Hoe maak ik een goede contentkalender voor mijn webshop?

29-12-2020

door Lara Kaandorp

Herken je dit? De ene dag zit je boordevol inspiratie voor een motiverend Instagram bericht of interessante blog en de andere dag zit je urenlang naar het scherm te starten en komt er niks uit je spreekwoordelijke pen. Je bent niet de enige. Vandaar dat veel bedrijven aan het begin van het jaar een contentkalender maken. Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van jouw content. Het geeft je structuur en zorgt ervoor dat je minder ad hoc creatieve content hoeft te bedenken. Het maken van een contentkalender kost even tijd, maar zie het al een investering in de toekomst. Het zal je de rest van het jaar veel rust en overzicht geven. Maar hoe maak je een contentkalender en waar moet je op letten? Wij helpen je op weg.

Waarom heb je een contentkalender nodig?

Zoals net al kort aangegeven is het belangrijkste voordeel van het hebben van een contentkalender dat je op lange termijn tijd en energie bespaart door vooruit te plannen. Doordat je van tevoren al hebt nagedacht over je content voel je die last minute stress niet meer. Je denkt ook bewuster na over wat je wanneer wilt delen, waardoor je gerichter bezig bent met het behalen van jouw doelen. Je houdt ook meer tijd over om creatief uit de hoek te komen en content te maken met waardevolle inhoud.

 

Door te plannen zorg je ervoor dat je regelmatig iets publiceert. Het is aangetoond dat consistent iets posten een van de belangrijkste manieren is om betrokkenheid te stimuleren en het helpt om een relatie met jouw doelgroep op te bouwen en het bereik te vergroten. En niet geheel onbelangrijk, als je jouw webshop alleen runt, kun je door te plannen makkelijker op vakantie gaan zonder dat jouw doelgroep direct niks meer van je hoort.

De onderdelen van een succesvolle contentkalender

Contentkalenders zijn er in allerlei soorten en maten. Hoe uitgebreid jouw contentkalender zal zijn hangt grotendeels af van jouw behoeften en doelen. Ben jij een grote succesvolle e-commerce speler en werk je op dit gebied ook samen met partners? Dan is jouw contentkalender waarschijnlijk veel omvattender dan wanneer je alle contentcreatie in eigen beheer doet. Zorg ervoor dat je een overzichtelijke contentkalender maakt waarbij het voor iedereen in één oogopslag duidelijk is wat er moet gebeuren. Neem in ieder geval onderstaande punten op in je contentkalender:

Publicatiedatum

Sorteer de items in je kalender op datum. Zo kun je overzichtelijk zien wanneer wat geplaatst moet worden en mis je geen datum meer. Het geeft je ook een helicopterview waardoor je eenvoudig kunt zien of je gestructureerd content aanbiedt en of er eventueel nog lege plekken zijn die je nog kunt opvullen. 

Doelgroep

Voor wie is de content bedoeld? Richt je je op bestaande klanten, nieuwe klanten of een deel van jouw doelgroep? Bijvoorbeeld op ‘Dames’ als je een kleding webshop hebt.

Type content 

Beschrijf om welk soort content het gaat. Dit kunnen grote contentstukken zijn als blogs, e-mails of podcasts, maar ook meer laagdrempelige content zoals fun facts en quotes op social media.

Onderwerp 

Waar gaat de content over? Benoem naast het thema ook het doel dat je met de content wil bereiken.

Kanaal 

Zet in het overzicht via welk kanaal je de content gaat verspreiden. Denk hierbij aan je eigen webshop, de social mediakanalen waarop je actief bent of via een mailing. Naast dat het dan duidelijk is waar je het moet plaatsen, creëer je ook een duidelijke samenhang tussen alle online uitingen.

Verantwoordelijke 

Creëer je de content met meerdere personen? Benoem dan wie uit het team de content gaat maken. Wordt de content aangeleverd door een partner? Zet dit dan ook in het overzicht. Stem in dat geval ook direct af of de partner het artikel ook plaatst met een verwijzing naar jou. 

Status 

Hoe ver ben je met het maken van de content? Zo kun je zien of je nog op schema loopt met jouw planning.

6 tips voor het maken van je eigen contentkalender

Tip 1: Begin gewoon

Veel mensen zeggen dat ze geen tijd hebben om een contentkalender te maken. Maar het hoeft niet direct helemaal in de puntjes te worden uitgewerkt. Pak er een lege agenda bij, op papier of digitaal net wat jouw voorkeur heeft, en ben begin met vullen. Je kunt de planner direct invullen met details, maar je kunt ook eerst een ruwe opzet maken en dit kun je dan later uitwerken. Je hoeft ook niet direct het hele jaar in te plannen, maar je kunt dit ook per kwartaal of per maand doen, zodat het misschien wat behapbaarder voor je wordt.  

Tip 2: Start vanuit de agenda van je doelgroep

Vergeet bij het invullen van de contentkalender de agenda van je doelgroep niet. Wat zijn belangrijke momenten voor hen? Verkoop je bijvoorbeeld parfumerie dan zijn dagen als Valentijnsdag, Moederdag en Kerst een goed moment om op in te haken. Gaat jouw doelgroep naar bepaalde evenementen? Zorg er dan voor dat je hier ook op inspeelt. Doe dit niet alleen door op de dagen zelf content te publiceren maar ook al in de aanloop ernaartoe. Houd hier dus rekening mee in jouw agenda en plan dus niet alleen vooruit maar ook achteruit.

Tip 3: Plan regelmatig een brainstormsessie in

Prik meerdere data in het jaar voor brainstormsessies over de contentkalender. Werk je in een team dan kun je voortborduren op elkaars creativiteit en samen tot de beste content komen. Run je je webshop alleen? Vraag dan eens of vrienden of familie een keer met je willen meedenken. Misschien komen zij wel met een hele andere invalshoek die goed aansluit bij jouw doelgroep. Naast nieuwe content bedenken is een brainstormsessie ook het geschikte moment om je huidige contentkalender nog eens te evalueren. Welke content werd goed bekeken en welke iets minder? Hier kun je dan gedurende je brainstormsessie op verder borduren.

Tip 4: Speel in op leuke inhaakdagen

Gedurende het jaar zijn er tal van bijzondere dagen waarop je met jouw webshop kunt inspelen. Bedenk een leuke of grappig inhaker op speciale dagen om jouw webshop of een product onder te aandacht te brengen. Wees bijvoorbeeld creatief voor Valentijnsdag, Cyber Monday, Koningsdag of Praat-als-een-piraat-dag. Zoek in een zoekmachine op ‘speciale dagen inhaker’ en bekijk welke speciale dagen er allemaal zijn. Kies de dagen uit die aansluiten bij jou en jouw webshop en creëer hier creatieve content voor.

Tip 5: Blijf flexibel

Ondanks dat een contentkalender structuur en houvast biedt, is het ook belangrijk flexibel te blijven. Houdt de actualiteiten in de gaten, er zijn altijd gedurende het jaar momenten die je vooraf niet hebt kunnen voorzien maar die wel de moeite waard zijn om op in te spelen. Wees ook niet te bang om al eerder bedachte content te skippen als het juist niet meer aansluit bij de huidige situatie. Zo blijf je in staat de beste kansen voor jouw webshop te benutten.

Tip 6: Plan je content in

Maak gebruik van scheduling tools zoals Later en Hootsuite om je social media post in te plannen. Door gebruik te maken van dergelijke tools kan je gestructureerd met je content aan de slag en hoef je dit niet iedere keer nog op de dag zelf te doen. Blok bijvoorbeeld elke twee weken of ieder maand een moment in jouw agenda om de social media post voor de komende periode in de tooling te plaatsen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring