Wel veel bezoekers, maar te weinig conversie?
Kijk naar verbeterpunten! (Deel 1)

24-12-2019

door Eva Rouwenhorst

Wanneer je een webshop runt is het niet ongewoon om veel bezoekers te trekken, maar om de een of andere reden een tegenvallend aantal verkopen te hebben. Ervan uitgaande dat je wel de juiste bezoekers trekt, kan het achterhalen van wat deze potentiële klanten ervan weerhoudt om een aankoop te doen, een mysterie zijn. Er zijn een aantal factoren die een rol spelen bij de beslissing van een klant om een ​​aankoop te doen, van details zo klein als de kleur van jouw ‘Bestel nu’ knop, tot grotere zaken zoals de manier waarop je jouw verhaal vertelt. Het is belangrijk om iedere mogelijke oorzaak objectief te evalueren voordat je kunt beginnen met het oplossen ervan. Doe dus even een stapje terug, probeer alles met een frisse blik te bekijken en stel jezelf de volgende vragen:

1.   Is jouw navigatiemenu eenvoudig te gebruiken?

2.   Zijn er niet-essentiële pagina’s die je kunt verplaatsen naar de footer?

3.   Ziet jouw visuele branding er professioneel uit?

4.   Bevat jouw homepage een uitnodigende call-to-action?

5.   Spreken de teksten op jouw webshop jouw doelgroep aan?

Navigeer door jouw shop alsof je een nieuwe bezoeker bent

Jouw webshop is niet de eerste ervaring die jouw potentiële klanten hebben met online winkelen. Net zoals je zelf verwacht dat de paskamers in een fysieke kledingwinkel zich aan de achterkant van de winkel bevinden, zijn er ook bepaalde zaken die bezoekers van een webshop (mogen) verwachten. Hoewel sommige voor de hand liggend lijken, kan een misstap gemakkelijk leiden tot omzetverlies.

1. Is jouw navigatiemenu eenvoudig te gebruiken?

In de meeste gevallen vinden gebruikers hun weg van jouw homepage naar de productpagina en vervolgens naar de kassa met behulp van jouw navigatiemenu’s. Deze staan ​​meestal bovenaan (de hoofdnavigatie) en onderaan (de footer navigatie) van jouw webshop.

 

Naast standaard navigatie items kun je ook menu items opnemen naar andere pagina’s die klanten mogelijk willen bezoeken voordat ze een aankoop doen, zoals:

- Over ons: voor klanten die meer willen weten over de persoon of personen achter jouw webshop of hoe je deze hebt opgericht.

- Contact: zodat klanten contact met je kunnen opnemen met vragen of opmerkingen.

- FAQ: om enkele van de meest voorkomende vragen van klanten over jouw producten of webshop te beantwoorden.

- Verzending: zodat klanten weten hoeveel ze bovenop de prijs van hun aankoop moeten betalen aan verzendkosten en zodat ze weten wat de gemiddelde leveringsduur is.

- Maattabel: om shoppers wanneer je bijvoorbeeld kleding verkoopt de juiste maat te laten bestellen om het aantal retouren te verminderen.

2. Zijn er niet-essentiële pagina’s die je kunt verplaatsen naar de footer navigatie?

Hoewel de footer een beetje onderaan jouw webshop is verstopt, raadplegen vaak de footer navigatie voor meer informatie over een online bedrijf.

 

De menu’s in de footer verschillen duidelijk van die in de header. Denk aan koppelingen naar meer secundaire informatie zoals jouw retour- en verzendinformatie, beoordelingen van klanten, privacy statement en algemene voorwaarden. Deze horen allemaal thuis in de footer navigatie en niet in de header navigatie, maar zijn daardoor niét onbelangrijk. 

 

Controleer of zowel jouw header- als footer navigatie correct werken. Test elk menu item en kijk of de titel ervan daadwerkelijk overeenkomt met de pagina waarop je terechtkomt. Een link die niet meer werkt is iets dat je eenvoudig kan herstellen waardoor het jouw verkoop niet meer schaadt.   

Zorg voor een uitnodigende webshop

De homepage van jouw webshop kun je vergelijken met de ruit van een fysieke winkel. De homepage moet zowel jouw shop in een goed daglicht plaatsen als jouw klanten aanmoedigen om te gaan shoppen. Hoewel het CCV Shop thema dat je kiest natuurlijk een grote rol zal spelen in het uiterlijk van jouw shop, zijn er ook veel andere factoren waarmee je rekening moet houden.

3. Ziet jouw visuele branding er professioneel uit?

De visuele indruk van jouw merk is al direct zichtbaar op de homepage van jouw webshop. Op allerlei vlakken, van het lettertype dat je kiest tot het kleurenpalet dat je gebruikt. Alles wordt door shoppers gebruikt om te begrijpen wie jij als bedrijf bent en helpen bij het beslissen of zij klant moeten worden. Vraag jezelf het volgende af:

- Heb je een professioneel logo? 

- Heb je een sterke visuele merkidentiteit met consistente kleuren en lettertypen?

- Zijn alle afbeeldingen van hoge kwaliteit en zijn ze scherp?

- Zijn jouw teksten makkelijk om te lezen, en nog belangrijker, eenvoudig te scannen?

4. Bevat jouw homepage een uitnodigende call-to-action?

Net als een navigatiemenu, kan het hebben van de juiste call-to-actions op jouw homepage klanten helpen oriënteren en hen van de homepage naar het winkelwagentje leiden. Een call-to-action is een krachtige korte zin die wordt ondersteund door een klikbare knop (denk aan ‘Bestel nu’). De tekst en button werken samen om de aandacht te trekken van een websitebezoeker en actie aan te moedigen.

 

Bij veel webshop staat de belangrijkste oproep tot actie in de header van de homepage. Deze banner trekt meestal de aandacht van de klant en wordt vaak gebruikt om de bestverkopende producten of bijvoorbeeld de meest aantrekkelijke collectie te promoten.

De banner op de homepage staat centraal en bevat een enkele duidelijke boodschap die rechtstreeks tot de doelgroep spreekt en hen verleidt door te klikken om te winkelen. Als jouw eigen homepage nog niet beschikt over een sterke bannerafbeelding, of als deze op het eerste gezicht te veel verschillende boodschappen bevat, kunnen klanten hierdoor verward raken en jouw webshop verlaten.

5. Spreken de teksten op jouw webshop de doelgroep aan?

Een ander belangrijk element van een goede homepage is de content, oftewel de teksten die bezoekers ervan overtuigen om bij jou te winkelen. Teksten moeten overtuigend en to the point zijn. Onnodig lange zinnen of lange alinea’s kunnen ervoor zorgen dat bezoekers hun interesse verliezen in wat jij probeert te verkopen.

 

Eén van de meest voorkomende fouten in copywriting is dat er teksten worden geschreven zonder rekening te houden met de doelgroep. Jouw doelgroep moet jouw homepage juist zien en denken ‘Deze shop past perfect bij mij en is me op het lijf geschreven’. Online verkopen gaat over vertrouwen en niets ziet er zo onprofessioneel uit als een opvallende typefout op de startpagina van een website, of een tekst die totaal niet voelt alsof hij voor jou is bedoeld. Zelfs als je jouw eigen teksten ooit hebt geschreven, is het de moeite waard om eens een vriend naar de teksten te laten kijken om te zien of hij mogelijke verbeteringen signaleert.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord