5 mogelijkheden om je expertise terug te laten komen in je B2B webshop

27-10-2020

door Lara Kaandorp

Autoriteit is één van de overtuigingsprincipes van Cialdini, de meest bekende expert op het gebied van beïnvloeding en overtuigen, die je kunt inzetten om mensen te overtuigen om bij jou een aankoop te doen. Het helpt bezoekers om een deel van hun twijfel weg te nemen. Mensen doen namelijk graag een aankoop bij een partij die weet waar hij over praat. Autoriteit kun je zowel zijn als uitstralen op je webshop. Bijvoorbeeld door gewonnen prijzen en toegekende keurmerken te tonen. Maar ook door diepgaande kennis en jarenlange expertise binnen jouw bedrijf te delen door middel van bijvoorbeeld blogs en klantvoorbeelden. Wij geven in dit blog 5 tips waarmee jouw expertise kunt laten zien in je B2B webshop en zo het koopgedrag van jouw bezoekers kunt beïnvloeden.

Deel jouw kennis via blogs

Bloggen is de ideale manier om jouw expertise te tonen en diepgang aan jouw webshop te geven. Gebruik dit middel bijvoorbeeld voor extra achtergrondinformatie over je producten of voor gastblogs door partners. Publiceer bijvoorbeeld elke maand een blog waarin een medewerker vertelt waarvoor of in welke situaties jouw doelgroep het product goed kan gebruiken. Laat zien dat je productexpert bent en link de producten waarover het gaat in de blogs naar de specifieke productpagina’s in je webshop. Heb je de mensen overtuigd om voor jouw product te kiezen? Dan kunnen ze gemakkelijk overgaan tot een aankoop. Zorg ervoor dat je een goede mix tussen de blogonderwerpen hebt en houdt. Zo heb je voor iedere type bezoeker geschikte content en kun je ze blijven boeien en binden.  

Maak uitgebreide productbeschrijvingen

Een uitgebreide, informatieve productpagina is niet alleen goed voor een hoge positie in Google, maar zorgt ook voor een hogere conversie. Een heldere en duidelijke omschrijving neemt namelijk vragen en twijfel weg bij jouw bezoekers af waardoor ze eerder geneigd zijn om tot een aankoop over te gaan. De productbeschrijving is ook de uitgelezen plek om jouw autoriteit op dat vlak te laten zien. Jij weet precies wat je verkoopt en kunt dit op een goede manier tonen aan jouw klanten. Schrijf zelf unieke productbeschrijvingen met veel details. Benoem ook bij elk product overzichtelijk zowel de goede als slechte producteigenschappen. Gebruik je de software van CCV Shop? Dan kun je hiervoor de app ‘Plus- en minpunten’ uit de CCV Shop App Store gebruiken. Zo voorkom je dat klanten het product kopen met de verkeerde verwachtingen. Met name voor B2B klanten is het cruciaal dat alle productinformatie voor handen is, zodat ze een gefundeerde beslissing kunnen maken om het product wel of niet te kopen.

Bied hulp van een expert

Soms twijfelt een bezoeker nog over een product waardoor hij niet direct tot een aankoop over durft te gaan. Beschikt het product wel over de juiste technische specificaties? Of wat is precies het verschil tussen product A en product B? Je kunt jouw klanten helpen bij het maken van hun keuze door hun vragen te beantwoorden als een expert, net zoals een accountmanager op locatie zou doen. Dit kun je op jouw B2B webshop op verschillende manieren inregelen. Geef jouw bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid om te chatten op jouw webshop. Doordat ze in de regel direct antwoord krijgen op hun vraag, raak je deze bezoekers dan niet kwijt. Een andere optie is de app ‘Stel een vraag’ in de CCV Shop App Store. Hiermee kan de bezoeker eenvoudig een vraag stellen via e-mail, telefoon of social media. Ook kun je ervoor kiezen om WhatsApp Business in te zetten om snel de vragen van jouw klanten te beantwoorden en hen met jouw kennis en ervaring te overtuigen om bij jou een aankoop te doen.

Creëer een ‘Over ons’ pagina

De ‘Over ons’ pagina is op veel webshops een ondergeschoven kindje. Het draait natuurlijk voornamelijk om de homepage en de productpagina’s. Toch biedt de ‘Over ons’ pagina kansen en kun je deze zien als onderdeel van de B2B customer journey. Een klant koopt namelijk het liefste bij iemand die weet waarover hij of zij praat en gaat daarom op onderzoek uit of jouw bedrijf bij hem past. De ‘Over ons’ pagina is de uitgelezen plek om jouw kennis, kunde en kwaliteiten te laten zien. Heb je jarenlange ervaring met de producten die je verkoopt? Vermeld dit dan op deze pagina om je geloofwaardigheid te verhogen. Ook kun je jouw expertise tonen door nominaties en awards die je gewonnen hebt, naast het plaatsen in de footer, op deze pagina te plaatsen met extra informatie over de prijzen. Verder speelt certificering bij B2B bedrijven vaak een belangrijke rol. Deze pagina is dan ook de perfecte plek om te beschrijven welke certificeringen en keurmerken jullie in huis hebben. Aan de hand van deze informatie krijgt een (potentiële) klant bevestigd dat jullie verstand van zaken hebben. Juist bij B2B verkopen is dit belangrijk omdat klanten niet snel tussen merken switchen. Wanneer een klant dus eenmaal voor jou kiest, is de kans groot dat deze bij jou blijft.

Toon klantreviews en -cases op je webshop

Niet alleen bij consumentenaankopen spelen klantreviews een belangrijke rol. Doordat ook op de B2B markt steeds vaker eerst online research wordt gedaan, zijn klantreviews en -cases op jouw webshop een must. Het is een waardevolle manier om jouw expertise te bewijzen aan potentiële klanten. Het wordt namelijk meer gezien als een inhoudelijk sterk verhaal in plaats van een commercieel praatje. Geef jouw klanten daarom de gelegenheid om na het afronden van een bestelling een review op jouw webshop te plaatsen. Heeft jouw onderneming bijgedragen aan het succesverhaal van jouw klant? Maak van deze klant dan een mooie testimonial voor op jouw webshop. Laat de klant vertellen over hun probleem, wensen en eisen, en waarom ze uiteindelijk voor jouw product(en) en organisatie hebben gekozen. Met deze aantoonbare ervaring kun je jouw bezoekers overtuigen om ook voor jouw onderneming te kiezen.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring