In 6 stappen de openratio van e-mailcampagnes verhogen

#2 van 2

20-04-2021

door Eva Rouwenhorst

Vorige week gingen we in het eerste deel van dit tweeluik in op wat een goede openratio eigenlijk is, en wat veelvoorkomende problemen zijn bij e-mails met een lage openratio.  Ook behandelden we de eerste twee stappen uit het stappenplan ‘openratio’ verbeteren, waarbij we ingingen op het weghalen van technische drempels en op het belang van relevant en persoonlijk zijn. Ben je benieuwd welke stappen je nog meer kunt doorlopen om de openratio van jouw e-mailcampagnes te verhogen? Lees dan snel verder! 

Stap 3: Optimaliseer de onderwerpregel

In stap 1 van dit stappenplan vertelden we al dat je te veel spamgevoelige woorden, eurotekens, uitroeptekens en hoofdletters moet voorkomen in jouw e-mails. Dit omdat het een negatief effect heeft op de aflevering van de e-mail. Maar waar kun je nog meer op letten bij de onderwerpregel van jouw e-mails om de openratio te verhogen?

 

Onthoud dat een goede onderwerpregel altijd kort en krachtig is. De onderwerpregel wordt door mailprogramma’s namelijk na een bepaald aantal tekens afgekapt, waardoor de rest van de zin niet leesbaar is. Het is dan ook slim om de belangrijkste informatie vooraan in de zin te plaatsen en een maximale lengte van plusminus 40 tekens aan te houden.

 

Vraag jezelf daarnaast bij iedere onderwerpregel die je schrijft af of de boodschap van de mailing door de onderwerpregel duidelijk is vóórdat de ontvanger de mail daadwerkelijk opent. Natuurlijk moet je hetgeen je belooft in deze onderwerpregel in de mailing zelf ook waarmaken. Vaak worden er ‘lokkertjes’ gebruikt waardoor een ontvanger een e-mail opent, terwijl de inhoud vervolgens afwijkt van de verwachtingen die werden geschept door de onderwerpregel. De kans is dan groot dat de ontvanger een mail van die afzender een volgende keer niet eens opent omdat hij teleurgesteld is. Doe je best om jouw ontvangers echt te inspireren om de mail te openen, zonder dat je valse beloftes doet.

 

Nog een tip voor een hogere openratio: gebruik een emoji vooraan in de onderwerpregel en kijk of dat positief bijdraagt aan de openratio. Zorg ervoor dat de emoji die je gebruikt altijd past bij de onderwerpregel. Een ‘wintersale’ mailing met een emoji van een zonnetje is bijvoorbeeld niet logisch. 

Stap 4: Zet de snippetregel in als trigger

Naast een onderwerpregel bevat een e-mail ook een snippetregel. Dit is de regel die je vaak ziet ónder de onderwerpregel in jouw inbox, én boven de header afbeelding van de e-mail nadat je deze opent. Ook deze regel kun je gebruiken om jouw klantgroep extra te triggeren om de e-mail te openen.

 

Allereerst: maak gebruik van deze snippetregel. Het komt regelmatig voor dat deze regel niet is ingevuld. In dat geval wordt de eerstvolgende tekst uit de mailing op de plek van de snippetregel getoond. Dit kan zo maar de tekst ‘afmelden voor de nieuwsbrief’ zijn, en dat is natuurlijk een zin die je absoluut niet in het oog wilt laten springen nog voordat de ontvanger de mail heeft geopend.

 

Een te lange snippetregel is ook iets dat vaak voorkomt. De snippetregel wordt net als de onderwerpregel afgekapt, en dus is het ook hierbij belangrijk dat je kort en krachtig blijft en de ontvanger probeert te triggeren om de e-mail te openen. Kies voor een zin die een verlengstuk van je onderwerpregel is, of onderstreep met de snippetregel de onderwerpregel.

Voorbeeld snippetregel als verlengstuk van onderwerpregel

Onderwerpregel: De lekkerste koffie tijdens het thuiswerken?

Snippetregel: Dat wil jij toch ook? Bij ons kies je uit meer dan 100 soorten

 

Voorbeeld snippetregel om de onderwerpregel te onderstrepen

Onderwerpregel: De lekkerste koffie tijdens het thuiswerken?

Snippetregel: Wist jij dat koffie jouw productiviteit verhoogt?

Stap 5: Denk na over de afzendernaam en het verzendmoment

Uit welke naam stuur jij jouw e-mails? Grote kans dat je dit doet vanuit jouw bedrijfsnaam. Maar heb je er wel eens aan gedacht om de afzender te personaliseren? Dit kan de openratio van jouw e-mails namelijk vergroten.

 

We nemen weer de online koffiezaak als voorbeeld. Wanneer deze webshop een mail verstuurt vanuit hun bedrijfsnaam zie je in jouw inbox een nieuwe mail van ‘De Koffiezaak’. De webshop kan er echter ook voor kiezen om de afzender persoonlijker te maken en als afzender te kiezen voor ‘Stefan van De Koffiezaak’. Hoewel deze variant persoonlijker is, is hij ook een stuk langer dan de eerste variant, wat de kans vergroot op het wegvallen van een deel van de tekst. Ook moet je er rekening mee houden dat jouw klantgroep een bepaalde afzendernaam gewend is. Voor hen kan het vreemd zijn wanneer de naam opeens wijzigt, het kan onbetrouwbaar overkomen met als gevolg dat ontvangers de mail juist niet openen. Voer een dergelijke wijziging dus niet klakkeloos door, maar test eerst welk effect dit heeft middels een A/B test. Hierover lees je meer in de volgende en laatste stap van dit stappenplan.

 

En verstuur je jouw mailingen wel op het beste tijdstip? Hiermee kun je zelf makkelijk experimenteren. Verstuur eens een aantal mails op een ander tijdstip dan je dat normaal doet en kijk of dit effect heeft op de openratio. Het kan zijn dat de ochtend voor jou goed werkt, omdat jouw klanten dan tijdens hun ontbijt hun mailbox door scrollen, maar het kan ook zo zijn dat de avond juist het ideale verzendmoment is.

Stap 6: Begin met A/B testen

Niet alle voorgaande stappen werken per definitie goed voor jou. Bij zaken zoals de onderwerp- en snippetregel, de afzendernaam en het verzendmoment is het een kwestie van testen wat voor jou het beste werkt. Testen is in de wereld van e-mail marketing laagdrempelig uit te voeren met een A/B test. Bij een A/B test, test je als het ware twee varianten. Bijvoorbeeld variant A, een onderwerpregel met emoji, en variant B, een onderwerpregel zonder emoji. Belangrijk hierbij is dat je versie A en B naar een even groot deel van jouw klantgroep stuurt, en dat je niet al na slechts één of twee keer testen je conclusies trekt. Een hogere openratio hoeft in dat geval namelijk nog niet het gevolg te zijn van de wijziging die je hebt doorgevoerd zoals het toevoegen van een emoji. De test is daarvoor nog niet vaak genoeg uitgevoerd. Test een wijziging minimaal drie keer. Zie je bij iedere test een significante verbetering van de openratio bij de versie mét emoji? Voer dit dan door in je toekomstige mailingen en begin met een volgende test waarin je een ander element test

Wil jij ook de openratio van jouw e-mails verhogen? Check of er technische drempels zijn die je kunt wegnemen en loop alle stappen uit het stappenplan door om te kijken waarmee jij kunt experimenteren. Hopelijk met mooie resultaten zodat je je gestelde doelen behaalt of zelfs overtreft! Succes!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring