Zoals je wellicht al hebt vernomen heeft de ACM afgelopen week hoge boetes uitgedeeld aan 5 webwinkels. Na een lange tijd van gedogen lijkt nu echt de tijd van handhaving te zijn aangebroken. Al eerder dit jaar gaf de ACM de eerste boete van €500.000,- aan één (relatief grote) webwinkel. De afgelopen week werden echter ook kleinere webwinkels getroffen. Zo ging het in 2 gevallen om een eenmanszaak welke beide een boete kregen van maar liefst €50.000,-.
Om boetes te voorkomen kun je een aantal maatregelen nemen. Wij zetten ze nogmaals voor je op een rij.

Zelf controleren
Allereerst moet je natuurlijk zelf controleren of je webwinkel aan regels voldoet. Daarvoor moet je wel weten waarop je moet controleren. De uitgelezen plek om te beginnen is bij de ACM zelf. Op de website van de ACM vind je de regels voor webwinkels. Ook biedt de ACM een korte checklist aan om je webwinkels zelf na te lopen.
Helaas is deze checklist niet geheel compleet en blijft er nog ruimte over voor (foute) interpretatie. Laat je nu juist hiervoor een boete krijgen. We raden je daarom aan om niet alleen de ACM checklist te doorlopen, maar ook onze eigen checklist te bekijken. Bijkomend voordeel is dat we ook voorbeeldteksten aanbieden die het extra makkelijk maken om te voldoen aan regels.
Als
webwinkelier ben je primair ondernemer en wil je niet elke dag met wetgeving in
de weer zijn. Alleen zelf controleren is dan ook erg complex en niet zonder
risico.

Een jurist inschakelen
Naast zelf te controleren, is het aan te raden je webwinkel nogmaals te laten doorlichten door een specialist. In dat geval is het goed om te kiezen voor een jurist die aantoonbare ervaring heeft op webwinkelgebied. Regelgeving online is namelijk aan verandering onderhevig. Bekende juristen op dit gebied met aantoonbare ervaring zijn ICTRecht en Charlotteslaw.
Een
nadeel van het inhuren van een jurist zijn de kosten. Je webwinkel geheel laten
doorlichten

Word lid van een keurmerk
Wel een derde naar je webwinkel laten kijken, maar niet de hoofdprijs betalen? Dan is er nog een alternatief. Je kunt lid worden van een bekend keurmerk. Zij controleren jouw webwinkel op de belangrijkste wetgeving. Wij hebben de boetes bekeken en komen dan ook tot de conclusie dat de bestrafte webwinkels niet door de keuring van WebwinkelKeur zouden zijn gekomen. Een keurmerk geeft dus een stukje extra zekerheid.
Tevens
bieden de meeste keurmerken standaard teksten aan waarmee je eenvoudig kunt voldoen
aan regels. Een extra voordeel is dat een keurmerk je ook zal informeren op het
moment dat regels veranderen. Zo ben je snel op de hoogte van wijzigingen in de
wet. Naast
deze voordelen zitten er natuurlijk nog veel meer voordelen aan lidmaatschap.
Denk dan aan een conversieverhogende werking, bemiddeling bij geschillen,
inkoopvoordeel en in veel gevallen ook klantbeoordelingen.
Wil
je lid worden van een keurmerk, dan is er veel keuze. Maar let op, er zijn ook veel keurmerken in omloop
die enkel een logo verkopen. Wij van WebwinkelKeur kunnen je in ieder geval WebwinkelKeur aanbevelen. Mocht je voor een ander keurmerk kiezen, informeer dan altijd op welke punten
ze controleren. Het is namelijk belangrijk dat een keurmerk kritisch jouw
webwinkel bekijkt en deze niet zomaar goedkeurt.