4 tips om je SEO te verbeteren met je eigen kennis

11-8-2016

De focus bij SEO lag lange tijd op het toepassen van trucs. Er is de afgelopen jaren – met name bij Google - veel veranderd. Een hoop trucs en shortcuts hebben geen zin meer of zijn zelfs schadelijk geworden. Google is zich nog intelligenter gaan richten op het indexeren en begrijpen van websites. Ze wil voor gebruikers van haar zoekmachine namelijk maar één ding bieden: het beste antwoord op je vraag. En daar zijn ze anno 2016 behoorlijk goed in.

Een met trucs geoptimaliseerde pagina die eigenlijk geen waarde heeft voor een gebruiker, krijgt het moeilijk en gaat niet scoren. Hetzelfde geldt voor een pagina op je website die op andere sites honderd dezelfde alternatieven kent, bijvoorbeeld bij een product dat veel andere webshops ook verkopen. Vaak zie je dan precies dezelfde tekst, titel en foto op de productpagina's.


Dan moet je met andere dingen het verschil gaan maken. Je (merk)naam en hoe je bekend staat wordt belangrijk. Om dat te beïnvloeden en andere vormen van vindbaarheid te creëren voor je webshop, geef ik je 4 benaderingen die hierbij helpen. Elke benadering zal op zichzelf ook een bijdrage leveren aan je vindbaarheid, de tevredenheid van klanten en het vertrouwen in je shop.


1. Verleen service en beantwoord vragen

Veel mensen beginnen hun zoektocht met een probleem of een vraag. Daar willen ze graag een antwoord op. Ze weten misschien nog niet eens dat er een antwoord of oplossing is. Of hoe ze iets kunnen oplossen. Bijvoorbeeld:

● Wat zijn de kinderkleding trends in de herfst van 2016? 

● Wat is de beste manier om ongedierte te bestrijden? 

● Welk speelgoed is veilig voor een kind van 14 maanden? 


Deze vragen worden ook aan Google gesteld. En dat is goed nieuws. Als webwinkelier weet je vaak het beste welke vragen (potentiële) klanten je stellen. Of welke vragen je publiek mogelijk stelt in jouw branche of ten aanzien van jouw producten. Je kunt deze kennis etaleren door er over te schrijven. Gebruik de vraag als titel en beantwoord de vraag zo uitgebreid mogelijk, met waar mogelijk wat voorbeelden, afbeeldingen, video’s en bronnen. Je doet er goed aan om de vragen die je kunt bedenken eens in te voeren in Google. Maak zo je top 5 of top 10 waar je kansen liggen. Waar geeft nog niemand antwoord op? Of waar kun jij een beter antwoord op geven? 
Nu kun je potentiële klanten nog veel eerder op hun weg naar een aankoop al aan je winkel of merk binden. Onderschat niet hoeveel waarde het heeft om het goede antwoord te geven! 



2. Blijf actief op social media 


Er wordt veel geschreven over dat social media een directe connectie heeft op je vindbaarheid. Dat is niet helemaal waar, het is eerder indirect. Dat wil zeggen: je aanwezigheid op social media geeft signalen af over je activiteit, wat mensen van je vinden en hoe populair je bent. Wat je deelt en of daar iets mee gebeurt, is dus heel belangrijk. Wanneer je alleen maar ‘wij’ berichten deelt of slechts aanbiedingen post, dan is dat misschien wat saai en het roept vaak ook niet zoveel likes en reacties op. 
Vergelijk het met een verjaardag: met alleen verkooppraatjes of berichten over jezelf ben je vlug uitgepraat. Zo werkt social media ook. Een inhoudelijk artikel dat antwoorden of inzichten geeft, scoort vaak veel beter. Net als een interessant verhaal op een verjaardag. Iets delen dat inhoudelijk interessant is roept vaak meer ‘engagement’ op. Een soort verzamelbegrip voor alle interactie met je berichten. En indirect telt dat als factor voor je vindbaarheid en reputatie. 



In samenspraak met het vorige punt: als je inhoudelijk interessante content maakt, heb je meteen interessante zaken om te delen op social media (en in je nieuwsbrief, mocht je die versturen). Moet je dan de rest niet meer doen? Jawel, maar het moet in balans zijn. Je merkt na een tijdje dat inhoudelijke artikelen beter scoren. Je leert ook veel over je publiek en de vragen die zij hebben. Zo creëer je veel meer engagement met content die je al voor de vindbaarheid geschreven had. En als je content goed is, verspreid deze zich ook. Dit kan je weer interessante en relevante links opleveren. Twee, of misschien wel drie, vliegen in één klap!


3. Maak gebruik van reviews

Hoe vind je het juiste product, de juiste winkel of de juiste professional? De kans is groot dat je het familie, vrienden of collega’s vraagt. Online is dat soms wat lastig, hierbij bieden reviews een uitkomst. Niet alleen voor potentiële kopers die graag de mening van iemand anders willen lezen, ook zoekmachines als Google vinden dit interessant. Zeker van geaccrediteerde partijen die reviews aanbieden. Reviews kunnen gekoppeld worden aan AdWords en met de juiste implementatie zie je ze ook terug in de normale resultaten van Google. Zoekers klikken nu eenmaal eerder op resultaten met een goede beoordeling. Naast reviews kunnen klantcases ook helpen. Vraag vaste klanten eens naar hun ervaringen met je winkel en je producten. Schrijf er dan een eerlijk verhaal over, inclusief enkele quotes. Perfect middel voor nieuwe klanten, leuk voor de geïnterviewde en ook goed voor je vindbaarheid op Google. We zijn hier in Nederland nog wel eens te bescheiden in, terwijl ons gedrag iets anders zegt.

Er blijft altijd een discussie over de validiteit van reviews, de Authoriteit Consument en Markt is hier inmiddels mee bezig.


4. Maak video's en optimaliseer deze

Een kansrijk onontgonnen gebied is YouTube. Steeds vaker zie je video’s terugkomen in de zoekresultaten van Google. Bovendien is YouTube de tweede zoekmachine na Google en stijgt het aantal mensen dat zich tot YouTube richt voor hulp bij hun product enorm. Bijvoorbeeld:


● Hoe plaats ik dit kinderzitje in mijn auto? 

● Hoe zet ik dit speelgoedkasteel in elkaar zonder frustratie? 

● Hoe onderhoud ik deze motorhelm het beste? 


Ook een goede tip: een ‘unboxing’ video. Heb je een nieuw product? Maak dan eens een video waarin je het nieuwe product uit de verpakking haalt en laat zien (met je professionele mening) hoe het er uitziet en wat je er allemaal mee kunt. Vraag wellicht je volgers op Facebook eens voor welk (aankomend) product je dat moet doen. 


Als je video’s wilt maken, gebruik dan niet het standaard argument: "Ik kan het niet. ik kan dit niet op een professionele manier zoals op TV. Ik weet niet hoe YouTube werkt." De waarheid is dat je het wel kunt, jij bent de specialist voor dit product en weet alle ins en outs. Zet de camera aan en start met oefenen. Je hoeft niet eens in beeld als je dat niet wilt, richt de camera op het product en laat zien hoe het eruitziet en hoe je het gebruikt. Een (potentiële) klant is op zoek naar het antwoord, daar gaat het om.

Heb je een video gemaakt, vergeet dan niet alles goed en ruim in te vullen. Dit is dé meest gemaakte fout op YouTube. Met alleen de video kan Google niet meteen iets, een goede titel en beschrijving is hierbij echt cruciaal. Ik schreef hier eerder al eens een artikel over, deze vind je hier. Video’s zijn een manier om beter gevonden te worden, je klanten aan je te binden en om je expert content te verrijken!



Bing!

Bonus tip: Bing! 
Zoekmachine Bing heeft een klein marktaandeel in Nederland, maar het groeit wel langzaam. Dat heeft vooral te maken met de integratie van Bing in de nieuwe Windows versies. En veel mensen weten simpelweg niet hoe je dat verandert. Bovendien geeft Bing ook prima resultaten. Geef Bing een kans en lees de volgende tips:

  • Kijk of je website is geïndexeerd is in Bing. Type dit eens in: site:www.jedomeinnaam.nl
  • Installeer Bing Webmaster Tools en krijg gratis tips en informatie over je website in Bing
  • Probeer voor een klein bedrag BIng adverteren eens uit en meet de resultaten. In sommige branches 
hebben we al interessante resultaten gezien, met lagere klikprijzen en goede conversies. Conclusie: aan de slag met je kennis en kunde!

Google stuurt graag gebruikers naar het beste antwoord. Als dat antwoord van een betrouwbare partij komt, is dat extra makkelijk voor Google. Hier kunnen ze met vertrouwen mensen op attenderen. Let wel: de basis blijft. Optimaliseer je website qua techniek zoveel mogelijk en uniek per pagina of product. Schrijf voor bezoekers, niet voor Google. Breid dat uit met je expertise én versterk zo je hele site door je kennis en kunde te etaleren. SEO is geen project dat ophoudt. Het is een standaard blijvende bezigheid en het kost tijd om iets op te bouwen. Er zijn geen shortcuts meer, alleen mensen die met liefde en toewijding hun product online verkopen en dat volhouden. Dat lijken mij typisch CCV Shop houders, oftewel: jij! 


Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord