Instagram: 6 valkuilen die je met jouw webshop moet vermijden

8-03-2021

Door Adonay Ghebremariam

Met ruim 5,6 miljoen gebruikers is Instagram één van de grootste social media-platformen in Nederland. Je maakt een foto, plaatst er eventueel een filter overheen en deelt ‘m met je volgers. Simpel! Naast privégebruik is Instagram ook een heel effectief kanaal om jouw webshop bij potentiële klanten en fans onder de aandacht te brengen. Echter zijn er een aantal dingen die je als ondernemer niet moet doen op Instagram. Wij hebben er 6 voor je op een rij gezet.

Instagram is een gratis app en is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen. Bij dit visuele medium draait het om delen van je foto’s  en video’s die soms zijn voorzien van een filter. Zo geef je bijvoorbeeld met de filters Lark en Crema je afbeeldingen een retro uiterlijk en zorgt de filter X-Pro II voor een dramatische effect. Instagram is een medium dat draait om beleving, inspiratie en het delen van fraaie beelden die passen bij jouw merk, product en webshop. Ben je met jouw webshop actief op Instagram of wil je starten met Instagram? Lees dan deze blog en ontdek wat je nu juist níet moet doen op Instagram.

Instagram webshop webwinkel

Valkuil: té aanwezig

Net als bij veel andere social media-kanalen wekt een overvloed aan posts bij veel volgers irritatie op. Veel mensen hebben een account op Instagram omdat ze vooral leuke foto’s en video’s van hun vrienden, familie en andere bekenden willen bekijken. Ook al hebben ze er zelf voor gekozen om jou als webshop te volgen, beperk je activiteit op Instagram tot een aantal foto’s per week, afhankelijk van wat je te melden hebt. Het is belangrijk altijd relevant te blijven bij je volgers. Oftewel: stel kwaliteit boven kwantiteit. Op deze manier worden je volgers niet bedolven onder foto’s maar post je wel genoeg om je betrokkenheid en aanwezigheid te tonen.

Valkuil: niet kritisch genoeg in de content die je deelt

Een foto of video maken met je smartphone is zo gepiept. En daar ligt direct de valkuil waar veel gebruikers in trappen: het niet de tijd nemen voor het maken van een aansprekende en mooie afbeelding.

 

Stel, je hebt nieuwe producten binnengekregen en wil deze zo snel mogelijk delen met je volgers op Instagram. Natuurlijk is dat geen probleem. Maar neem geen genoegen met ‘zomaar’ een foto. Wat wil jij uitstralen? Waar moet volgens jou een mooie foto aan voldoen en welke filter geeft de juiste sfeer weer? Kortom: wees kritisch. Probeer verschillende hoeken uit, focus je op een detail of maak eens een foto van erg dichtbij. Kleine details in een foto kunnen op Instagram het verschil maken. Door op deze manier te experimenteren, kan het uiteindelijke resultaat heel verrassend uitpakken.

Valkuil: teveel hashtags

Instagram werkt qua vindbaarheid hetzelfde als Twitter. Door relevante hashtags (zoekwoorden met een #) bij je foto’s te plaatsen, kunnen mensen – mits je profiel openbaar is – je hier op vinden. Op deze manier trek je de aandacht, genereer je meer likes en neemt het aantal volgers vaak toe. Gebruik er echter niet teveel. Instagram heeft een maximum van 30 hashtags ingesteld, maar het is niet aan te raden om deze allemaal te gebruiken. Het laat zien dat je té graag meer likes en volgers wil en het doet af aan de daadwerkelijke boodschap die je wilt overbrengen. Beperk je posts tot maximaal 3 of 4 hashtags en bereik hiermee jouw publiek. Door een deel van deze hashtags constant hetzelfde te houden, weet jouw doelgroep ook wat je wilt uitstralen.

Valkuil: het gebruik van teveel filters

Veel mensen noemen Instagram het sociale platform waarop iedereen er mooi uitziet. Met de juiste filter en tools kun je een foto een compleet andere uitstraling geven en contrasten aanbrengen die er eerst nog niet waren. Dat is de functie van Instagram: een foto of video verfraaien en er een bepaalde sfeer aan geven. Maar je kunt ook overdrijven. Plaats je een productfoto? Zorg er dan voor dat het product nog steeds herkenbaar is en er op een foto niet compleet anders uitziet. Je wilt je klanten niet teleurstellen door ze een onrealistisch beeld voor te spiegelen van het product dat ze misschien willen aanschaffen.

Instagram webshop webwinkel

Valkuil: geen gebruik maken van andere nuttige opties die Instagram aanbiedt voor je webshop

Instagram heeft zich in de laatste jaren enorm ontwikkeld. Niet alleen het aantal gebruikers is hard gestegen, maar ook het aantal functies.  Zo biedt Instagram je bijvoorbeeld aan om jouw winkel een extra platform te geven.

 

Instagram is begonnen als een platform waar je foto’s kunt delen met volgers en zelf kunt foto’s bewonderen van andere leden. Tegenwoordig is Instagram veel meer dan dat. Waar een aantal jaar geleden stories (korte berichten die maximaal 24 uur zichtbaar zijn) werden geïntroduceerd, is het nu ook mogelijk om live te gaan, reels te delen en om jouw webshop ook te koppelen met bieden op jouw account.

 

Zo kun je een link van jouw webshop plaatsen in jouw bio, producten aanbieden op Instagram en zelfs een complete winkel inrichten. In de winkel in Instagram kun je categorieën maken van producten, productinformatie tonen via tekst en beeld en producten direct delen met anderen. Wanneer iemand een product wil kopen, wordt diegene doorverwezen naar de webshop. Zeker wanneer jouw doelgroep actief is op Instagram, is het een efficiënt middel om potentiële kopers in aanraking te laten komen met jouw producten en webshop.

Valkuil: advertenties richten aan een niet-relevante doelgroep

Op Instagram is het extra belangrijk om doelgericht te adverteren en je advertenties alleen te richten op een relevant publiek. Door deze op een professionele manier te ondersteunen met mooie afbeeldingen of een video, heb je sneller de kans dat mensen je post liken en je gaan volgen. Verder kost het adverteren op Instagram natuurlijk geld. Wanneer je advertenties dan aan een niet-relevante doelgroep worden getoond, wordt adverteren ineens een grote kostenpost zonder positief resultaat. Instagram draait om beleving en het opdoen van inspiratie. Niet om keiharde verkoop. Houd daar rekening mee bij het opzetten van een marketingcampagne. Lees hier hoe je slim kan adverteren op Instagram.

Alles draait om inspiratie

Om je een idee te geven van hoe andere bedrijven Instagram inzetten, vind je hieronder een aantal voorbeelden van inspirerende accounts.

Nike

Het sportmerk Nike is een goed voorbeeld van het delen van content om een ultieme klantbeleving te creëren. Naast het delen van hun producten, laten ze ook prachtige foto’s zien van sporters in actie, gehuld in Nike-kleding uiteraard.

Instagram webshop webwinkel
Instagram webshop webwinkel

Yoghurtbarn

Bij Yoghurtbarn vind je – zoals de naam al zegt – de lekkerste soorten yoghurt. Op hun Instagram vind je dan ook foto’s om van te watertanden. Naast eetfoto’s vind je er ook kiekjes waarop personeel en klanten zijn afgebeeld, hierdoor krijgt het account direct een persoonlijk karakter. En post jij een foto van het lekkers dat je bij Yoghurtbarn hebt gekocht? Dan kun je binnen enkele minuten rekenen op een reactie van hen. Een prima manier om interactie met je klanten te onderhouden en persoonlijk betrokken te blijven.

 

Raine

Niet alleen de grote merken weten hoe Instagram als succesvolle marketingtool kan dienen, ook onze eigen klanten en eigenaren van de webshop Raine hebben dit goed begrepen. Met inspirerende quotes, mooie productafbeeldingen en lifestyle foto’s, krijgt een bezoeker direct een beeld van de webshop, de sfeer en datgene wat www.raine.nl wil uitstralen.

Instagram webshop webwinkel

Zit jouw doelgroep op Instagram en wil je meer merkbeleving creëren onder je potentiële klanten? Start dan vandaag nog een account en begin met het posten van inspirerende foto's en video's. Vind je het nog lastig om te bepalen waar je moet beginnen? Lees dan dit artikel voor tips. Ben je al actief op Instagram en wil je je meer verdiepen in het adverteren? Dan helpt dit artikel je goed op weg. Succes!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring