Honingwinkel: van hobby naar familiebedrijf

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 15 februari 2023

Ahmet was een hobby imker toen hij en zijn gezin thuis kwamen te zitten in maart 2020 vanwege de pandemie. Tijdens het ontbijt kwamen ze op het idee om de honing van zijn bijen te verkopen en zo ontstond Honingwinkel.nl. Hoe krijgt Honingwinkel een goede klantwaardering? Hoe combineert Ahmet en zijn familie het dagelijks leven met het runnen van een webshop? Waarom is er gekozen voor CCV Shop? We vroegen dit en meer aan Ahmet. Lees het verhaal achter Honingwinkel.

Kun je wat vertellen over wat je doet en wat je verkoopt?

Ahmet: “We hebben een webshop op het gebied van honing. Ondertussen importeren we honing uit zeven verschillende landen en hebben we al veertig soorten honing. En dat is alleen nog maar de honing, we hebben steeds meer andere bijenproducten zoals; propolis, koninginnebrij en stuijfmee! Wij willen de beste producten verkopen en daarin proberen we de goedkoopste te zijn. We hanteren geen grote marges en vinden dat iedereen recht heeft op kwaliteitsproducten. Daar proberen we ons steentje aan bij te dragen”

“Daarnaast hebben we nu ook ons eigen merk laten ontwikkelen en laten we verschillende producten produceren. Zo worden we nu zelf benaderd door collega’s die ook webshops hebben of we aan hun onze producten kunnen verkopen.”

Hoe combineer je het dagelijks leven met het imker zijn en de webshop runnen?

“Ik ben hobby imker en heb maar vijf kasten. Het runnen van de webshop is voor mij geen fulltime job dus we verdelen dat over ons gezin. Toen we de webshop startten waren onze kinderen 13 en 14 jaar en waren ze bezig met onze Google advertenties. Samen met mijn vrouw hield ik me bezig met de voorraad en het verzenden van de pakketjes. Ondertussen ben ik er ongeveer twee uur per dag mee bezig, mijn vrouw bijna drie uur per dag en onze dochter werkt nog steeds aan de website. Zo hebben we een goede verdeling. Wel hebben we ongeveer twee weken geleden een medewerker in dienst genomen voor 20 uur per week om ons te helpen. Met ondersteuning van haar hopen we de volgende stap te kunnen zetten in onze groei”, aldus Ahmet.

Bij de verkoop gaat er automatisch een deel van de omzet naar goede doelen voor de zwarte bij. Wat leuk en mooi om op die manier sociaal te ondernemen. Kun je meer vertellen over deze keuze?

“De Nederlandse bij kan ook vliegen onder moeilijke omstandigheden zoals weinig licht, regen of kou. Wat inhoudt dat ze flora sneller bevruchten. Als dit verandert zal ook de flora in Nederland veranderen”, vertelt Ahmet.

“Doordat we nog andere inkomsten hebben hoeven we in principe geen geld te halen uit de webshop, maar we willen wel graag iets terug doen voor de natuur en voor de bijen. We kregen het signaal dat de Nederlandse bij bedreigd zou zijn en zou uitsterven. Daarom hebben zes studenten van de Universiteit van Wageningen drie maanden lang onderzoek gedaan gelukkig bleek uit hen rapport dat het nog niet zó ernstig is gesteld, maar we moeten wel opletten.”

Je bent ook al meerdere keren in het nieuws geweest, hoe ervaar je dit? Geeft dit een flinke boost voor je webshop?

Ahmet: “Het heeft inderdaad wel effect gehad. De Volkskrant heeft namelijk aandacht besteed aan ons en daardoor krijg je wel weer enige bekendheid erbij. Niemand wist in die periode -voorjaar 2020- hoe de wereld eruit zou komen te zien en alles ging veranderen. In plaats van negativiteit te denken, hebben wij juist iets opgestart. Dat is ook wel een mooi verhaal en we vinden het ook leuk om dat te vertellen! 

Maar je moet ook een beetje geluk hebben, er zijn duizenden initiatieven en op de een of andere manier kwamen ze bij ons terecht. Het heeft ons allemaal wel een beetje geholpen.”

Je hebt na een gesprek met je kinderen drie jaar geleden gekozen voor het maken van een webshop voor jullie honing. Vanwaar de keuze voor CCV Shop in plaats van een andere software aanbieder?

Ahmet: “Het systeem van CCV Shop is eigenlijk heel gebruiksvriendelijk. Mijn dochter had geen verstand van zo’n omgeving maar het was relatief gezien heel eenvoudig om te doen. Daarnaast zijn de kosten laag en als je tegen een probleem aanloopt word je  snel geholpen. Je hebt ook nog eens alle mogelijkheden zoals verbindingen met diverse platformen. Dus ja, de service is goed, het systeem is goedkoop en gemakkelijk te gebruiken!”

“We hebben ook wat dingen laten veranderen en onze webshop iets meer laten professionaliseren. Je betaalt dan iets meer maar je krijgt er wel iets moois voor terug. Ideaal.”

Je hebt een goede klantwaardering via Webwinkelkeur, maar liefst een 9,7 uit 1.064 reviews. Hoe haal je zo’n hoge score?

“Wij stellen top kwaliteit voor een goede prijs beschikbaar aan onze klanten. Tevens moet je klanten altijd behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Bij ons wordt alles, zoals klachten, bestellingen of contactverzoeken, maximaal binnen vier á vijf uur opgepakt. We zijn altijd goed bereikbaar en willen een zaak direct afhandelen. Het maakt niet uit wat er gebeurt of wat het probleem is, de klant moet tevreden zijn dat hij goed is behandeld, hoe het probleem is opgelost. En als je dan constant jezelf in de schoenen van een klant plaatst dan krijg je -denk ik- inderdaad een hogere waardering. Daarnaast moet je uiteraard  ook de kwaliteit in je producten duurzaam waarborgen. Je moet constant alert zijn en zorgen dat je niet gaat verslappen,” zegt Ahmet.

Ben je tijdens de beginfase van de webshop valkuilen tegengekomen waarvoor je andere online ondernemers die dit interview lezen kunt behoeden?

Ahmet: “Je moet er niet van uitgaan dat je direct kan leven van een webshop. Of je moet heel veel geld hebben om te investeren en het groot aanpakken. Hoge verwachtingen moet je dus niet vanaf het begin hebben, maar je moet wel blijven doorzetten, het is een langdurig traject. Je moet het doen omdat je ervan houdt en denkt beter te kunnen doen. In het begin verkochten we misschien één of twee potjes per week en dan kan je denken: voor die paar honderd euro, doe ik het hiervoor? Maar je moet een lange termijn doel hebben voor jezelf en geen haast hebben en  niet gefrustreerd raken.”  

Wat is je toekomstdroom voor Honingwinkel?

Ahmet: “We hebben wel een paar producten op het oog die we willen laten ontwikkelen die er nog niet zijn. Wij willen namelijk echt meer eigen merken ontwikkelen met producten van goede kwaliteit en dit zelf in Nederland produceren. Daarnaast zou het ook fijn zijn als we echt een grote naamsbekendheid hebben: Honingwinkel, dat is waar je alle producten koopt die afkomstig zijn van de bij. Verder zou ik mijn producten ook graag willen exporteren naar buiten Europa, met name Arabische landen zouden dan interessant zijn. Maar alles heeft tijd nodig, we moeten langzaam en gezond groeien. We zijn bijvoorbeeld bijna te groot voor onze huidige locatie dus de volgende stap zou zijn dat we naar een bedrijfsomgeving moeten met kantoor en opslagruimte. Ook het openen van enkele fysieke locaties in grote steden, zullen we in de toekomst in overweging nemen”