Hoe creëer je een onvergetelijke unboxing-ervaring voor je webshop?

29-08-2019

door Eva Rouwenhorst

Voor webshops is het daadwerkelijke pakket dat je verzendt het meest directe contactpunt en moment van verbinding met jouw klant. Het is ook één van de meest onderbenutte marketingmogelijkheden. Het verpakken is ooit ontstaan vanuit de behoefte om producten tijdens het verzendproces te beschermen, maar als je je enkel op die functie concentreert, zie je mogelijk de potentiële marketingimpact van jouw verpakking over het hoofd. Wanneer goed aangepakt, kan een verpakking en unboxing-ervaring een enorme kans bieden om naast een ​​functioneel product te leveren ook een gedenkwaardig moment voor jouw klanten te creëren.

Wat is een goede merkverpakking?

Een merkverpakking is een doordachte selectie van verzend- en verpakkingsmaterialen, plus de manier waarop je jouw verzonden producten presenteert. Het doel is om extra waarde te bieden voor jouw klant en jouw webshop door een positieve eerste indruk van jouw product achter te laten, idealiter eentje die mensen onthouden en waarover mensen het hebben.

 

Online retailers hebben minder contactpunten met klanten in vergelijking tot een fysieke winkel. Dit betekent automatisch dat je minder mogelijkheden hebt om de klant te verrassen. Het voordeel van de efficiëntie van online winkelen kan ten koste gaan van de tastbare, praktische ervaring met een product voordat je een aankoop doet. Daarom is het belangrijk om speciale aandacht te schenken aan de contactpunten die wél beschikbaar zijn, om zo een ​​onvergetelijke merkervaring voor klanten te creëren en je te onderscheiden van concurrenten.

Waarom een merkverpakking van belang is

Het bouwen van een duurzaam merk op lange termijn betekent dat klanten steeds weer terugkomen. Deze terugkerende klanten zullen meer uitgeven bij jouw webshop, en dus kan investeren in retentie- en loyaliteitsmarketing ervoor zorgen dat je minder nieuwe hoeft te werven, omdat bestaande klanten terug komen naar jouw shop voor een volgende aankoop.

 

Uit een enquête van Dotcom Distribution bleek dat 40% van de consumenten waarschijnlijk herhaalaankopen zou doen bij een online winkel als zij producten in een extra mooie, luxe verpakking versturen.

Uit hetzelfde onderzoek is ook gebleken dat zogenaamde premiumverpakkingen het merk een luxe uitstraling geven en dus een bepaalde verwachting scheppen. Mensen delen over het algemeen graag de goede of bijzondere, opvallende ervaringen die zij hebben gehad. Zoek op Google bijvoorbeeld eens naar ‘unboxing’ en je zal talloze blogposts, afbeeldingen en video’s vinden hierover. Veel van deze content is gemaakt door klanten, en dus biedt het versturen van producten in een extra mooie verpakking een kans voor jou om jouw merk of webshop nog bekender te maken.

Een aangepaste verpakkingservaring creëren

Er zijn veel elementen die bijdragen aan een ​​goed ontworpen merkverpakking en een positieve unboxing-ervaring, maar je hoeft natuurlijk niet ieder element hierin mee te nemen.

 

In plaats daarvan kun je beter nadenken over welke potentiële verbeteringen aan jouw verpakking de beste ervaring en de meeste waarde voor jouw klanten opleveren. Strategisch investeren in een paar kleine aanpassingen kan al veel teweegbrengen en kan voor een unboxing-ervaring die jouw klanten niet snel zullen vergeten.

1. Verpakking

Het belangrijkste element om te heroverwegen is de hoofdverpakking. Afhankelijk van het product dat je verkoopt kan dit een doos, tas of bijvoorbeeld enveloppe zijn. Witte en bruine golfkartonverpakkingen waren ooit de meest voor de hand liggende opties omdat ze goedkoop en stevig zijn, maar het is mogelijk dat ze niet de gewenste eerste indruk wekken.

 

Hoewel het daadwerkelijke pakket de belangrijkste mogelijkheid biedt om een ​​"wow" -ervaring te creëren, kan het relatief duur zijn, dus inventariseer eerst of het qua kosten uit kan om met een andere hoofdverpakking te gaan werken.

2. Zijdepapier

Het verpakken van jouw producten in zijdepapier voegt een exta niveau van enthousiasme toe doordat je op die manier een nieuwe ervaring creert wanneer iemand zijn of haar pakketje openmaakt. Speciaal bedrukt zijdepapier of gekleurd tissuepapier: kijk wat het beste bij jouw webshop en huisstijl past.

3. Vulling

Traditionele vulling omvat piepschuim bolletjes, piepschuimstukken, luchtkussens of bubbeltjesplastic. Hoewel het knallen van bubbeltjesplastic voor sommigen van ons voor vermaak zorgt, is het natuurlijk niet visueel aantrekkelijk en geeft het niet dat premium gevoel. Andere vormen van vulmateriaal die het overwegen waard zijn, zijn onder andere gekreukt papier (gekleurd of bruin) en houtwol.

4. Stickers

Stickers zijn een nuttige optie omdat ze veelzijdig en redelijk goedkoop zijn. Als je zijdepapier gebruikt, kan een merksticker het papier perfect aan elkaar verzegelen. Of probeer om in plaats van een bedrukte doos, de doos met stickers op te leuken voor als je niet te veel geld kwijt wilt zijn.  Je kunt ook een paar extra stickers toevoegen aan de bestelling met daarbij een bedankbriefje, zodat klanten deze stickers wellicht zelf nog gebruiken. Een stukje gratis branding!

5. Promotiemateriaal of een visitekaartje

Visitekaartjes zijne en goedkope manier van het toevoegen van een klein beetje promotie aan een pakketje. Vergeet niet dat ze niet zo zakelijk hoeven te zijn als de zakelijke visitekaartjes die je wellicht hebt, ze mogen wel wat speelser zijn.

 

Dollar Shave Club (product: scheermesjes) stuurt bijvoorbeeld een gedrukte nieuwsbrief mee met hun pakketjes. Vanwege de aard van hun product dient deze nieuwsbrief als geweldig materiaal voor het lezen in de badkamer en kan dit de relatie van het merk met klanten verdiepen.

 

Je kunt ook een persoonlijke notitie of speciale instructies toevoegen om klanten te helpen meer uit het product te halen - de mogelijkheden zijn eindeloos en relatief goedkoop.

6. Pakbon

Het is standaard om een ​​bonnetje of pakbon in een pakket te doen, maar veel bedrijven gebruiken zo’n bon niet als marketingmogelijkheid. In een luxe restaurant bijvoorbeeld, wordt de bon vaak op een elegante manier of in een gesloten mapje aan de gasten gepresenteerd. Dit is bij een webshopbestelling natuurlijk iets lastiger, maar je kunt er wel voor zorgen dat jouw klant niet als eerste de pakbon ziet wanneer hij zijn pakketje opent door de pakbon niet bovenop het product te leggen. Je kunt natuurlijk ook overwegen om een handgeschreven kortingscode op je pakbon te plaatsen om herhaalaankopen aan te moedigen.

7. Handgeschreven briefje

Hoewel handgeschreven notities tijdrovend zijn, kan contact maken met shoppers via een dergelijke persoonlijke, echte notitie of kaart het verschil maken. Handgeschreven berichten laten klanten zien dat je om hen geeft en dat er echte mensen achter jouw webshop zitten. 

8. Tape

Gebruik je doorzichtige verpakkingstape om jouw pakketjes dicht te maken? Tegenwoordig heb je veel meer keuze, zoals allerlei kleurrijke tape om je verpakking op te leuken. Je kunt ook merktape laten drukken om te zorgen voor een onmiddellijke merkherkenning. Wees creatief!

9. Proefmonster of cadeautje

Op basis van een huidige aankoop of de aankoopgeschiedenis van een klant, kun je overwegen om een gratis proefmonster van een ander product mee te sturen indien dit van toepassing is bij de producten die je in jouw webshop verkoopt. In het ideale geval kies je iets waarvan de kans groot is dat de klant daar ook in is geïnteresseerd. Als de klant bijvoorbeeld shampoo heeft gekocht, voeg dan een proefmonster conditioner toe aan de bestelling. Deze tactiek kan je helpen cross-sellen door klanten op deze manier kennis te laten maken met nieuwe producten.

Kosten van een merkverpakking

Een nadeel van een bijzondere merkverpakking kunnen de bijbehorende kosten zijn. Behalve geld kost het natuurlijk ook tijd om je te verdiepen in wat je precies wilt. Het is verstandig om op basis van de gemiddelde ordergrootte en winstmarges te beslissen welke opties financieel haalbaar zijn en welke opties de grootste toegevoegde waarde hebben voor jouw bedrijf en klanten.

 

Speciale niet standaard dozen zijn meestal de grootste kostenpost wanneer je een aangepaste unboxing-ervaring wilt creëren. Een minimumbestelling kan al snel 500 stuks omvatten en de stukprijs van een doos kan dan al snel tussen de 5 en 15 euro liggen. Denk dan ook eens aan het bestellen van wikkels voor om de dozen. Deze zijn een stuk goedkoper dan gepersonaliseerde dozen!

 

Als je de unboxig-ervaring verder wilt aanpassen, kun je overwegen om bedrukte stickers met jouw logo toe te voegen. In bijna elk geval geldt dat, hoe groter jouw ordergrootte voor de verschillende verpakkingsmaterialen, hoe goedkoper de kosten. Plan strategisch welke artikelen je wilt gebruiken en plaats grotere bestellingen om de kosten te verlagen. Overweeg bovendien de impact van eventuele gewichtsverschillen wanneer je kijkt naar de totale kosten van jouw verpakking. Hogere gewichten betekenen hogere verzendkosten, wat een impact kan hebben op jouw verzendstrategie.

Maak jouw unboxing-ervaring onvergetelijk

Het creëren van een onvergetelijke unboxing-ervaring kan hét concurrentievoordeel zijn dat jouw webshop nodig heeft om niet alleen herhaalaankopen te generen, maar ook nieuwe klanten aan te trekken. Neem de komende weken eens de tijd om jouw verpakkingen opnieuw te beoordelen. Overweeg hoeveel je momenteel uitgeeft, wat jouw gemiddelde ordergrootte is en wat jouw winstmarges zijn, en beoordeel op basis daarvan wat je kunt doen om jouw klanten een betere ervaring te bieden.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord