
Je webshop ziet er goed uit en alle producten staan erin. De voorraad
is op orde en marketingactiviteiten om je doelgroep
te bereiken werpen vruchten
af. De orders stromen binnen. Nu richt je je op de volgende activiteit: het
inregelen van het
logistiek proces om ervoor te zorgen dat jouw klanten hun
bestelde pakketjes in goede orde ontvangen.
Verzenden is een cruciaal onderdeel bij het runnen van een
webshop. Dit onderdeel verdient dan ook alle aandacht voordat
je de webshop
online zet. Denk goed na over de manier waarop je het logistiek proces
inregelt. Realiseer je dat de manier
waarop je dit aanpakt het verschil kan
maken tussen tevreden en ontevreden klanten!
In deze blog brengen wij 5 punten onder de aandacht waarmee je rekening moet houden bij het inregelen van je verzendproces.

Verpakking: functioneel en onderscheidend
Het verpakken van jouw producten voor
verzending heeft allereerst een functioneel doel. Tijdens het transport vallen
pakketten
op elkaar van de sorteerband en worden pakketten op elkaar gestapeld.
Zorg ervoor dat jouw pakketten goed verpakt worden en
tegen schokken en stoten
kunnen. Houd rekening met de volgende punten om ervoor te zorgen dat jouw
klanten hun producten in
goede staat ontvangen:
- Gebruik een stevige, goed passende doos zonder vochtige plekken of scheuren;
- Wikkel ieder product in geschikt materiaal zoals papier of bubbelfolie, voor extra bescherming;
- Gebruik vulmateriaal om lege ruimtes in de doos op te vullen. Bijvoorbeeld met luchtkussentjes, opvulpapier of houtwol;
- Sluit het pakket goed af met verpakkingstape;
- Indien je zware pakketten verstuurt, gebruik dan dubbel- of zelfs driedubbelgolfkarton en verstevig de hoeken extra.
Los
van het feit dat een verpakking functioneel is, kan deze natuurlijk ook helpen
je te onderscheiden van andere webshops.
Onderscheid jij je door pakketten te
gebruiken met een andere kleur dan een standaardkleur? Gebruik je een
designprint passend
bij de stijl van je webshop? Voeg je een handgeschreven
kaartje toe aan het pakket? Wees creatief en laat zien dat je aandacht hebt
voor jouw klant.

Vervoerders: krijg inzicht in de verschillen
Er zijn veel verschillende vervoerders waarmee je samen kunt
werken voor het verzenden van je producten. Iedere vervoerder heeft
elk zijn
eigen specialiteit. Sommige vervoerdersnetwerken zijn meer ingesteld op lichte en kleine
zendingen, andere juist op grotere,
zwaardere zendingen. Verder zijn er vervoerders
met een sterk nationaal verzendnetwerk, terwijl anderen juist zijn
gespecialiseerd
in internationaal vervoer. Ook transittijden kunnen per
bestemming en vervoerder variëren.
Vaak
zien we dat prijs de doorslaggevende factor is in het kiezen van een
vervoerder. Echter bieden vervoerders met het scherpste
verzendtarief voor een
bepaald type zending en bestemming niet per definitie ook het beste netwerk. Natuurlijk kun je bij het
selecteren van een vervoerder
rekening houden met de prijs, maar houd daarnaast ook rekening met factoren
zoals bezorgtijden
en het soort verzendnetwerk (nationaal of internationaal).
- Neem netwerkkwaliteiten en specialiteiten van vervoerders mee in je
overweging. Kies een vervoerder of combinatie van
vervoerders die past bij jouw producten en bestemmingen. Een vermiste zending en een ontevreden klant wegen niet op
tegen een kleine besparing op verzendkosten.
Er zijn verschillende bedrijven die het mogelijk maken om
vanuit één verzendomgeving via verschillende vervoerders te verzenden.
Via dergelijke
bedrijven kun je onafhankelijk advies inwinnen over welke vervoerders het beste
passen bij jouw verzendprofiel en
wensen.

Trackingcommunicatie: informatief en nét wat extra's
Middels ‘track & trace’ service kunnen geadresseerden
precies zien waar een zending voor het laatst gescand is. Bij verschillende
vervoerders wordt er zelfs aangegeven op welk tijdstip de zending naar
verwachting geleverd wordt. Goede informatie over de
bezorging is essentieel en
draagt bij aan een positieve ervaring rondom de aankoop van de producten in
jouw webshop. Deel de
juiste trackinggegevens dus met je klanten zodra een
verzendlabel is aangemaakt. Dát je de gegevens deelt is het belangrijkste,
maar
uiteraard wil je dit ook zo eenvoudig mogelijk doen. Maak daarom gebruik van
een verzendsysteem waarbij deze gegevens
automatisch verstuurd worden.
Hoe kun je verder het verschil maken voor jouw klanten rondom
trackingcommunicatie?
- Overweeg of je jouw klanten automatisch wilt updaten over een vordering in het verzendproces.
- Heb je buitenlandse klanten? Zorg er dan bij voorkeur voor dat je deze klanten van informatie voorziet in hun eigen taal.
- Gebruik de momenten waarop trackingmails
verstuurd worden om jouw merk extra onder de aandacht te brengen en zorg
voor een goede opmaak inclusief logo.

Retourzendingen: helder en laagdrempelig
Je wilt natuurlijk zo min mogelijk retourzendingen, maar je
zult altijd klanten houden die een product willen retourneren. Het is dan
belangrijk om aandacht te besteden aan de manier waarop jouw klanten pakketten
terug kunnen sturen. Uit onderzoek is namelijk
gebleken dat consumenten eerder
geneigd zijn tot aankopen op het moment dat een webshop een goede, voordelige
en
gebruiksvriendelijke oplossing voor retourzendingen biedt.
- Zorg voor volledige informatie rondom het
retourproces dat je hanteert en probeer dit zo eenvoudig mogelijk te houden
voor een klant. - Ook voor retourzendingen geldt dat er vele
mogelijkheden zijn. Onderzoek de opties en selecteer verschillende opties om
voor de verschillende wensen van jouw klanten een passende oplossing te kunnen bieden.
Wil je je ook op buitenlandse markten richten met je webshop?
Vergeet in dat geval geen retouropties voor jouw internationale
klanten.

Schade en vermissing: weet wat te doen
Op het moment dat je een pakket overdraagt aan een vervoerder
ben je de controle over de zending kwijt. Ondanks dat het
verzendproces aan
jouw kant nog zo goed is ingeregeld, kan er uiteraard altijd iets verkeerd gaan
bij de levering. Zo kan een zending
beschadigd aankomen of in het meest
vervelende geval zelfs helemaal niet aankomen. Helaas hoort ook dit bij het
runnen van een
webshop. Weet wat je te doen staat in geval van beschadiging of
vermissing:
- Weet welke verzekeringsvoorwaarden van toepassing zijn op je zending om verrassingen rondom vergoeding te voorkomen.
- Bepaal voordat je met vermissing of
beschadiging te maken krijgt hoe je omgaat met beschadiging of vermissing
richting je
klant. - Zet de te ondernemen stappen voor het
opstarten van een claimtraject bij een vervoerder voor jezelf op papier om zo
snel
mogelijk te kunnen handelen – welke informatie heeft de vervoerder nodig en wat heb jij hiervoor van jouw klant nodig?
De manier waarop je met een dergelijke
situatie omgaat, is bepalend voor het gevoel dat jouw klant overhoudt aan de
aankoop.
Probeer een vervelende situatie áltijd positief op te lossen. Bespreek
de situatie met je klant en biedt een passende oplossing waarbij
de klant zo
min mogelijk hinder ondervindt. Jouw aanpak kan
het verschil maken tussen een negatieve review en geen
herhalingsaankopen of
een positieve review en vervolgaankopen.