Hoe zorg je voor een optimaal verzendproces rondom de feestdagen?

13-11-2019

door Eva Rouwenhorst

Als online ondernemer sta je er natuurlijk om te springen een recordhoeveelheid verkopen te hebben tijdens de periode rondom de feestdagen. Maar hierbij blijft de realiteit dat je natuurlijk ook iedere bestelling moet inpakken en verzenden, een tijdrovende klus. Erg vervelend is dit uiteindelijk natuurlijk niet, liever veel bestellingen verwerken en hier de nodige tijd aan kwijt zijn, dan een tegenvallend aantal bestellingen. In deze blog helpen we je bij het creëren van een optimaal verzendproces bij extreme drukte.

1. Genoeg voorraad van verzendbenodigdheden inslaan

Je hebt jouw verzendproces natuurlijk al prima op orde. Zo weet je precies welke items je nodig hebt om iedere bestelling te kunnen verwerken. Maar hoe zit het met je verzendvoorraad bij extreme drukte? Het is natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat je genoeg items op voorraad hebt om iedere bestelling te kunnen afhandelen, van dozen tot tape. Het laatste wat je wilt is dat jouw verzendproces tot stilstand komt omdat je halverwege het verwerken van de orders beseft dat je niet genoeg dozen of verzendlabels op voorraad hebt.

2. Bepaal jouw verzendstrategie

Jouw verzendproces is ingeregeld en je hebt alle benodigdheden voor verzending op voorraad. De volgende stap is het bepalen van de verzendkosten. De meest voorkomende opties zijn gratis verzending, verzending tegen een vast tarief en specifieke verzendkosten. We hebben een aantal tips om je te helpen uitzoeken welke optie geschikt is voor jouw webshop.

1. Gratis verzending

Verzendkosten zijn vaak de meest genoemde reden waarom mensen hun winkelwagen verlaten, dus het aanbieden van gratis verzending vanaf een bepaald aankoopbedrag is een slimme manier om ervoor te zorgen dat klanten meer producten bestellen waardoor jouw conversie dus hoger is. Dat gezegd hebbende, is het niet altijd goedkoop om deze optie aan te bieden, zelfs niet met de eventuele verlaagde tarieven die je krijgt via de verzendpartijen waarmee je zaken doet. Als je gratis verzending aan iedereen wilt aanbieden, moet je dus goed inzichtelijk hebben hoe dit jouw marges beïnvloedt.

 

Het is echter niet alles of niets als het gaat om gratis verzending. Behalve het aanbieden van gratis verzending vanaf een bepaald aankoopbedrag, kun je er ook voor kiezen om slechts tijdens specifieke weken of dagen gratis verzending aan te bieden, of dit enkel aan te bieden aan een specifieke klantgroep, bijvoorbeeld jouw beste klanten. Overweeg in het laatste geval het sturen van een coupon voor gratis verzending om op die manier extra bestellingen aan te moedigen.

2. Flat rate

Als je sommige verzendkosten wilt compenseren en wilt voorkomen dat klanten schrikken van verzendkosten tijdens het bestelproces, kunnen vaste verzendkosten een perfecte oplossing zijn. Met vaste verzendkosten kun je een vaste prijs voor verzending kiezen die de verzendkosten die jij maakt meestal dekt en waarbij het niet erg is dat je soms de rest van de verzendkosten voor jouw rekening neemt bij bijvoorbeeld enorm grote of zware producten. Zo weten jouw klanten de verzendkosten altijd van tevoren en verdien je nog steeds de meeste van jouw verzendkosten terug.

3. Exacte kosten

Wanneer je exacte verzendkosten hanteert, kunnen klanten precies zien wat het kost om hun specifieke bestelling te laten verzenden. Vergeet niet dat de aantallen winkelwagen verlaters rond de feestdagen over het algemeen stijgen, en dat verzendkosten hiervoor een reden zijn. Het is geen dealbreaker om exacte verzendkosten te bieden, vooral als dat is wat het beste werkt voor jouw webshop, maar het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de potentiële impact en om een plan te hebben om shoppers terug te winnen die hun winkelwagentje alsnog hebben verlaten. Binnen de software van CCV Shop kan dit bijvoorbeeld met de app Verlaten Winkelagen.

Verzendmogelijkheden CCV Shop

Binnen de software van CCV Shop zijn er meerdere verzendkosten mogelijkheden:

·        Verzendkosten op basis van gewicht

·        Vast bedrag

·        Geen verzendkosten na een bepaald bedrag

·        Hogere verzendkosten na een bepaald bedrag

·        Verzendkosten per land

·        Verzendkosten per pakket

 

Je kunt zelf bepalen hoe je jouw verzendkosten instelt. Je kunt deze instellen bij "Startpunt / Mijn webshop / Instellingen / Verzendkosten".

4. Internationale verzending

Shoppers winkelen online steeds vaker internationaal. Als je overweegt om je publiek uit te breiden, is een internationale verzendstrategie een geweldige manier om dit te doen. Bovendien zijn er vervoerders met internationale verzendopties waarmee je rechtstreeks via CCV Shop kunt koppelen om het proces voor jou te stroomlijnen.

3. Communiceer over jouw verzendopties en -kosten

We weten dat onverwachte verzendkosten jouw conversieratio's kunnen schaden, maar hoeveel de verzending gaat kosten is niet de enige prangende vraag die jouw klanten hebben over verzending rondom de feestdagen. Minstens even belangrijk is de vraag "zal mijn bestelling hier op tijd aankomen?"

 

Wees niet bang om te veel te communiceren als je beide vragen beantwoordt, omdat de antwoorden van cruciaal belang zijn voor iedereen die overweegt bij jou te kopen. Naast dit te communiceren middels e-mail, zijn er nog andere manieren waarop je alle informatie onder de aandacht kunt brengen bij jouw doelgroep. 

·         Voeg een banner toe op de homepage van jouw webshop die aangeeft wat de verzendkosten, -opties en -tijden zijn die gelden rondom de feestdagen. Wil je te veel communiceren om in een banner te plaatsen? Link dan naar een blogbericht of speciale verzendinformatiepagina op jouw webshop.

·         Als er een verzenddeadline voor de deur staat, voeg dan een pop-up toe om ervoor te zorgen dat shoppers hiervan op de hoogte zijn (pop-ups zijn alleen vervelend als ze nutteloos zijn, en ervoor zorgen dat bestellingen er op tijd voor de feestdagen zijn is zonder twijfel handig voor jouw klanten).

·         Deel jouw verzendinformatie op social media. Zelfs als je geen gratis verzending aanbiedt, zijn uiterste besteldata ook een goede insteek om te communiceren op bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

·         Stuur een herinneringsmail naar iedereen die in jouw e-maillijst staat en naar iedereen die hun winkelwagen heeft verlaten op de laatste dag waarop ze kunnen bestellen voor de feestdagen. Hopelijk geef je zo veel uitstellers die van plan waren om te kopen, net dat laatste duwtje in de rug dat ze nodig hadden.

·         Update jouw FAQ-pagina. Als je veel vragen verwacht te moeten beantwoorden, is dit het moment om de meeste vragen af te vangen op jouw FAQ-pagina. Bedenk wat de meest voorkomende verzendvragen zijn of gaan zijn en beantwoord deze zo uitgebreid en duidelijk mogelijk. Hiermee bespaar je jezelf tijd en energie op het gebied van klantondersteuning.

4. Breid jouw retourbeleid voor

Een ander aspect van verzending waarbij je rekening moet houden tijdens drukte, is het retourbeleid. Uit onderzoek blijkt dat 67% van de e-commerce kopers je retourbeleid zullen checken voordat ze een aankoop doen. Als het gaat om planning, moet je dus ook specifieke aandacht besteden aan kosten voor een retourzending.

Er zijn eigenlijk drie manieren om met de kosten van retouren om te gaan:

1. Jouw klant betaalt de kosten van retourzending

2. Jij betaalt de kosten van retourzending

3. Een combinatie van beide

Wat voor jou de juiste strategie is, hangt af van jouw marges, evenals van jouw verwachte rendement. Maar houd er rekening mee dat het rendement hoog kan zijn rondom de feestdagen omdat veel mensen cadeaus voor anderen kopen. Wat je ook besluit, zorg ervoor dat je jouw retourinformatie net zo duidelijk en opvallend meedeelt als jouw verzendinformatie. Dit bespaart je tijd en klantenondersteuning als mensen besluiten een product te retourneren.

5. Schenk aandacht aan de unboxing ervaring

Na al het werk dat nodig is om jouw bestellingen succesvol te verzenden en uit te voeren, wil je een even geweldige ervaring bieden wanneer klanten eindelijk hun pakket openen. Met een beetje planning kun je een opvallende unboxing-ervaring creëren. Dus begin met dat in gedachten: wat wil je dat het resultaat van jouw unboxing-ervaring is?

Ik wil exposure op social media

Om berichten over jouw product op social media aan te moedigen, kun je overwegen om een merkverpakking te gebruiken, een klein extraatje toe te voegen aan iedere bestelling, of een call-to-action toe te voegen waarin je mensen vraagt om hun ervaringen te delen. Dit kan zo simpel zijn als een klein visitekaartje met daarop jouw social media accounts, een hashtag en een verzoek om hun aankoop te delen op social media wanneer ze tevreden zijn en ervan genieten.

Ik wil herhaalaankopen

Als je terugkerende klanten wilt stimuleren, kun je overwegen om een proefje van een ander product toe te voegen indien mogelijk, of een kortingscode toe te voegen aan iedere bestelling die herhaalaankopen aanmoedigt, zoals gratis verzending bij een volgende aankoop of 10% korting als een klant in het nieuwe jaar opnieuw iets koopt.

 

Als je weet dat veel van jouw producten worden gekocht als geschenk, kan dit ook jouw strategie bepalen. Probeer bijvoorbeeld twee kortingsbonnen toe te voegen – één voor de gever en één voor de ontvanger.

Begin nu alvast

Als webshop die zich opmaakt voor de feestdagen, is het belangrijk om logistiek goed voorbereid te zijn, ruim voordat de feestdagen daadwerkelijk beginnen.  Dit zal helpen bij het creëren van een geweldige ervaring voor jouw klanten, en het zal zeker bijdragen aan een soepelere ervaring voor jouzelf en iedereen die betrokken is bij het helpen van het organiseren van de bestellingen.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord