Tips & tricks om social media in te zetten voor jouw kleding webshop

08-09-2020

door Vera Voortman

Social media zijn in deze tijd onmisbaar. Iedereen heeft een profiel op Facebook, Instagram of LinkedIn en wanneer mensen geen profiel hebben zijn ze er wel bekend mee. Ook voor bedrijven is social media steeds belangrijker. Veel bedrijven zetten de platformen in als extra verkoopkanaal en plaatsen hierop marketinguitingen en advertenties. Wanneer jij een kleding webshop hebt of wilt beginnen kan je veel voordeel halen uit social media. In deze blog delen wij tips & tricks om social media optimaal in te zetten voor jouw kleding webshop.

Instagram

Eén van de meest populaire platformen is Instagram. Er is een brede leeftijdsgroep actief op dit kanaal, van 15-jarigen tot 60-jarigen. Voor welke doelgroep jouw kleding dus ook geschikt is, de kans is groot dat deze doelgroep zich bevindt op Instagram. Je kan zelf een persoonlijk Instagram profiel hebben waarop jij jouw dagelijkse activiteiten en selfies deelt maar je kan ook een bedrijfsprofiel aanmaken. Met een bedrijfsproefiel heb je meer opties ten opzichte van een standaard profiel. Je kan dan bijvoorbeeld productfoto’s linken naar je webshop zodat mensen via Instagram direct een aankoop kunnen doen. Verder is Instagram een goed kanaal om naamsbekendheid en bereik mee te creëren. Om indruk te maken op je volgers zijn goede captions, oftewel onderschriften, een must! Door het juiste onderschrift in combinatie met de beste hashtags ben je goed vindbaar en kun je mensen overtuigen om tot actie over te gaan. Meer weten over captions? Lees dit blog.

Naast de reguliere berichten kun je ook Instagram Stories inzetten. Instagram Stories is een functie waarbij je verhalen kunt vertellen op basis van foto's en videoclips. Deze verhalen verdwijnen automatisch na een periode van 24 uur. Je kan in jouw Stories jouw reguliere berichten delen, maar je kunt er ook voor kiezen om hier juist andere content te plaatsen. En: wanneer je meer dan 10.000 volgers hebt op jouw profiel kan je ook een link achter jouw Stories plaatsen zodat mensen direct kunnen doorklikken nar jouw webshop. Een link plaatsen in je bio om door te verwijzen naar je webshop kan echter altijd, ongeacht het aantal volgers dat je hebt. Instagram Stories wordt steeds populairder en stories worden steeds meer bekeken. Wil je weten hoe je deze het beste kan inzetten? Klik hier. Hieronder zie je een mooi voorbeeld van hoe je door kan linken wanneer je producten wilt verkopen via Instagram. Dit is perfect wanneer je kleding verkoopt omdat je hier mooie productfoto’s van kunt delen.

Facebook

Facebook is een erg populair kanaal voor privé gebruik. Echter wordt het ook steeds meer gebruikt door bedrijven als extra marketing kanaal. Veel ondernemers delen hun nieuws en acties via dit platform. Je kan met een bedrijfspagina op Facebook veel relevante informatie toevoegen voor je bezoekers. Je kan ze reviews laten plaatsen, openingstijden toevoegen en een call-to-action button toevoegen aan je header om mensen direct actie te laten ondernemen en bijvoorbeeld door te laten klikken naar jouw webshop. Dit kanaal is ook handig wanneer je vacatures wilt plaatsen, hier heeft Facebook een speciale functie voor.

 

Daarnaast heeft Facebook nu de winkelfunctie waarbij je jouw webshopproducten kan toevoegen zodat mensen ook via Facebook bestellingen kunnen plaatsen. Kleding wordt veel verkocht via Facebook en mensen klikken vaak op de advertenties hiervoor.

 

Haal hier dus je voordeel uit door mooie productfoto’s te delen als bericht of plaats deze in de Facebook winkel. Je kan in een bericht natuurlijk altijd doorlinken naar jouw webshop. Genoeg opties om meer te verkopen met behulp van Facebook! Tips over adverteren op Facebook lees je hier.

 

Wil je meer weten over het starten van een kleding webshop? Met onze webwinkelsoftware kun je snel en eenvoudig jouw eigen fashion shop openen en van jouw droom werkelijkheid maken.  

 

 

Pinterest (en overige kanalen)

Pinterest is een platform dat steeds meer in opkomst is. Je kan op Pinterest je eigen bord en pins maken om inspiratie uit te halen en om anderen mee te inspireren. Wanneer je Pinterest als bedrijf wilt gebruiken en vooral als kledingwebwinkelier is dit een perfect kanaal om heel visueel jouw producten weer te geven. Je kan zelf bepalen hoe jij je pins maakt en kunt dit mooi weergeven door verschillende afbeeldingen in een overzicht te plaatsen of juist veel afbeeldingen los te plaatsen. Via de pins kun je heel gemakkelijk doorlinken naar jouw webshop en er is ruimte om de belangrijkste producteigenschappen te noemen. Meer over Pinterest kun je lezen in dit blog. Platformen zoals LinkedIn en Twitter zou je ook kunnen inzetten voor je bedrijf, maar op die kanalen wordt vaak informatie gedeeld over bedrijfsupdates, (korting)acties en ander zakelijk nieuws. Het wordt vaak niet gebruikt als extra verkoopkanaal, dus dit heeft voor een kleding webshop niet de voorkeur. Andere manieren om jouw webshop te promoten lees je hier.

Influencer marketing

Marketing door het inzetten van influencers wordt steeds meer gedaan. Influencers zijn grotere, bekende Instagrammers of YouTubers die door hun posts en video’s invloed hebben op hun aanhang. Eigenlijk zijn Influencers dus content producenten. Zij kunnen zich als hobby of professioneel bezighouden met verschillende onderwerpen zoals kleding, cosmetica, koken of lifestyle. Dit gebeurt vaak via veel verschillende kanalen zoals Instagram, Twitter, Facebook of YouTube. Influencer marketing is wanneer een influencer een foto, video of bijvoorbeeld een tweet plaatst waarin ze een specifieke dienst of product promoten. Hiervoor krijgt de influencer dan betaald in de vorm van geld of producten, afhankelijk van de afspraken die er worden gemaakt. Meestal proberen influencers de betaalde berichten niet te opvallend te presenteren omdat het publiek op deze manier niet meteen de indruk krijgt dat ze betaald worden om iets over het product te zeggen of vinden. Vaak herken je gepromote content door de hashtag #spon (een afkorting voor ‘sponsored’) in de post.

Wanneer je een kleding webshop hebt is deze manier van marketing misschien een goede toevoeging. Zoek een influencer die bij jouw merk en kleding past en ga in gesprek. Doordat de influencer in de post de kleding waarom het gaat daadwerkelijk draagt zien potentiële klanten direct hoe de kleding valt en worden ze wellicht nog meer getriggerd om de kleding vervolgens op jouw webshop te kopen.  Meer weten over influencer marketing en hoe je dit het beste kan aanpakken? Klik hier.

Fotokwaliteit (product, model, eigenschappen)

Foto’s van goede kwaliteit zijn natuurlijk altijd mooier dan onscherpe of donkere foto’s. Wanneer je productfoto’s maakt die moeten bijdragen aan de verkoop, is het nóg belangrijker dat deze foto’s van hoge kwaliteit zijn en moet je op veel dingen letten. Je kan gebruik maken van stockfoto’s, gratis foto’s die je mag gebruiken, maar wanneer je een kleding webshop hebt is het beter om zelf foto’s maken van jouw kleding. Je kunt dan laten zien hoe de kleding valt bij verschillende modellen die allemaal een andere maat hebben, zodat de klant een divers aanbod aan afbeeldingen ziet en zo het beste zijn of haar beslissing kan nemen wat betreft de kleding. Focus niet alleen op het gehele product maar ook op details zoals de knoopjes op een vestje of de riem die bij een jurk hoort. Wanneer je modellen kiest om de kleding te showen, kies dan modellen die bij jouw merk passen en uitstralen wat jij wilt dat de kleding uitstraalt. Kies ook verschillende modellen zodat mensen de kleding op verschillende mensen kunnen zien. Meer over kwaliteit van je foto’s vind je hier.

 

Wil je meer weten over het starten van een kleding webshop? Met onze webwinkelsoftware kun je snel en eenvoudig jouw eigen fashion shop openen en van jouw droom werkelijkheid maken.  

 

 

Wanneer je een kleding webshop hebt of wilt beginnen is het dus aan te raden om social media in te zetten, met name Facebook, Instagram en/of Pinterest. Zowel om jezelf te promoten als (nieuw) merk en bedrijf als om een extra verkoopkanaal te creëren. Door social media optimaal in te zetten haal je het meeste uit de platformen,  namelijk meer bereik, naamsbekendheid en mogelijk meer verkopen! Wie wil dat nou niet? Wij bij CCV Shop zijn ook actief op social media. Volg je ons nog niet? Neem dan even een kijkje op onze Instagram-, Facebook-, LinkedIn- of Pinterestpagina!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring