke merken toevoegen zien niet alleen een stijging in traffic, maar ook in de sales van de rest van het assortiment.

Gezonde marges bieden
Het
lijkt een inkopper, maar niets is minder dan waar. Zeker wanneer het
dropshipment betreft, slinken de marges voor de e-tailer veelal aanzienlijk.
Logisch, zeggen veel groothandels. ‘Wij’
dragen immers alle risico’s, kosten voor opslag, etc. De e-tailer had hierin
voorheen weinig keuze en diende de magere marges te accepteren. Tegenwoordig
generen veel webshopeigenaren, naast hun website, verkopen op externe
platforms. Deze externe platforms hanteren een verkoopprovisie die
ingecalculeerd dient te worden. Iets gezien de dunne marge door sommige
groothandels onmogelijk gemaakt wordt. Wanneer je als webshopeigenaar van plan
bent om je producten via meer externe platforms te verhandelen in de toekomst,
probeer daarbij dan een goede afweging te maken bij het kiezen van een
groothandel.
Klantgericht automatiseren
Als webshopeigenaar weet je dat het van essentieel belang is om de juiste productinformatie te verstrekken in je webshop, en het product te verrijken met goede foto’s. Zoals je wellicht zelf hebt ervaren bieden niet alle groothandels deze productinformatie en -foto’s even compleet aan. Sommige groothandels excelleren hierin juist, terwijl andere de informatie slechts summier aanbieden. Een ander aspect waarin groothandels veel van elkaar verschillen, is de manier van het aannemen van orders. Sommige groothandels werken met een portaal waar je orders kunt ingeven, en anderen werken nog met een ‘traditionele’ e-mail. Door bijvoorbeeld (van een feed) over te stappen op een API-verbinding kan de groothandel haar klanten een enorm voordeel bieden. In de zin van tijdsbesparing, foutreductie en efficiëntie.
Een meerwaarde die de groothandel zou moeten bieden is volgens ons het ontzorgen van jou als e-tailer zonder de kosten nodeloos op te voeren. Jij moet namelijk écht bezig kunnen zijn met ondernemen op jouw eigen wijze.
Brameda is opgericht in 2009 en is gespecialiseerd in online
groothandel. Het productaanbod varieert van elektronica tot huishoudelijke producten. Wil je ook dit soort producten aanbieden? Download de
ActiePartner app
van Brameda in de CCV Shop App Store.