5 cross-border tips

26-4-2017

door Leonie Brunninkhuis

Onderzoek van eMarketer voorspelde eind vorig jaar dat de e-commerce verkoop in 2017 wereldwijd maar liefst de 1.7 biljoen euro gaat aantikken. Er worden dus wereldwijd enorm veel online aankopen gedaan. Ook jij hebt met jouw online shop de mogelijkheid om klanten over de hele wereld te bedienen. In de blog van 13 april gaven we je in samenwerking met KeenDelivery al informatie over betaal- en verzendgemak over de grens. Uiteraard komt er meer kijken bij het runnen van een webshop die internationaal actief is. Denk aan het opzetten van shops met verschillende domeinextensies, het rekening houden met culturele verschillen tussen landen en internationaal adverteren. In deze blog geven we je 5 tips die je helpen om jouw webshop internationaal succesvol te maken.

Tip 1: Start meerdere webshops en beheer ze met Multishop

Wanneer je jouw online productaanbod wilt verkopen in meerdere landen, kun je voor ieder land een aparte domeinnaam aanvragen. Denk aan naamwebshop.fr, naamwebshop.de of naamwebshop.be. De teksten op deze verschillende webshops dienen natuurlijk afgestemd te worden op de voertaal van het betreffende land. Vervolgens kun je door middel van de CCV Shop Multishopfunctionaliteit eenvoudig de verschillende webshops aan de achterkant koppelen aan één voorraad. Op deze manier hoef je niet meer bij iedere webshop afzonderlijk de voorraad bij te werken. Daarnaast wordt het beheren van producten extra gemakkelijk gemaakt doordat je de meeste informatie vanuit jouw productbeheeromgeving kunt aanpassen, gericht op een specifieke webshop. Verder hoef je een product dan maar één keer aan te maken en bepaal je vervolgens zelf in welke shop het product wordt getoond. Wanneer je bijvoorbeeld een bepaald product enkel in je Duitse webshop wilt aanbieden, omdat je weet dat het in België en Frankrijk niet populair is, is dit dus mogelijk. Ook biedt de software van CCV Shop je de mogelijkheid om binnen een webwinkel meerdere talen te activeren. Je kunt vervolgens op meerdere plekken deze meertalige instellingen aanpassen. Wil je bijvoorbeeld jouw .de domein aan de Duitse taal koppelen, maar jouw .nl domein aan de Nederlandse? Dat kan. Het is zelfs mogelijk om voor jouw Nederlandse shop iDEAL te activeren, maar deze voor Duitse klanten te verbergen. Je kunt dus per betaalmethode instellen in welke taal deze getoond moet worden.

Tip 2: Vermijd culturele taboes

Wanneer je zelf wel eens in het buitenland bent geweest voor zaken of voor vakantie, heb je waarschijnlijk ook op zekere hoogte cultuurverschillen ervaren. Gedrag, taal en dialect, interactie, technologie, douane; allemaal zaken die in het buitenland anders zijn dan je in Nederland gewend bent. Iets dat in Nederland vanzelfsprekend en volledig geaccepteerd is, kan in een ander land juist een taboe zijn, en verre van geaccepteerd. Verdiep je dus eens in de normen en waarden en dus cultuur van de landen waarin je actief wilt zijn met jouw webshop. Het kan namelijk simpelweg een zinnetje of productomschrijving zijn dat veel stof doet opwaaien in een ander land, maar ook wat jij uitdraagt met je merk.

Zo hebben Nike en Ben & Jerry’s ooit hun excuses aangeboden toen ze producten ‘Black and Tan’ hadden genoemd. Beide bedrijven realiseerden zich niet dat dit toevallig ook de naam was van een gewelddadige paramilitaire groepering in Ierland in de jaren ’20. Ga je producten verkopen in het buitenland? Doe dan ook vooronderzoek wanneer het gaat om de productnamen die je kiest, zodat je zeker weet dat je jouw nieuwe doelgroep niet beledigd. Een simpele Google zoekactie kan veel duidelijkheid scheppen, en soortgelijke problemen als die van Nike en Ben & Jerry’s eenvoudig voorkomen.

Tip 3: Werk ook over de grens met keurmerken

Jouw webwinkel is in Nederland inmiddels bekend onder jouw klantgroep, maar in het buitenland nog niet. Omdat je dus als ‘nieuweling’ gaat opereren in een markt, moet je aantonen dat je betrouwbaar bent. Dit kan, net zoals je wellicht bij je Nederlandse webshop doet, door middel van een keurmerk. Maar welke keurmerken zijn geschikt voor internationaal ondernemen?


In Nederland zijn veel mensen bekend met Stichting WebwinkelKeur, Thuiswinkel waarborg en het Webshop Keurmerk. In veel andere landen zijn deze namen echter niet bekend. Om deze reden hebben twee partijen een overkoepelend Europees keurmerk op de markt gebracht, namelijk EMOTA en E-commerce Europa. Deze keurmerken worden in veel landen vertegenwoordigd door een nationale organisatie, en zijn dus breed toepasbaar. Door lid te worden van dit keurmerk kun je als online ondernemer dit keurmerk gebruiken op jouw webshop, zodat de kans groter is dat buitenlandse klanten jouw webshop als betrouwbaar ervaren. Wil je het EMOTA-keurmerk gebruiken? Dan dien je lid te worden bij Stichting WebwinkelKeur of het Webshop Keurmerk. Kies je voor het E-commerce Europa keurmerk? Hiervoor kun je terecht bij Thuiswinkel Waarborg. Een derde keurmerk waaruit je kunt kiezen is ValuedShops. Dit keurmerk controleert jouw shop op de eisen die gelden in Europa, en is in verschillende talen beschikbaar (onder andere Duits, Spaans, Frans en Engels). Ook hiervoor kun je terecht bij Stichting WebwinkelKeur.

Tip 4: Target advertenties op lokale klanten

Maak je gebruik van Google Adwords? Zorg dan dat je deze advertenties specifiek richt op potentiële klanten in het land waarin je jouw producten wilt verkopen. Wanneer je al meerdere domeinen hebt aangemaakt voor de verschillende landen, kun je per advertentie de link naar de betreffende webshop gebruiken (.de, .be, .fr etc.).

Hetzelfde geldt voor Facebook. Maak per land waarin je actief bent een advertentie en koppel hier de juiste domeinnaam aan. Zo weet je zeker dat jouw buitenlandse klanten direct op de juiste webshop terecht komen die in de taal is geschreven die zij spreken. Wat betreft het publiek waarop je jouw Facebookadvertentie target: creëer een nieuwe ‘custom audience’ voor iedere regio waarin je wilt adverteren. Hierdoor kun je jouw advertenties zo specifiek mogelijk laten aansluiten op ieder custom publiek, waardoor je de klikratio van de advertentie verhoogt. Uiteindelijk betekent dit meer verkeer naar jouw webshop, en verhoogt dit de kans op meer conversie.

Tip 5: Houd rekening met afwijkende btw-tarieven en inklaringskosten

Let op dat je wanneer je producten over de grens verstuurt, het kan voorkomen dat de ontvanger achteraf btw en invoerrechten moet betalen over deze producten. Dit hangt af van het land (is het een land dat binnen of buiten de EU valt), maar ook van de soort ontvanger: is het een onderneming of een particuliere klant. Voor business-to-business zendingen gelden namelijk andere regels dan voor business-to-consumer zendingen. De btw-regels zijn over het algemeen in drieën op te delen:


  • Zakelijke bestellingen binnen de EU: wanneer zowel jij (met jouw webshop) als de ontvangende partij over een btw-nummer beschikt, dien je een btw-tarief van 0 procent te rekenen. De klant zal namelijk in het land van ontvangst btw-aangifte doen.
  • Bestellingen van particuliere klanten binnen de EU: in dit geval dien je het Nederlandse btw-tarief te hanteren.
  • Bestellingen buiten de EU: in dit geval maakt het niet uit of de ontvanger een zakelijke of particuliere klant is. Bij verkopen buiten de EU dien je namelijk altijd een btw-tarief van 0 procent te regelen. Daarnaast is het aan jou om te bepalen wie de inklaringskosten betaalt: jijzelf met jouw webshop of de klant.

Op de website van de Belastingdienst vind je meer handige informatie rondom btw- en inklaringskosten.



Met deze tips, en de tips in onze blog over betaal- en verzendgemak over de grens, heb je een aantal nuttige handvatten die je kunt gebruiken bij het opzetten van jouw internationale verkoop. Succes!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord