Menu

Succes in nichebranche door service en
geloven in eigen kracht

12-7-2017

door Eva Rouwenhorst

Jan Tanja is sinds 1991 werkzaam in de sportbranche. Na een start als werknemer in verschillende sportzaken werd hij eigenaar van zijn eigen sportwinkel. Inmiddels is hij geswitcht naar de online verkoop, en wel die van zwembroeken in allerlei soorten en maten. Seizoensgebonden artikelen dus, een echte nichemarkt. Het doel van Jan? Het aanbieden van een mooie collectie zwembroeken van goede kwaliteit, maar voor de laagst mogelijke prijs tegen de hoogst haalbare service. En alles altijd met een glimlach. Hoe zorgt Jan ervoor dat je bij zijn shop Goedkopezwembroeken.nl terechtkomt als je op zoek bent naar een zwembroek? En hoe onderscheidt hij zich van andere webshops in zwemkleding?

Je verkoopt via jouw webshop allerlei soorten zwembroeken, en zomer-outfits, voor mannen. Hoe ben je in deze markt gerold?

Jan: “Ik zit mijn hele leven al in de sport retail. In 1991 ben ik begonnen als verkoper in een sportzaak. Na meer dan tien jaar begon ik in 2003 een sportwinkel die vooral in het noorden actief was, Time Out Sport, vanuit een franchiseformule. Toen deze franchiseformule werd overgenomen door USG, een grote keten die onder andere Perry Sport en Actie Sport onder zich had, ging het bergafwaarts. Wij als franchise eigenaren zaten er natuurlijk ‘tussen’ en wilden meebeslissen, wat het geld verdienen vermoeilijkte voor USG. Op een gegeven moment werd de stekker eruit getrokken, Time Out Sport was niet meer rendabel. Ik kon ofwel doorgaan met de winkel in mijn eentje, onafhankelijk van USG, of ik kon wat nieuws beginnen en een andere weg inslaan. Ik besloot voor de tweede optie te kiezen en besloot te onderzoeken waar de gaten in de sportmarkt lagen. Het bleek dat er veel aanbieders waren in badkleding, maar enkel in het midden- en hoogsegment. In het laagsegment was nul aanbod. Een ideale niche dus.”

Je bent dus heel bewust op zoek gegaan naar een nichemarkt. Slimme zet.

“Ja dat klopt”, aldus Jan. “Het is naar mijn idee gewoon belangrijk om je op een bepaalde niche te richten, wil je echt een kans maken om online succesvol te zijn. Daarnaast heeft het feit dat je zwemkleding in het begin eenvoudig vanuit huis kunt verkopen de keuze extra vergemakkelijkt. Wanneer ik voor de verkoop van basketballen had gekozen was dit al een stuk lastiger geweest, dan heb je al snel meer opslagruimte nodig wil je een redelijke voorraad hebben. Omdat ik uit een relatief duur winkelpand kwam, wat de nodige kosten met zich mee bracht, zocht ik iets wat laagdrempelig was. Ik heb een tijd lang vanuit huis verkocht, maar zit sinds ongeveer drie maanden met mijn shop bij mijn broer in het bedrijfspand. Mijn shop is enorm gegroeid, dus de zwemkledingbranche blijkt een goede keuze. Mensen zien het als een welkome aanvulling. Waar ik begon met een collectie van enkel zwembroeken, is mijn assortiment inmiddels uitgebreid met allerlei andere zomerse artikelen. Denk aan tanktops, t-shirts en polo's, maar ook aan sandalen, waterschoenen en badslippers.”

En vanwaar de webshopsoftware van CCV Shop?

Jan: “Nou, ik was een complete leek op online gebied en ben dus bewust op zoek gegaan naar een softwaresysteem waarmee ik redelijk zelfstandig een webshop kon opzetten. Ik wilde zelf alles kunnen beheren en niet al vanaf het begin dingen gaan uitbesteden. Na veel onderzoeken en vergelijken was ik ervan overtuigd dat ik met CCV Shop, toen nog BiedMeer, het beste in huis haalde. Met het pakket van CCV Shop kon ik goed uit de voeten, voor een leek als mezelf is het super eenvoudig. Ook krijg ik maximale steun vanuit het CCV Shop supportteam bij vragen. Ik ben eigenlijk alleen maar positief over zowel het systeem als de service. Met relatief weinig kennis ben ik ver gekomen. Grotendeels zelf, en zo nu en dan met een beetje hulp.”

“Ook volg ik alle updates die worden uitgebracht op de voet”, vertelt Jan. “Wanneer er een nieuwe functionaliteit wordt gelanceerd, of als er nieuwe apps worden toegevoegd aan de App Store, kijk ik altijd of er iets interessants voor mij tussen zit. Het systeem is constant in ontwikkeling, wat het enorm toekomstbestendig maakt.”

De producten die je verkoopt zijn behoorlijk zomers. Hoe realiseer je een stabiele verkoop gedurende het hele jaar?

“Omdat ik inderdaad seizoensgebonden artikelen verkoop, zit er duidelijk een piek in de verkoop”, vertelt Jan. “Dat is logisch. In de zomermaanden, vooral tussen juni en juli, zie ik een stijgende lijn. Volgende week beginnen de zomervakanties in Nederland, dus dan is de kans groot dat het nog drukker wordt. Toch is de verkoop de rest van het jaar ook redelijk stabiel. Ik denk dat dit komt doordat wij het hele seizoen door een volwaardige collectie aanbieden, in tegenstelling tot reguliere online sporthandels. Zij verkopen vaak enkel in het hoogseizoen zwemshorts. Wij voegen het hele jaar nieuwe artikelen toe en doen ons best om alle maten op voorraad te hebben. De klant voelt dus als het goed is geen verschil tussen zomer en winter als hij onze shop bezoekt.”

En hoe concurreer je met grote ketens die ook zwemkleding verkopen? Adverteer je bijvoorbeeld veel?

Jan: “Ik concurreer vooral op prijs-kwaliteitverhouding en service. Door mijn ervaring in de sportbranche weet ik waarmee ik mij kan onderscheiden. In de reguliere handel kregen we wel eens klachten over badkleding. De stof ging pillen of lubberen. Ik ben nu vier jaar bezig met de online verkoop en als ik vijf klachten heb gehad is het veel. Dat bevestigt dat het dus gewoon mogelijk is, goede kwaliteit leveren tegen lage prijzen.”

“Ook houd ik mij veel bezig met het schrijven van blogs waardoor ik goede posities in zoekmachines heb verworven met belangrijke zoekwoorden zoals zwemshort, zwemslip en zwemboxer. Op deze zoektermen heb ik nu een top drie positie in Google. Door te bloggen zet je jezelf bovendien neer als specialist en als iemand die de juiste kennis heeft. Dit trekt ook klanten aan denk ik. En het is echt cool als je ketens als Zalando en Decathlon onder je kunt krijgen op Google door te bloggen en dus organisch je positie te claimen.”

“Verder adverteer ik heel specifiek met Google AdWords op bijvoorbeeld grote maten waterschoenen en gele zwembroeken. Ik had toevallig een gele zwembroek toegevoegd aan mijn shop en dacht, dat wordt geen succes. Maar niets bleek minder waar. De zwembroek was binnen no time uitverkocht vanwege Dries Roelvink, die in een gele zwembroek verscheen. Nu laat ik ze zelfs maken in het buitenland, zoveel vraag is ernaar. Om hoog te scoren in de zoekresultaten heb ik de zwembroek de Roelvink zwembroek genoemd.”

Je gaf aan dat je ook concurreert op service. Ik zag dat je een 9,6 scoort uit 410 beoordelingen. Hoe realiseer je deze cijfers?

“Ik ben veel bezig met klanttevredenheid en wil op dit gebied zo maximaal mogelijk scoren”, aldus Jan. Zo stuur ik bij alle bestellingen een handgeschreven kaart mee, dat verrast mensen. Volgens mij is dat key, het op een positieve manier verrassen van mensen. Zeker in de huidige tijd waarin het aanbod groot is, kun je op deze manier het verschil maken. Door een persoonlijke benadering onderscheid je je van de grotere ketens. Ook snelle levering, lage verzendkosten en een korte reactietijd op mails zijn punten waardoor ik mij onderscheid. Ik probeer altijd binnen twee uur te reageren op een mail en stel me coulant op. Is een klant ontevreden over een product? Dan is mijn streven altijd om deze ontevredenheid weg te nemen. Als daar een nieuwe zwembroek voor nodig is, dan is dat zo.”

“Ook viel het me op dat je bij veel webshops vaak veertien dagen moet wachten voordat je je geld terug hebt wanneer je een kledingstuk retour stuurt. Dat vind ik zo vreemd. Wanneer iemand bij ons een zwembroek terug stuurt, stort ik nog dezelfde dag het aankoopbedrag terug op zijn of haar rekening. Want waarom zou je daar langer mee wachten? Het is één druk op de knop dus een kleine moeite. Wanneer klanten hun geld snel terug hebben, geeft dit ze een positief gevoel waardoor ze eerder geneigd zijn nogmaals een aankoop te doen bij jouw shop.”

En wat doe je met jouw webshop wanneer je op vakantie gaat? Sluit je deze, draag je hem tijdelijk over aan een bekende, of meld je bijvoorbeeld dat producten later worden geleverd?

Jan: “Ik ben de afgelopen drie jaar niet op vakantie geweest, ook omdat ik wilde investeren in de webshop. Het is tot nu toe beperkt gebleven tot een enkele keer een lang weekend weg. Het voelt voor mij heel gek om de webshop een week te sluiten, ook al heb ik dat nog nooit gedaan. Ik kom het wel eens tegen bij andere shops, maar in mijn beleving is het volledig sluiten van je webshop echt not done. Nu ik mijn webshop run vanuit het bedrijfspand van mijn broer ontstaat wel de kans om een keer op vakantie te gaan. Hij runt namelijk ook een shop via de software van CCV Shop, dus het runnen van mijn shop zou ik met een gerust hart voor een aantal weken aan hem kunnen overlaten.”

Als laatst ben ik natuurlijk benieuwd wat de zwembroektrends zijn in 2017. Vertel!

“In principe zijn wij met onze webshop niet echt trendsettend omdat we vaak de wat oudere voorraad inkopen van merken, of de modellen die minder succesvol zijn. Op deze manier kunnen we kwaliteit leveren tegen een lage prijs. Toch kan ik natuurlijk wel wat vertellen over de trends. Een korte snit, tot halverwege het bovenbeen, is populair wanneer je kijkt naar zwemshorts. Qua prints zie je veel effen shorts met miniprints zoals bootjes of ankertjes. Ook de bloemenprint blijft populair. Je kunt dit seizoen dus alle kanten op wanneer je een beetje met de mode mee wilt.”