7 tips om jouw social media een boost te geven

2-3-2017

door Bregje Geerts

Vorige week hebben we je tips gegeven over het schrijven van succesvolle blogs. Ook op social media kun je veel bereiken met content: meer traffic naar je webshop halen, autoriteit claimen, of juist je naamsbekendheid vergroten. Ga je je bezig houden met social media voor jouw webshop, of houd je je hier al mee bezig, en wil je updates plaatsen waarmee je likes, retweets, kliks en reacties realiseert? In deze blog geven we je 7 nuttige tips.

Strategie

Als je actiever wilt worden op social media, zoals Facebook, Instagram en Twitter, moet je eerst een strategie bepalen. Check op welke social media jouw doelgroep actief is. Het is immers zonde om veel tijd en energie te steken in het publiceren van content op Twitter, wanneer jouw doelgroep zich hier helemaal niet bevindt. Vraag jezelf verder af wat je wilt bereiken met jouw social media content. Wil je zorgen voor meer traffic naar je webshop? Een autoriteit worden in jouw marktsegment? Of juist de naamsbekendheid van je shop vergroten? Afhankelijk van jouw doelgroep en het doel dat je voor ogen hebt, kun je een strategie uitstippelen en dus bedenken welke content interessant is voor jouw doelgroep en op welke kanalen je deze content gaat plaatsen. Om op te vallen is het belangrijk content te creëren vanuit jouw merkidentiteit: waar staat jouw merk of webshop voor? Welke thema’s zijn relevant, waar wordt over gesproken en waarover juist niet?

Kanalen

Wanneer je hebt besloten op welke kanalen je berichten gaat plaatsen, vergeet dan niet om per kanaal na te gaan wat de specifieke kenmerken van het kanaal zijn. Wat biedt LinkedIn wat Facebook niet biedt? En waarvoor gebruik je Instagram? Op Twitter plaats je korte berichten die zijn voorzien van links en hashtags, terwijl je op Facebook jouw publiek juist zo persoonlijk mogelijk benadert en vraagt om feedback. LinkedIn daarentegen is gericht op jouw professionele netwerk, en vraagt dus om andere content. Instagram is uitermate geschikt voor mooi beeldmateriaal. Wanneer je dus concrete, tastbare producten aanbiedt, kan dit kanaal ideaal zijn om te gebruiken. Wanneer je echter geen tastbaar product aanbiedt, moet je goed nadenken over het nut van Instagram voor jouw shop. Het vinden van genoeg beeldmateriaal om te plaatsen kan dan wel eens lastig worden. Het is dus essentieel om rekening te houden met het medium waarop je berichten plaatst.

7 tips over de inhoud van je social media posts

Tip 1: Kies vaste thema’s

Aan de hand van je strategie kun je jouw social media contentkalender opstellen, bijvoorbeeld in Excel. In deze kalender kun je per week aangeven over welke onderwerpen je op welk kanaal wilt schrijven. Gebruik in de kalender de thema’s die je bij je strategie hebt opgesteld, en die dus relevant zijn voor jouw doelgroep, producten, merk en webshop. Heb je een webshop in woonaccessoires of fashion? Plaats dan lifestyle-gerelateerde berichten op social media. Verkoop je juist boeken en magazines? Post dan interessante informatie en nieuwtjes over literatuur, of achtergronden over verschillende schrijvers en genres.


Wanneer je thema’s als lifestyle of literatuurgenres centraal stelt in je contentkalender, geeft dit je richting bij het maken van je content. Bovendien kijken jouw volgers zo steeds vaker uit naar de volgende post, omdat er een lijn in zit. Dit is een ideale basis voor het opbouwen van een fanbase. Vergeet niet om feestdagen op te nemen in je kalender en hier op in te haken met je posts, en houd actualiteiten in de gaten.

Pinqponq verkoopt hoge kwaliteit rugtassen en accessoires, en staat voor een nieuwe generatie lifestyle producten. Met hun social media posts spelen ze goed in op het lifestyle element.

Tip 2: Plaats tips, tricks en inspireer volgers

Probeer niet enkel informatieve content te plaatsen op social media, maar probeer jouw volgers te inspireren en meerwaarde te bieden. Dit doe je door berichten te plaatsen die goed passen bij de belevingswereld van je volgers. Daarnaast kun je tips en tricks geven die aansluiten op jouw webshop en de belevingswereld van jouw volgers. Wil je wat meer tips en tricks tegelijk geven, maar wordt je social mediabericht hierdoor te lang? Plaats dan een teaser van het bericht op social media, en link door naar de blogpagina binnen jouw webshop waarop je de langere tekst plaatst. Op die manier genereer je direct verkeer naar jouw webshop, wat de kans vergroot dat mensen de rest van je webshop gaan bekijken en overgaan tot het doen van een aankoop.

Tip 3: Voeg altijd beeldmateriaal toe

De zogenaamde visuele revolutie in marketingcommunicatieland is al een tijd bezig. Je kunt tegenwoordig dan ook eigenlijk geen content meer plaatsen zonder afbeelding. Ook voor je social media content is het goed om je hiervan bewust te zijn, voorzie posts op social media altijd van een foto of video. Gebruik een foto die je op internet vindt en die je vrij mag gebruiken, of zorg voor een eigen foto (hier gaat natuurlijk de voorkeur naar uit). Daarnaast kun je er ook eens over nadenken om grafieken, tabellen of screenshots te gebruiken als visuele toevoeging aan je post. Een Facebookbericht wordt in iemands tijdlijn groter weergegeven wanneer er een foto bij zit, of een linkje (bijvoorbeeld de link naar jouw blogpagina). Ook op Twitter geldt dit. De kans dat je volgers jouw berichten opmerken is dan dus beduidend groter. De foto’s die je gebruikt moeten wel relevant en aantrekkelijk zijn, en passen bij jouw bericht.

Tip 4: Stel vragen aan je publiek

Naast het geven van informatie en tips & tricks die passen bij de belevingswereld van je volgers, is het ook goed om vragen te stellen in je posts. Interactie met je doelgroep is namelijk dé kracht van social media, en door vragen te stellen creëer je betrokkenheid en een dialoog, oftewel interactie. Tegelijkertijd bouw je een band op met je volgers en krijg je constructieve feedback. Mensen vinden het over het algemeen prettig wanneer ze hun mening mogen geven en houden ervan om vragen te beantwoorden. Bovendien komen vragen minder dwingend over dan mededelingen, zet een vraag iemand aan het denken, en laat je op die manier zien dat je waarde hecht aan de mening van je volgers.


Een paar tips:

  • Stel duidelijke vragen waaruit blijkt naar welke antwoorden je op zoek bent
  • Wil je de drempel verlagen om te reageren? Stel dan gesloten vragen, bijvoorbeeld: Welke bank past bij jouw interieur? Bank A, B of C
  • Wees niet te formeel in je vraagstelling, maar houd het persoonlijk
  • Vraag hoe je volgers iets hebben aangepakt
  • Als je iets met de antwoorden gaat doen, geef dit dan aan

Wiezewasjes, een online shop in sieraden, geurkaarsen, notitieboekjes en nog veel meer leuks, zorgt voor interactie met haar volgers door onder andere deze post.

Een andere manier om je fans te betrekken bij wat jij doet, is door te vragen of ze een foto insturen die relevant is voor jouw marktsegment of productaanbod. Denk aan een foto waarop ze jouw product gebruiken, of juist een foto waaruit blijkt dat ze jouw product nodig hebben. Hieraan kun je vervolgens perfect een winactie koppelen: de leukste/origineelste/gekste inzending wint een product uit jouw webshop.

Tip 5: Wees persoonlijk

Social media zijn niet bedoeld voor het plaatsen van verkoopboodschappen, het zijn sociale media. Iedereen is tegenwoordig gewend aan persoonlijke updates, en wil gezichten zien. Plaats dus geen berichten die je normaalgesproken in een reclamefolder zou tegenkomen, maar wees persoonlijk. Laat jouw volgers zien wie de mensen achter jouw webshop zijn, en schrijf persoonlijke, aansprekende teksten. Wees authentiek, geef een kijkje achter de schermen en zorg ervoor dat jouw bedrijf een gezicht krijgt.

Tip 6: Haak in op bestaande posts

Social media zijn ideaal voor het uitdragen van jouw identiteit en het betrekken en inspireren van je volgers. Uiteraard wil je zoveel mogelijk eigen berichten plaatsen, maar het kan ook een uitkomst zijn om daarnaast inspirerende berichten van andere bedrijven of organisaties te delen. De Honeymoonshop doet dit erg goed. Ze delen, naast hun eigen berichten, ook afbeeldingen van bruidskapsels- en taarten, schoenmode en inspirerende bruiloft ideeën. Hierdoor hebben ze meer dan 1000 fans verzameld. Zo zie je wederom dat alles draait om beleving en lifestyle, of je nu eigen posts plaatst, of dit combineert met het delen van posts van anderen.

Tip 7: Experimenteer met advertenties

Ben je al even bezig met het plaatsen van social media content, maar wil je jouw fanbase op Facebook uitbreiden? Denk er dan eens aan om te experimenteren met Facebook advertenties. Al vanaf een paar euro per dag kun je jouw berichten promoten onder een specifieke doelgroep. Wil je een bericht bijvoorbeeld enkel op vrouwen richten, of op mensen van een specifieke leeftijd, omdat dit past bij een bepaald product of een dienst die je aanbiedt? Dat kan. Wanneer je de doelgroep voor jouw bericht specificeert, krijgt niet iedereen jouw updates te zien, maar enkel de door jou gekozen groep. Wil je adverteren op andere social media? Ook op Twitter, LinkedIn en Instagram is dit mogelijk.


Hopelijk kun je met deze tips aan de slag met social media, of kun je jouw strategie verbeteren. In het kort nog even alle tips op een rijtje: bepaal je strategie, kies de juiste social media kanalen, werk aan de hand van vaste thema’s, deel content die waardevol is voor anderen (goede inhoud, tips & tricks, ontwikkelingen), voeg altijd beeldmateriaal toe, stel vragen aan je publiek, houd het persoonlijk, en deel interessante posts van anderen.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord