7 goede voornemens voor iedere webshop in 2021

19-01-2021

door Sean van den Boogaard

Poeh het jaar zit er alweer eventjes op en wat is er veel veranderd. 2020 was het jaar van een magistrale shift naar internet verkoop. We hebben dit jaar gezien dat er een ongelooflijke toename is geweest in het aantal ondernemingen dat besloten heeft om digitaal te gaan. Logisch toch? Als de klant niet naar je toe kan komen wil je er immers alles aan doen om bij de klant te kunnen komen. We kunnen niet voorspellen wat de toekomst ons zal brengen, maar we kunnen wel een aantal aannames doen. In dit artikel ga ik vertellen wat jij kan doen om het meeste te halen uit jouw digitale reis door 2021. Wil jij ook inzicht krijgen in de plus- en minpunten van jouw webshop? Lees dan vooral door tot het eind, want het laatste goede voornemen is een handig middel dat CCV Shop jou hiervoor aanbiedt.

Voornemen 1. Reboot your design

Het nieuwe jaar is misschien wel het perfecte moment om jouw webshop in een nieuw jasje te steken. Bij het ontwerpen van jouw webshop is het van belang om designelementen toe te passen die het doen van een aankoop nog aantrekkelijker maken. Kunnen jouw klanten wel in één oogopslag zien wat jij aanbiedt?

Optimaliseer voor mobiel

2020 heeft nogmaals bewezen dat online aankopen overwegend via mobiel worden gedaan. Sta hierbij stil, want als jouw webshop nog niet optimaal is voor mobiel dan kun je hier klanten door mislopen. Je wilt er natuurlijk alles aan doen om een aankoop bij jou zo plezierig mogelijk te maken voor jouw klanten. Geen overbodige luxe om er dus voor te zorgen dat jouw webshop optimaal werkt voor mobiel.

 

CCV Shop biedt jou hiervoor de middelen die jij nodig hebt. In de thema editor zie je verschillende webshopthema’s waaruit je kunt kiezen waardoor je een goede basis hebt voor het design van jouw webshop. Let bij het kiezen van een thema op de iconen onderaan de voorbeeldfoto. Dit zijn indicatoren die aangeven of jouw thema geoptimaliseerd is voor alle apparaten en dus ook voor mobiel. Gebruik je op dit moment een thema dat hier niet voor geschikt is? Overweeg dan dus om een andere te kiezen.

 

Met de thema editor heb je daarnaast ook eenvoudig inzicht in hoe jouw webshop eruit komt te zien op de verschillende apparaten. Deze handige tool kun je vinden via Startpunt > Instellingen > Layout > Webwinkel thema’s > Instellingen aanpassen.  Je vindt dan rechtsboven een knop voor de thema editor.

Vind je het lastig om jouw webshopthema zelf te kiezen of aan te passen?  Onze Premium Services medewerkers kijken graag met je mee en helpen je tegen een voordelig tarief met het design. Mocht je dus meer willen weten over het aanpassen van jouw webshop door CCV Shop, kijk dan even hier.

Voornemen 2. Vraag je klanten om feedback

Voordat je vol gas aan de slag gaat in dit nieuwe jaar is het natuurlijk van belang om te weten wat je klanten vonden van het afgelopen jaar. Dit is het perfecte moment om even stil te staan bij je klantervaringen. De klantbeoordeling is namelijk een belangrijk onderdeel van een succesvolle webshop, en dus wil ook jij er vast en zeker  alles aan doen om de gemiddelde beoordeling van het afgelopen jaar te verbeteren.

 

Stuur jij jouw klanten nog geen review verzoek? Soms is een simpel verzoek om een review te plaatsen al voldoende voor je klant om een berichtje achter te laten. Ook krijg je hiermee inzichten vanuit het perspectief van de klant. Neem ook even de tijd om reviews, e-mails, klachten en complimenten van je klanten te bestuderen die ze het afgelopen jaar hebben achtergelaten. Er valt veel te leren van de negatieve ervaringen van je klant. Zo weet je gelijk wat je dit jaar anders kunt gaan doen.

 

Geven jouw klanten nog niet veel feedback? Dan kun je er bijvoorbeeld ook een leuke actie van maken door een korte vragenlijst op te stellen voor je klanten en hier een kortingscode aan te koppelen die ze ontvangen wanneer ze de vragenlijst invullen.

Voornemen 3. Herontdek wie je klanten zijn met data

Er is in 2020 veel veranderd, ook voor je klanten. Het is dus belangrijk om een beeld te krijgen van wie je klanten het afgelopen jaar zijn geweest. Dit helpt je bij het vormgeven van jouw strategie voor het aankomende jaar. Deze informatie kun je gebruiken voor klantacquisitie en klantretentie.

Heb jij al tracking aan staan voor je webshop?

Tracking is het verzamelen van gegevens over de gebruikers van jouw website. Je kunt bijvoorbeeld als je gebruik maakt van een Facebook Pixel of Google Analytics veel leren over de leeftijd, locatie en het gedrag van je webshopbezoekers. Deze informatie is heel waardevol voor de communicatie naar je klanten toe. Je communiceert waarschijnlijk heel anders met huisvrouwen dan met jongeren. Het is daarom goed om te weten uit wie jouw klantbestand bestaat.

 

Maak je nog geen gebruik van tracking? Neem dan even de tijd om ons blog te lezen over Google Analytics.

Google Analytics en Facebook Pixel zijn daarnaast ook de ideale tool om inzicht te krijgen in wat er allemaal plaatsvindt op jouw website. Welke pagina’s worden er het meest bezocht? Welk product trekt de meeste bezoekers vanuit zoekmachines?

 

Deze maatstaven geven je houvast:

- Hoeveel verkopen heb ik dit jaar gehad?

- Hoeveel inschrijvingen voor de nieuwsbrief?

- Hoeveel van mijn klanten waren bestaande klanten?

- Hoeveel waren nieuwe klanten?

- Welke pagina’s waren het meest bezocht?

- Welke pagina’s zijn het minst bezocht?

 

Al deze informatie is goed te gebruiken voor het optimaliseren van je website. Ontdek welke pagina’s, producten of diensten meer aandacht nodig hebben om aankomend jaar nog beter te presteren en ga hiermee aan de slag. Wellicht kun je door kleine aanpassingen al een grote verbeterslag maken. Stel, een slecht bezochte pagina blijkt een onopvallende call to action te hebben. Dan kan het aanpassen van de button al voor een positief resultaat zorgen.

Bovendien kun je deze informatie goed gebruiken voor het volgende goede voornemen.

Voornemen 4. Maak een plan voor dit jaar

Heb jij al in kaart gebracht wat jouw doelstellingen zijn voor jouw webshop dit jaar? Met een plan maak je deze doelstellingen inzichtelijk en houd je het overzicht.

 

We hebben gekeken naar de verschillende maatstaven die je kunt gebruiken om de prestaties van je shop te kunnen peilen. Deze informatie komt goed van pas bij het opstellen van een plan. Je kunt nu namelijk in kaart brengen wat je dit jaar nog beter kunt doen.

 

Stel, je hebt 500 inschrijvingen voor je nieuwsbrief en je wilt er dit jaar 100 bij krijgen. Dat zou betekenen dat je iedere maand 8 á 9 nieuwe inschrijvingen moet krijgen of 2 per week. Dit soort concrete doelstellingen kun je meenemen in de planning die je gaat maken voor het komende jaar. Zo kun je gedurende het jaar in de gaten houden of je voldoende doet om je doel te behalen. Neemt het aantal inschrijvingen niet toe, dan weet je dat je hier nog een verbeterslag kunt maken.

Hetzelfde kun je toepassen voor de andere punten waarop je wilt verbeteren. Als je het aantal verkopen wilt gaan verhogen voor een bepaald artikel, kun je nu alvast gaan inplannen welke maanden je dit product zou kunnen uitlichten op social media, de nieuwsbrief of in advertenties.

Jouw planning overzichtelijk maken

Er zijn verschillende (gratis) tools online beschikbaar voor jou als ondernemer of voor als je in een team wil gaan samenwerken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van Trello, Notion of Google Keep om op verschillende manieren notities en je progressie bij te houden voor het realiseren van je doelstellingen.

 

In Trello kun je eenvoudig een to-do-lijst maken door een bord aan te maken voor jouw webshop. Maak eerst het bord aan en dan drie lijsten. Te doen, mee bezig en klaar. Op deze manier kun je eenvoudig de status van je to-do’s bijhouden.  Onder ieder kopje kun je een omschrijving toepassen en opmerkingen plaatsten. Je kunt zelfs afbeeldingen toevoegen!

Nu kun je precies zien waar je nog aan kunt beginnen, waar je mee bezig bent en wat je hebt afgerond.

Voornemen 5. Maak een contentkalender

De contentkalender sluit goed aan bij je jaarplanning. Een contentkalender is een kalender waarin je alle content over het hele jaar vastlegt die je wilt gaan delen met je klanten. Denk alvast vooruit aan alle dagen die eraan komen dit jaar. Bedenk ook of het voor jou relevant is om op deze dagen iets te posten. Je hoeft nog niet alles visueel te maken. Een content kalender geeft je houvast. Je kunt iedere maand vooruitkijken op waar je die maand over wilt gaan schrijven. Probeer voor iedere maand zeker twee dingen in te vullen.

 

Bijvoorbeeld voor de maand februari:

- Een bericht over Valentijnsdag

- Aankondiging van een nieuwe blog

 

En voor de maand maart:

- Een bericht over de start van de lente

- Een bericht over de nieuwe collectie die je gaat aanbieden

 

Wil je meer informatie over het opstellen van een contentkalender? Lees dan onze blog hierover!

 

Nu dat je weet wat je wilt gaan vertellen en wanneer het geplaatst wordt, kun je de content gaan inplannen. Tegenwoordig zijn er genoeg applicaties voor het beheren van je social media, zoals: Later, Hootsuite of Buffer. Ieder van deze heeft weer zijn eigen voor -en nadelen. Het is het dus waard om ze allemaal eens te bekijken. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de content handmatig te plaatsen op de dag zelf, in plaats van te werken met een planningstool.

Voornemen 6. Leer van je competitie

We willen natuurlijk allemaal graag weten wat de geheimen zijn van onze concurrenten. Heb jij wel eens gegoogeld op zoektermen die gerelateerd  zijn aan jouw branche? Hiermee kun je ontdekken waar jouw concurrenten op gevonden worden en waar ze mee bezig zijn.  

 

Je kunt bovendien via Facebook eenvoudig zien hoe de advertenties van jouw concurrenten zijn opgesteld. Op de Facebookpagina van jouw concurrent onder het kopje ‘transparantie’ en vervolgens onder het kopje ‘ads library’ zie je welke advertenties er door hen op Facebook zijn geplaatst. Dit kan je helpen om in kaart te brengen op welke manier jouw concurrent zijn marketing inzet en hoe jij hier van kan leren. Doet je concurrent het goed? Wellicht kun je dan slim wat zaken afkijken of kun je leren hoe je de marketing voor jouw webshop kan onderscheiden van de rest.

 

Onthoud ook de maatstaven die je voor je eigen webshop hebt opgeschreven. Wat valt je op als je op de webshop van je concurrent bent? Hoe worden producten aangeboden op de homepage? Maken ze gebruik van pop-ups? Hoe werkt het aanmelden voor de nieuwsbrief? Wat staat er allemaal in de nieuwsbrief?

 

Je moet natuurlijk niet klakkeloos je concurrent kopiëren, maar probeer eens wat elementen uit waarvan je concurrent al wel gebruik maakt en jij nog niet. Geef er je eigen draai aan en bekijk of het zou kunnen bijdragen aan het behalen van jouw doelen voor dit jaar.

Voornemen 7. Doe de APK Check

Het laatste voornemen is er één die je heel veel inzichten kan geven in de huidige status van je webshop. Op welke punten scoor je goed op en welke punten minder? De APK Check van CCV Shop is het beste hulpmiddel om je website voor te bereiden op het aankomende jaar.

 

De APK Check laat namelijk zien of je webshop voldoet aan alle criteria om succesvol te kunnen ondernemen. Een goede webshop onderscheidt zich onder andere door:

•    Relevante en interessante content

•    Goed geschreven teksten

•    Duidelijke productafbeeldingen

•    Goede SEO/SEA

•    Gebruiksgemak

•    Mooie nette lay-out

 

Ben jij ook benieuwd hoe jouw webshop op deze gebieden scoort en waar ruimte is voor verbetering? Kies dan voor de APK Check voor slechts € 99,- en onze professionals maken een persoonlijke rapportage over jouw webshop. Wil je meer weten over de APK Check? Klik hier.

 

Je hebt nu alle handvaten die je nodig hebt om er dit jaar een knallend jaar van te maken. Verwerk al je punten in de jaarplanning en je bent klaar om er dit jaar voor te gaan. Het is nu aan jou.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring