Wat is de rol van influencers en hoe kun jij hierop
inspelen met jouw webshop?

19-02-2020

Door Vera Voortman

Sinds een aantal jaar zijn de zogenoemde ‘influencers’ steeds meer in opkomst, vooral op platformen zoals Instagram en YouTube. Voor elke branche zijn er een aantal personen die naar voren worden geschoven door hun vele volgers en het grote bereik, zij zijn hiermee bekende ‘Instagrammers’, ook wel influencers genoemd. Veel bedrijven zetten influencers in om hun producten of diensten te promoten onder hun doelgroep. In deze blog vertellen we je meer over de rol van influencers in de huidige maatschappij, en geven we je tips over het werken met influencers voor jouw webshop.

Wat zijn influencers?

Dit zijn grotere, bekende Instagrammers die door hun posts invloed hebben op hun aanhang. Eigenlijk zijn Influencers dus content producenten. Zij kunnen zich als een hobby of professioneel bezighouden met verschillende onderwerpen zoals kleding, cosmetica, koken of lifestyle. Dit gebeurt vaak via veel verschillende kanalen zoals Instagram, Twitter, Facebook of YouTube. Dit kan in een vorm van een vlog zijn maar ook een foto of korte video’s zoals een Instagram story. Ze zijn dus eigenlijk programmamakers, voor hun eigen netwerk en volgers, op eigen gekozen kanalen.

Influencer marketing, hoe werkt het?

Een influencer post een foto, video of bijvoorbeeld een tweet. Hierin promoten ze een specifieke dienst of product. Meestal proberen de contentmakers het niet te opvallend te presenteren omdat je op deze manier niet meteen de indruk krijgt dat ze betaald worden om iets over het product te zeggen of vinden. Vaak herken je gepromote content door de hashtag #spon in de post. Uit onderzoek van Flying Point lijkt dat 20% van vrouwen erover nadenkt om hetzelfde product te kopen wanneer ze influencers het zien gebruiken en dat 68% van de social media gebruikers ook gelooft wat influencers ze vertellen op social media. Dit geloof vloeit ook voort uit het zien van het dagelijkse leven van een influencer, vaak delen ze namelijk hun leven op social media waardoor ze je eigenlijk meenemen in hun leven, hierdoor krijgen volgers het gevoel dat ze hem of haar kennen en hierdoor groeit het vertrouwen.

Invloed van influencers

Voor millennials zijn influencers al niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Dit heeft ook invloed op onze maatschappij. Influencers hebben naast een persoonlijke rol ook een publieke rol. In principe kan iedereen influencer worden als je maar de juiste, vaste aanhang hebt op social media, die het interessant vindt wat jouw mening is. Jongeren zijn geïnteresseerd in influencers omdat ze zich met hen kunnen identificeren en ze als rolmodellen fungeren. Verder is het bekend dat de jeugd graag wil leren van mensen waarmee ze zichzelf kunnen vergelijken of waarin ze zich kunnen verplaatsen. Wanneer een influencer niet meer als betrouwbaar of ‘echt’ wordt beschouwd is het snel voorbij. De jongere doelgroep hecht namelijk veel waarde aan echtheid en zodra het nieuws rond gaat dat iemand ‘nep’ is, heeft dit vaak direct invloed op de carrière van de betreffende influencer. Let er dus goed op wanneer je opzoek gaat naar een influencer voor jouw merk, dat deze persoon de laatste tijd niet, of niet veel, negatief in het nieuw is gekomen.

Cijfers en feiten

57 procent van jongeren tussen 6 en 16 jaar wordt verleid door Instagram advertenties. Dit is gebleken uit het onderzoek van Generation Alpha. De invloed van influencers op de aankopen van deze jongeren is 25% naast invloed van vrienden (28%) en familie (21%).

 

Uit onderzoek van Annalect blijkt dat 80% van millennials geen aankoop doet zonder een online recensie te lezen. Een recensie hoeft niet per se een geschreven bericht te zijn, maar kan ook een video zijn van een influencer die een product of dienst, betaald of onbetaald, reviewed. Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten. Onderzoek van Trendara geeft aan dat 40% van de 13-20-jarigen meer interesse heeft in een merk wanneer deze samenwerkt met influencers. Dit maakt het gebruik van influencers slim om zo deze doelgroep beter te bereiken. Verder is het positief dat influencer marketing goed meetbaar is. Platformen zoals Facebook, Instagram en YouTube leveren veel data op. Dit kun je makkelijk en met verschillende tools analyseren en goed inzetten om de conversies omhoog te duwen.

Hoe kan je het beste influencer marketing inzetten?

Je hebt micro influencers en mega influencers. Meerdere bedrijven ervaren dat het winstgevender is om bijvoorbeeld vijf micro influencers in te zetten, in plaats van één groot bedrag neer te leggen voor een mega influencer. Wanneer je opzoek bent naar een influencer die je voor jouw webshop kunt inzetten kun je naast het aantal volgers ook naar de betrokkenheid kijken, dus hoeveel er op de berichten van een bepaald persoon geageerd wordt. Micro influencers richten zich doorgaans op een kleinere markt en zijn daardoor vaak meer betrokken bij hun aanhang en de volgers ook meer met de persoon. Let op, het is belangrijk om te checken hoeveel volgers een influencer écht heeft. Sommige accounts kopen namelijk hun volgers. Dit kun je checken door goed te kijken naar de likes en comments. Uit onderzoek van Launchmetrics blijkt dat de content die influencers maken belangrijker is dan het aantal volgers dat ze hebben. Dit komt, zoals net genoemd, door de binding die kleinere influencers hebben met hun aanhang en doelgroep.

Het ligt eraan welke soort influencer je inschakelt voor een campagne, maar gemiddeld liggen de prijzen, die je als bedrijf of merk betaalt aan influencers, tussen de 5.000 en 250.000 euro per campagne. Wat een groot voordeel is, is dat influencers naast contentmakers vaak ook hun eigen styliste en visagist zijn en voor de video’s en hun eigen montage doen. Het nadeel als bedrijf zijnde hierbij is dat je minder controle hebt omdat zij zelf de specifieke content maken. Toch zijn er wel mogelijkheden om dit van tevoren af te spreken met de betreffende influencer door akkoord te geven op bepaalde eisen die jij aan je product of merk wilt stellen.

Het inzetten van influencers is voor ieder bedrijf interessant zolang je maar een persoon kiest die bij jou markt, merk en product past. Weet goed wie je publiek is en wie deze mensen aanspreekt. Bijvoorbeeld wanneer jouw doelgroep in de leeftijd 25+ zit, kan je beter op Instagram promoten dan via Snapchat, omdat deze leeftijdsgroep meer gebruikt maakt van Instagram dan van Snapchat. Het is daarnaast belangrijk om een merk met een influencer te linken die goed matcht zodat het authentiek aanvoelt.

Regels

Sinds 1 januari 2014 bestaat er de Reclamecode Social Media. In deze code staat dat mensen het moeten aangeven wanneer ze reclame maken voor een merk of product. Dit kan vrij subtiel, bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik heb dit product gekregen van dit merk”. Hiermee geeft de influencer aan dat hij of zij het product niet zelf heeft aangeschaft. Volgens de Reclamecode Social Media ligt de eindverantwoording hiervan bij het merk of bedrijf zelf en niet bij de influencers.

 

Veel webshopeigenaren die met de software van CCV Shop werken maken al gebruik van het inzetten van influencers. Bijvoorbeeld Imke van Manana Jewels. Het grootste deel van haar klanten kwam uit het buitenland en ze wilde graag haar bereik in Nederland vergroten. Ze deed dit door Lonneke Nooteboom van StyleMyDay in te schakelen. Ze bood haar een tas aan in ruil voor een Instagrampost. Op de foto van Lonneke kwam veel respons. Zelfs Leontien Borsato had gereageerd dat ze ook graag een tas wilde. Op deze manier verspreidde het merk van Imke zich steeds meer. Instagram diende voor Imke dus als een extra verkoopkanaal. Meer weten over Imke en haar merk Manana Jewels? Lees hier haar verhaal.

Concreet aan de slag

Hoe ga je hiermee aan de slag? Hier zijn een paar stappen die je kan volgen:

1.   Kies een product uit jouw assortiment die je wilt laten promoten door een influencer.

2.   Doe onderzoek naar welke influencers binnen jouw branche vallen en jouw doelgroep aanspreken.

3.   Stel een plan op met wat je verwacht van de influencer en welke eisen je stelt aan de te maken content.

4.   Zoek contact met de influencer die bij jou merk en product past en stel je plan voor.

5.   Ga in gesprek en begin een hopelijk waardevolle samenwerking!

 

Succes!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord