Hoe dragen vergelijkingssites bij aan de verkoop?

27-11-2019

door Eva Rouwenhorst

Vergelijkingssites bieden webwinkeliers de mogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken, de verkoop te verhogen en op te boksen tegen de concurrentie. In deze blog leggen we uit wat vergelijkingssites zijn, vertellen we je wat over enkele bekende en veelgebruikte vergelijkingssites, en laten we je zien hoe je jouw producten hierop kunt tonen.

Wat zijn vergelijkingssites?

Vergelijkingssites zijn kanalen voor het verzamelen van productinformatie, inclusief prijzen, van diverse webwinkels die hun producten hierop tonen. Op deze manier kunnen online shoppers prijzen, verzendopties en service van meerdere webshops op één pagina vergelijken en de webshop kiezen die voor hen de meeste waarde biedt. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat ik op zoek ben naar een Rubik's Cube en wil zien wat mijn opties zijn, of misschien wil ik wel de beste prijs vinden. Ik kan dan surfen naar bijvoorbeeld Google Shopping (een van de meest populaire vergelijkingssite) en daar een zoekopdracht starten.

Hoe werken vergelijkingssites?

Vanuit het oogpunt van de consument werken vergelijkingssites net als een zoekmachine - het verschil is dat deze sites producten naast elkaar laten zien inclusief hoe ze zich tot elkaar verhouden wanneer het gaat om de prijs. Standaard zoekmachines leveren over het algemeen eenvoudige resultaten op zonder te sorteren op prijs of vergelijkingen te tonen.

Vanuit het oogpunt van een webwinkelier zit het als volgt in elkaar: in wezen betaal je een bepaalde vergoeding, dien je de vereiste inhoud in (productfoto's, URL, prijs, beschrijving, etc.) en vermeld je op die manier jouw producten. Jouw producten worden dan weergegeven voor relevante zoekopdrachten samen met vergelijkbare producten, gerangschikt op prijs. Dit is handig voor het eventueel bijschaven van jouw prijsstrategie. Je wilt niet veel te duur worden bevonden in vergelijking met andere soortgelijke producten, maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je genoeg geld voor een product rekent om winst te maken.

Waarom is een vergelijkingssite een goede aanvulling op jouw webshop?

De eerste reden is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende: jouw product bereikt middels een vergelijkingssite meer klanten dan wanneer jouw producten niet op een vergelijkingssite zouden staan. Vergelijkingssites kunnen mensen naar jouw verkooptrechter leiden. Het beste van alles is dat de typische consument die vergelijkingssites checkt, niet enkel aan het oriënteren is, maar al daadwerkelijk in de koopmodus zit en snel geld wil uitgeven. Dus als diegene jouw product ziet en de prijs hem aanstaat, is de kans groot dat hij een aankoop doet.

Vergelijkend winkelen is iets dat veel online consumenten tegenwoordig doen. Uit een recent onderzoek is gebleken dat meer dan 80% van de shoppers online onderzoek doet voordat ze iets koopt. Een ander onderzoek ontdekte dat 80% van de shoppers prijzen online vergelijkt voordat ze een bezoek brengen aan een fysieke winkel. Het is dus een goede keuze om ervoor te zorgen dat jouw producten zichtbaar zijn op de websites waar consumenten prijzen vergelijken.

Een ander bijkomend voordeel van het gebruik van vergelijkingssites is dat het een eenvoudige manier is om een kijkje te nemen bij jouw naaste concurrenten. Zodra je aanwezig bent op een vergelijkingssite, kun je zien wie er nog meer opduikt bij het zoeken naar producten die je verkoopt. Dit kan je meer inzicht geven in hoe jouw concurrentie het doet. Let op welke producten zij aanbieden en voor welke prijs ze deze verkopen. De informatie die je hierover opdoet kan jezelf helpen bij het bepalen van jouw verkoopstrategie, en kan ervoor zorgen dat je jouw concurrenten altijd een stap voor blijft.

De kosten van vergelijkingssites

De meeste vergelijkingssites brengen kosten in rekening per klik of per actie. Met pay-per-click betaal je als verkoper een vast bedrag of een bedrag per keer dat een potentiële klant op de link van één van jouw producten klikt. In een pay-per-action-model betaal je een percentage van de waarde van een verkoop die wordt gedaan vanuit een vergelijkingssite.  Niet ieder prijsmodel hoeft bij jou te passen, dus oriënteer je goed op de verschillen en reken e.e.a. door zodat je weet welke optie het meest geschikt is voor jou. 

Wat is de beste vergelijkingssite?

Wat voor jou de beste vergelijkingssite is, hangt af van jouw e-commerce strategie. Verschillende online ondernemers hebben behoefte aan verschillende dingen. Wat verkoop je? Aan wie verkoop je? Waar kijken die shoppers naar om prijzen te vergelijken? En welke specifieke eigenschappen zoeken ze in dat product? En natuurlijk zijn er ook budgetoverwegingen waarmee je voor jezelf rekening moet houden.

Via de software van CCV Shop kun je ook koppelen met diverse vergelijkingssites, zoals:

 

- Beslist.nl (Je krijgt van beslist.nl de afgerekende orders direct in je eigen systeem. Je betaalt alleen hier commissie over, je hebt dus geen kosten as er geen betaalde orders zijn.)

- Google Shopping (Je kunt zelf bepalen hoeveel je maximum per dag wilt betalen aan een campagne. Op maandelijks basis gaat Google niet boven dat bedrag. Shopping-advertenties zijn onderhevig aan een kwaliteitsscore: hoe kwalitatiever de website en feed, hoe minder je moet betalen.)

- Kieskeurig.nl (Deze website hanteert kosten per klik (CPC-tarieven). De tarieven zijn gebaseerd op de verkoopprijs van een product.)

- Kelkoo.nl (Jouw budget wordt uitgegeven op basis van kosten per klik (CPC) in de categorie die relevant is voor het product dat je aanbiedt.)

- Vergelijk.nl (Je betaalt een tarief per klik naar jouw webwinkel. Deze tarieven verschillen per productcategorie en zijn variabel. De tarieven zijn afhankelijk van de marktomstandigheden.)

Naast deze algemene vergelijkingssites, kun je via de CCV Shop App Store ook koppelen met specifiekere vergelijkingssites zoals Fashionchick (kleding) en Tweakers (elektronica). Bekijk de Vergelijkingssite Apps om te zien welke sites relevant zijn voor jouw business.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord