Wie dit leest is gek! 
7 redenen voor het inzetten van animatie

22-05-2019

Gastblog door Godfried Dhondt, Online Video Marketeer van Explainer-Video.Online

Godfried

Ik hoef het je niet te vertellen. Jij als online ondernemer weet het als geen ander. Vrijwel geen enkele bezoeker heeft nog zin om te lezen. Het maakt bijna niet uit hoe grappig of leuk je het opschrijft. Jouw verhaal wordt niet goed gelezen. Dus als je jouw verhaal op een speelse manier onder de aandacht van je klanten wilt krijgen moet je wat anders doen.

Uit onderzoek van the Nielson Norman Group blijkt dat slechts 16% van de mensen een website tekst woord voor woord lezen en 79% liever een video bekijkt.

Animatie laten maken

Je kan natuurlijk een animatie laten maken waarin jouw verhaal helder en speels uitgelegd wordt. Maar werkt dat wel? Heel veel webshops gebruiken al uitleganimaties maar dat wil niet zeggen dat het daadwerkelijk werkt. Beelden zeggen meer dan woorden en er zijn veel betere argumenten dan “mijn concurrent doet het ook”.

 

Volgens gebruikers van explainers verhoogt een uitleganimatie het begrip over het product of dienst met 97%

Het is natuurlijk ook logisch dat als een bezoeker geen zin meer heeft om te lezen een uitleganimatie het begrip over jouw product of dienst verhoogt. Als je een verhaal op een leuke speelse manier kort uitlegt, zal de bezoeker het eerder begrijpen dan als hij een tekst vluchtig leest. Dit draagt niet alleen bij aan een positief gevoel over jouw webshop maar ook aan de conversie. Stel je legt in een animatie het bestelproces of je voorwaarden voor je retourzending uit dan kan je dit heel wat onnodige telefoontjes en dus tijd schelen.

 

90% van de online-kopers worden door een animatie video beïnvloed bij het maken van een aankoopbeslissing en de kans op aankoop wordt 64% groter
Explanimation laten maken

Bij het ontbreken van informatie over het product zal een bezoeker snel afhaken in zijn bestelproces. Daarentegen zal een bezoeker die de dienst of het product duidelijk uitgelegd heeft gekregen en precies weet wat hij krijgt eerder geneigd zijn om over te gaan tot een bestelling. En als hij je product niet bestelt wil dat niet zeggen dat de animatie zijn werk niet heeft gedaan. Want stel dat de bezoeker maar de helft van de informatie had gekregen en een product bestelt dat hij niet wil. Dan had jij weer kosten moeten maken om de retourzending te verwerken. Dit kan voorkomen worden als je een animatie inzet.

 

62% van de online-kopers zijn meer geïnteresseerd in een product na het zien van een video op Facebook

Een animatie kan je op verschillende manieren en op verschillende kanalen inzetten. Het werkt heel goed als marketing-instrument op social media. Zo kan je jouw product of dienst op een ludieke manier voor het voetlicht brengen. Door je doelgroep goed te targetten zullen de juiste bezoekers de animatie zien en je webshop bezoeken. En meer traffic naar je webshop is altijd goed! Maar weet je eigenlijk wel, welke voordelen een animatie oplevert voor je SEO?

 

Webpagina’s met een animatie hebben 53 keer meer kans om op de eerste pagina van Google te komen
Animatie conversie

Natuurlijk is het erg prettig als je verkoop verbetert door het inzetten van een uitleganimatie. Maar het gebruik van animatie heeft nog een ander groot voordeel. De SEO verbetert waardoor de traffic naar je webshop zal toenemen.

 

Animaties zorgen voor 2 à 3 keer meer bezoekers en verdubbeld de bezoektijd op de website

Doordat jij relevante informatie aanbiedt in de vorm van een animatie zullen bezoekers langer op je webshop blijven. Google zal je webshop als relevant beoordelen waardoor je geleidelijk steeds hoger gaat scoren in de zoekresultaten. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap. Je scoort hoger in Google en je hebt blije bezoekers met een positief gevoel over jouw webshop.

 

YouTube is na Google de grootste zoekmachine
Animatie YouTube zoekmachine

Met een animatie scoor je niet alleen hoger in Google, je scoort ook op YouTube. Door je animatie op YouTube te zetten, heb je al een extra landingspagina. Tegenwoordig zoeken internetgebruikers niet alleen maar in Google. Ook op YouTube worden heel wat zoektermen ingetikt. En het gerucht gaat dat YouTube en Google het gesproken woord meenemen in de zoekresultaten en ranking. Dus zorg dat je een goede beschrijving, tags en voice hebt zodat je ook hoog scoort op Google en YouTube.

Ik weet dat eigenlijk niemand dit gelezen heeft. Maar die paar gekken die dat wel gedaan hebben J, kunnen al een animatie laten maken voor 1000 euro ex btw per minuut door Explainer-Video.Online. Kijk voor meer informatie op de dienstenpagina van CCV Shop.

 

En ja ik weet het, ik had beter een animatiefilmpje kunnen maken!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord