Een gepersonaliseerde customer journey voor jouw B2B webshop

19-10-2021

door Eva Rouwenhorst

De B2B customer journey is significant veranderd de afgelopen 10 jaar. Wat ooit een simpele transactie was, is nu veranderd in een complex aankoopproces dat ook steeds vaker online plaatsvindt. Ondanks dat B2B aankopen vaak gecompliceerd zijn, verwachten zakelijke inkopers wel dezelfde gebruiksvriendelijkheid en persoonlijke benadering die ze gewend zijn vanuit hun online consumentenaankopen. Hoe zorg je, als B2B ondernemer, voor een optimale customer journey die past bij de verwachtingen van B2B klanten anno nu? Lees het in deze blog.

Wat willen B2B inkopers?

Om een goede customer journey in te richten moet je wel eerst weten op welke manier jouw klanten graag informatie willen ontvangen, online of offline. Uit onderzoek dat Sapio Research heeft gedaan blijkt dat online hierin de overhand heeft, zie onderstaand figuur. Met name productinformatie en voorraad bekijken zij bij voorkeur online, maar bijvoorbeeld ook de prijs. Als B2B ondernemer kun je dus niet meer zonder een B2B e-commerceplatform waarin je deze informatie online aanbiedt aan jouw klanten.

Heb je liever online of offline toegang tot de volgende informatie?

Zorg voor een optimale gebruiksvriendelijkheid

Wanneer je aan een B2B webshop denkt, denk je niet automatisch ook aan gebruiksvriendelijkheid doordat een B2B webshop om andere functionaliteit vraagt dan een B2C webshop. Toch is gebruiksvriendelijkheid voor zakelijke online shoppers erg belangrijk. B2B inkopers hebben vaak weinig tijd en willen dus eenvoudig door een webshop kunnen navigeren om op die manier snel de juiste producten te kunnen bestellen. Maar waar moet je op letten wanneer je jouw B2B webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk wilt inrichten voor jouw klantgroep? In een onderzoek van Sapio Rearch onder B2B inkopers is onder andere gevraagd naar welke aspecten van hun online consumentenervaring zij graag terugzien in hun B2B aankoopproces. Hieruit kwam naar voren dat men met name een gemakkelijk en snel checkout-proces wenst en ze eenvoudig een herhaalorder willen kunnen plaatsen, zie onderstaand figuur.

Welke aspecten van jouw online consumentenervaring wil je ook graag terugzien in jouw online B2B aankoopproces?

Personalisatie is key!

Naast gebruiksvriendelijkheid loop personalisatie als een rode draad door de customer journey. Het is tegenwoordig geen overbodige luxe meer, het wordt door jouw klanten ook verwacht. Door jouw klanten persoonlijk te benaderen zorg je ervoor dat de relevantie veel hoger is en de conversie en omzet zal stijgen. Het is daarom van belang dat je personalisatie zoveel mogelijk op orde hebt in alle fases van de customer journey. Pas het bijvoorbeeld toe met gepersonaliseerde content, productaanbevelingen en -aanbiedingen.

Met je webshop inspelen op de wensen van jouw klanten

Wanneer je wilt dat jouw zakelijk klanten zoveel mogelijk persoonlijk worden behandeld, kun je hiervoor diverse instellingen toepassen in jouw webshopsoftware. Gebruik je de software van CCV Shop en heb je de B2B app geactiveerd? Dan kun je bijvoorbeeld speciale prijzen voor jouw klanten instellen, zodat je prijsafspraken kunt nakomen. Daarnaast kun je zowel op categorie- als productniveau bepalen of producten wel of niet getoond worden aan bepaalde klanten. Door een klant specifiek assortiment aan te bieden, maak je het aanbod relevanter en personaliseer je de ervaring bij het bekijken en kopen van jouw producten. Ook kunnen jouw klanten eenvoudig hun bestellingen inzien en met enkele klikken een herhalingsaankoop doen van een order die ze eerder bij jou gedaan hebben. Bovenstaande manieren zijn voorbeelden van het personaliseren van de shopervaring van jouw klanten.

 

Er zijn ook manieren die je kunt toepassen om de gebruiksvriendelijkheid van jouw webshop voor jouw B2B klanten te verbeteren. Zoals uit het onderzoek naar voren kwam, vinden veel inkopers het belangrijk dat ze heldere, relevante productinformatie online kunnen vinden. Optimaliseer productpagina’s met gedetailleerde en duidelijke productbeschrijvingen, kwalitatieve afbeeldingen en een actueel voorraadindicator. Met de app Producteigenschappen in de CCV Shop App Store kun je ook nog zelf producteigenschappen aanmaken en deze toewijzen aan een product. Ook het checkout-proces is één van de belangrijkste onderdelen voor B2B inkopers. Creëer daarom een snel, gemakkelijk en duidelijk checkout-proces in jouw webshop. Bekijk hiervoor welke checkout optie het beste aansluit bij jouw doelgroep en zorg dat je alleen de benodigde informatie vraagt om een order te voltooien, zodat het overzichtelijk is en snel ingevuld kan worden.

Ben je door deze blog geïnspireerd geraakt om ook met jouw B2B organisatie de stap naar online te maken? Lees hier dan meer over hoe onze B2B oplossing jou hierbij kan helpen. Of start direct een proefperiode en ervaar het gemak van onze software zelf. Wil je graag meer lezen over trends in het B2B e-commerce landschap? Vraag dan ons gratis e-book aan.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring