5 tips om goed voorbereid de kerstdrukte in te gaan

23-10-2022

Gastblog geschreven door Sendcloud

De eindejaarsdrukte is weer volop in gang en veel consumenten wachten tot de laatste weken voor kerst met het doen van hun aankopen. Ondanks dat deze piek in aankopen voor webwinkeliers fijn is, brengt het ook uitdagingen met zich mee. Hoe bereid je je ook nu nog goed voor op deze toename in sales en hoe zorg je ervoor dat klanten op tijd hun bestellingen ontvangen? In dit artikel geven we 5 tips weg: hoe kun je als webwinkelier goed voorbereid de kerstdrukte tegemoet gaan.

1. Wees niet afhankelijk van één vervoerder

Voor vervoerders is het tijdens de laatste maanden van het jaar flink aanpoten. Tel daar de huidige personeelstekorten bij op en voilà: onvermijdelijke vertragingen. Om te voorkomen dat jouw favoriete vervoerder jouw pakketten niet meer kan aannemen door de drukte, is het essentieel dat je met meerdere vervoerders verzendt. Zo kun je direct switchen wanneer een vervoerder jouw pakketten niet op tijd kan leveren. 

Met Sendcloud koppel je eenvoudig meer dan 80 nationale én internationale vervoerders aan je webshop. Een leuke bijkomstigheid: 66% van de consumenten verwacht uit meerdere verzendopties te kunnen kiezen. Door meerdere verzendopties aan te bieden in checkout voldoe je simpelweg aan de verwachtingen van je klanten!

2. Communiceer levertijden en vertragingen proactief

Heb je toch last van vertragingen? Zorg er dan voor dat je je klanten bij iedere stap in het proces op de hoogte houdt. Van het communiceren van levertijden op je website tot aan updates over de status van het pakket: hoe meer, hoe beter. Met behulp van gepersonaliseerde tracking e-mails van Sendcloud zorg je ervoor dat je klanten altijd weten waar de bestelling zich bevindt én of er vertragingen zijn. Hiermee voorkom je dat je klantenservice onnodige vragen krijgt over de status van de bestelling en daardoor overbelast raakt. Daarnaast kun je de tracking e-mails ook gebruiken om herhaalaankopen te stimuleren of aantrekkelijke  aanbiedingen te delen. Win-win!

3. Automatiseer je orderverwerking

Handmatige orderverwerking kost niet alleen heel veel tijd, maar leidt ook tot meer fouten. In drukke tijden is het belangrijk dat je hier geen tijd aan verspilt. Met behulp van Sendcloud kun je labelgeneratie en orderpicking automatiseren en zorg je ervoor dat je medewerkers geen handmatige taken meer hoeven uit te voeren. Verwerk je duizenden orders per maand? Denk dan ook bijvoorbeeld aan scanners om de orderinformatie op te halen en automatisch labels te printen.

 

Daarnaast kun je slimme verzendregels inzetten om orders automatisch te verwerken. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat zware pakketten automatisch met een specifieke vervoerder verzonden worden, of dat orders met een minimale waarde altijd verzekerd worden. Op deze manier kies je automatisch de beste verzendoptie voor je klant.

4. Zorg dat je retourproces op orde is

Meer orders tijdens de feestdagen betekent natuurlijk ook meer retouren in januari. In combinatie met de toenemende verwachtingen van de consument is het belangrijk dat je ook dit aspect van je webshop goed voor elkaar hebt. We bespreken twee belangrijke elementen in het retourneren: je retourbeleid en je retourproces.

Je retourbeleid

Wist je dat ruim 86% van de Nederlandse consumenten het retourbeleid van een webshop checkt voordat ze een aankoop doen? Het is daarom essentieel om een helder retourbeleid te communiceren op je website. Hierin is het belangrijk dat je aangeeft hoeveel dagen consumenten hebben om te retourneren, hoe de retouren geregeld worden en wanneer ze hun geld (of bijvoorbeeld een tegoedbon) terugkrijgen. Zo voorkom je dat je klantenservice onnodige vragen krijgt en tijd kan besteden aan dingen die er écht toe doen.

Je retourproces

Naast je retourbeleid is het natuurlijk belangrijk dat je ook je retourproces op orde is. Met behulp van Sendcloud’s geautomatiseerde retourportaal zorg je er niet alleen voor dat je klant zelf een retour kan aanmelden en opsturen, maar ook dat je zelf geen handmatig werk meer hoeft te verrichten. Daarnaast kun je via het retourportaal informatie opvragen over de retour en weet je precies waarom je items retour gestuurd worden. Dit leidt ons naar tip 5:

5. Gebruik data om je voor te bereiden op 2023

Door je verzend- en retourproces te automatiseren, wordt het verzamelen van belangrijke data een fluitje van een cent. Hoe meer inzicht je hebt in je data, hoe meer je je kunt voorbereiden op de feestdagen en het nieuwe jaar. Wanneer zijn jouw piekmomenten, welke vervoerders gebruik je het meest en waarom retourneren klanten jouw producten? Gebruik een Analytics Dashboard om direct alle data te visualiseren en eenvoudig trends en pijnpunten te analyseren.

Stel je voor: je verkoopt een blauwe spijkerbroek. Uit je retourdata kun je opmaken dat 75% van de klanten die deze broek retour stuurt, dit doet omdat de broek te klein valt. Door op de productpagina toe te voegen dat de broek klein valt en de klant het beste een maatje groter kan bestellen, voorkom je onnodige retouren. Daarnaast is het ook nog eens klantvriendelijk!

Tot slot

De laatste maanden van het jaar zijn voor veel webshops een chaotische maar vooral succesvolle tijd. Hopelijk helpen deze 5 tips je op weg naar stress-vrije feestdagen! Wil je meer weten over hoe Sendcloud jou kan helpen je verzendproces te optimaliseren? Neem dan een kijkje op onze website of download onze app in de CCV App store. Veel succes!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring