Hoe optimaliseer je stap voor stap je producttekst?

SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, speelt een belangrijke rol in de vindbaarheid van je webshop. Wanneer je webshop beter vindbaar is, en meer klanten je webshop bezoeken, kan dit zorgen voor een verhoging van de omzet. Voor veel webshops valt er nog wat te behalen op het gebied van on page SEO, waarbij het gaat om de kwaliteit van de content. Hier laten bedrijven een grote kans liggen. Één van de grootste problemen waar tegenaan wordt gelopen, is dat veel mensen niet goed weten hoe ze hun webwinkel moeten optimaliseren.

Voordelen van het optimaliseren van een webshop

  • Het zorgt voor meer organisch (natuurlijk) verkeer
  • De advertentiekosten in AdWords worden lager door een hogere kwaliteitsscore
  • Meer relevante informatie voor bezoekers
  • De concurrentie wordt afhankelijker van AdWords (en betaalt meer per klik) omdat jouw webshop hoger wordt geplaatst in zoekmachines


Om je te helpen bij het optimaliseren van je webshop, hebben wij een stappenplan ontwikkeld voor het schrijven van de content voor je webshop. In totaal zijn er 11 primaire stappen in dit proces.

Zoekwoord kiezen

Voordat we de 11 primaire stappen doorlopen, is het van belang om een zoekwoord te kiezen. Hierbij is het een must om je te verplaatsen in de schoenen van je (potentiële) klanten. Kies een zoekwoord wat goed bij het product past dat je aanbiedt, en waarvan jij denkt dat klanten het gebruiken wanneer ze zoeken naar jouw product.


Voorbeeld: Voor een online koffiewinkel, genaamd ReloadCoffee moeten we een product optimaliseren. Een van de producten in deze webwinkel is American Coffee. Omdat na een zoekwoord onderzoek naar voren is gekomen dat klanten specifiek zoeken naar Amerikaanse koffie, kiezen wij ervoor om ‘American coffee’ als zoekwoord te gebruiken. Nu we dit hebben gekozen, kunnen we aan de slag met het optimaliseren van onze content.

Probeer niet om de gehele webshop te optimaliseren aan de hand van één zoekwoord, want dit zorgt ervoor dat je eigen producten onderling gaan concurreren. Bovendien weet je ook niet welk product uit jouw aanbod je doelgroep zoekt, en dus ook niet welke bovenaan moet staan en welke uiteindelijk leidt tot een aankoop. Houd er dus rekening mee dat het zoekwoord dat je kiest, matcht met het product en met de intentie van de doelgroep.

In 11 stappen je SEO verbeteren

Het optimaliseren van content doe je aan de hand van de onderstaande SEO punten:


Stap 1: Gebruik het zoekwoord in de meta titel

Laat het zoekwoord in de meta titel terugkomen. Bij voorkeur helemaal vooraan, zoals in onderstaand voorbeeld. Hiermee zorg je ervoor dat de potentiële klanten niet hoeven te zoeken naar de juiste pagina. De klanten lezen namelijk van links naar rechts, en als het zoekwoord direct aan het begin van de meta titel staat, wordt je webpagina ook direct een stuk relevanter. De meta titel van de pagina is niet gelijk aan de titel van het product. Dit betekent dat je deze titel kan laten afwijken van de producttitel. De producttitel zelf kan dus ook langer zijn.

Stap 2: Benut de maximale lengte van de meta titel

Hieronder zie je een voorbeeld van een te lange meta titel. Wanneer je titel te lang is, kapt Google hem af. En het kan net zijn dat de titel dan niet goed wordt weergegeven of dat de boodschap net niet overkomt. Zorg er dus voor dat je ook binnen de limiet van de maximale lengte van de meta titel blijft. De maximale lengte van deze meta titel is 497 pixels.

Stap 3: Gebruik van het zoekwoord in de URL van het product

In het onderstaande voorbeeld van de meta content, zie je de URL “ReloadCoffee.com/american-coffee”. Doordat het zoekwoord ‘American Coffee’ is toegevoegd in de URL, wordt de content wederom relevanter. Een leuk extraatje van het toevoegen van je zoekwoord in de URL, is dat deze ook dikgedrukt wordt weergegeven als mensen zoeken op dit zoekwoord. Daarmee wordt dit zoekresultaat alweer een stukje relevanter.

Stap 4: Benut de maximale lengte van een meta omschrijving

Zoals net al is aangegeven bij het gedeelte over de meta titel, heb je ook bij de meta omschrijving te maken met een maximale lengte. Je hebt een ruimte van maximaal 920 pixels, en daar moet je binnen blijven. Tot het voorjaar was de lengte vastgesteld op basis van aantal karakters, maar sinds een Google algoritme update is het maximum gesteld op basis van pixels. Sommige letters nemen meer ruimte in dan anderen, denk aan het verschil tussen de letter ‘m’ en de letter ‘i’. Dus houd daar ook rekening mee bij het schrijven van je meta omschrijving.

Stap 5: Zorg voor een pakkende meta omschrijving

De volgende stap is om ervoor te zorgen dat je een pakkende meta omschrijving hebt. De meta omschrijving is de eerste indruk die een potentiële klant krijgt van jouw webshop, dus schrijf je meta titel en je meta omschrijving alsof je een Google Adwords advertentie schrijft. Laat bepaalde factoren hierin terugkomen, zoals een klantbeoordeling of een call-to-action die aanzet tot actie.

Stap 6: Gebruik het zoekwoord in de meta omschrijving

Probeer het zoekwoord op een natuurlijke manier te verwerken in je meta omschrijving. Wat we merken is dat veel webshopeigenaren die deze stappen goed implementeren, een verhoogde click-through-rate (CTR, klikratio), hebben, wat er weer voor zorgt dat er meer bezoekers naar je webshop komen.

Stap 7: Let op de lengte van de producttekst

We raden aan om voor productteksten een minimumlengte aan te houden van 300 woorden. Een groot voordeel van het schrijven van goede content is dat content jaren ‘mee kan’, en webshops dus jarenlang een goede positie kan geven. Met Adwords moet je voor elke klik betalen, terwijl content over het algemeen een eenmalige investering is.


Er zijn tegenwoordig steeds meer webshops met een groot productaanbod. Wanneer je meer dan 5000 producten aanbiedt, is het erg veel werk om al deze producten te optimaliseren. Wij raden daarom aan om te beginnen met het optimaliseren van de producten die het interessantst zijn voor jouw webshop. Dat kunnen de producten met de grootste marge zijn, of juist de producten waarvan je er veel verkoopt.

Stap 8: Gebruik het zoekwoord in de eerste alinea

Naast het feit dat het toevoegen van je zoekwoord in de eerste alinea een positief effect heeft op Google, verhoogt het ook de leesbaarheid van de webpagina voor de bezoeker. Wanneer deze op jouw pagina belandt, en verwacht iets over het gezochte onderwerp te lezen, is het voor de bezoeker fijn om direct deze bevestiging te krijgen in de eerste zin of alinea.

Stap 9: Producttekst - Zoekwoorddichtheid

De negende stap, de zoekwoorddichtheid. Het is belangrijk dat een tekst goed leesbaar is, dus overdrijf en over-optimaliseer de content niet. Je hoeft ook niet voor iedere pagina hetzelfde percentage aan te houden, maar houd wat betreft zoekwoorddichtheid een percentage aan tussen de 1 en 4%. Daarmee zit je altijd goed. Met behulp van een keyword densitychecker krijg je een helder beeld van hoe vaak een woord op je pagina voorkomt, en dus wat de zoekwoorddichtheid is (in percentages). En nogmaals, het moet verder een fijne tekst zijn om te lezen, dat staat voorop.

Stap 10: Gebruik H2-tags in de productteksten en verwerk het zoekwoord hierin

Het gebruik van tussenkoppen in de tekst helpt met overzichtelijk maken van de beschrijving van het product. De voordelen van het gebruik van koppen in je tekst is dat deze opvallen en dat ze zorgen voor rust, aandacht en structuur. Doordat het dit effect heeft op de bezoekers, blijven bezoekers langer op de pagina, wat kan zorgen voor een hogere ranking. Bovendien wordt het bounce-percentage (het percentage bezoekers dat afhaakt) ook lager door het gebruik van goede koppen.


Probeer ook in de koppen je zoekwoord te verwerken, maar forceer dit niet. Je zoekwoord hoeft niet in iedere H2-tag voor te komen. Als je gebruik maakt van 5 H2-tags in de tekst, dan is het voldoende om in 1 of 2 van deze koppen je zoekwoord te gebruiken.

Stap 11: Geef een goede omschrijving aan een afbeelding

Dan de laatste stap: het gebruik van afbeeldingen. Allereerst is het belangrijk om te weten dat Google houdt van content mixen. Wanneer een producttekst alleen bestaat uit een tekst, en dus geen afbeeldingen, reviews en/of video’s bevat, dan scoort de tekst minder goed. Let er op dat je bij het toevoegen van een afbeelding, de ALT tag en bestandsnaam goed benoemd zodat ook daar het zoekwoord in terugkomt om zo de pagina optimaal relevant te maken voor de bezoeker.

ReloadSEO App voor CCV Shop

Het is veel werk om jouw posities in de zoekmachines te verbeteren. Omdat het inhuren van SEO-experts behoorlijk wat kan kosten, hebben wij een App ontworpen voor CCV Shop. Met deze App kun je per product en categorie de content veranderen, de App analyseert deze veranderingen en geeft je hierover live feedback.


Op deze manier weet je dus zeker dat jouw content optimaal geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Bovendien houden wij de ontwikkelingen op het gebied van SEO voor je in de gaten, waardoor jouw webshop altijd 100% geoptimaliseerd blijft!

Omdat wij zeker weten dat onze App je goed zal bevallen, kun je hem eerst 14 dagen gratis proberen. Dus waar wacht je nog op? Begin vandaag nog met het optimaliseren van je content en probeer ReloadSEO nu 14 dagen gratis uit!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord