9 CRO tips om jouw webshop te verbeteren

15-08-2019

door Eva Rouwenhorst

Elke webshopeigenaar doet hard zijn best om de aandacht van een potentiële klant te trekken, waardoor het soms moeilijk is om een ​​concurrentievoordeel te behalen. De meeste webshops lijken mooie en goede producten aan te bieden, en adverteren op de juiste kanalen ... dus hoe kan je als online ondernemer concurreren? Conversiepercentageoptimalisatie oftewel CRO is hierop misschien wel het antwoord. Door gebruik te maken van wat je al hebt, maar op een veel meer geoptimaliseerde manier, kun je het meeste uit elk webshopbezoek halen. Een geoptimaliseerde shop zorgt voor een betere klantervaring, wat ook kan bijdragen aan een hogere kans op conversie en zelfs een herhaalaankoop. Gebruik deze 9 CRO-tips om jouw online activiteiten vandaag nog te verbeteren.

1. Toon reviews

Dankzij platforms zoals Amazon zijn recensies een standaard geworden in de e-commerce industrie. Consumenten zijn zo gewend aan het bekijken van recensies op een site dat ze, als ze die niet kunnen vinden, hun toevlucht zoeken in websites van derden. Door ook met zo’n derde partij te koppelen waardoor gebruikers reviews kunnen lezen en plaatsen, kan jouw webshop de geloofwaardigheid krijgen die het nodig heeft om gebruikers aan te moedigen tot het doen van een aankoop.

 

Via de CCV Shop App Store kun je eenvoudig een review app van één van onze partners installeren. Het verkrijgen van de eerste reeks beoordelingen zal het lastigst zijn, maar zodra je van start gaat, zullen klanten zich aangemoedigd voelen om beoordelingen te schrijven, simpelweg doordat ze zien dat anderen het doen.

2. Gratis verzending

Het aanbieden van gratis verzending is nog zoiets dat praktisch een standaard is geworden. Het wordt aanbevolen om op zijn minst één gratis verzendoptie aan te bieden om de conversies te verhogen. Er zijn tal van manieren waarop je dit voor jouw bedrijf kunt laten werken. Je kunt bijvoorbeeld de prijs enigszins verhogen om de verzendkosten hierin al door te berekenen zodat je gratis verzending op alle bestellingen kunt aanbieden.

 

Als alternatief kun je ervoor kiezen om gratis verzending aan te bieden zodra de klant een bepaald aankoopbedrag heeft bereikt. Dit is tegenwoordig de meest voorkomende optie. Zorg ervoor dat je een haalbaar minimum aankoopbedrag bepaalt. Als je relatief goedkope producten verkoopt en jouw minimale aankoopbedrag om gratis verzending te krijgen is te hoog, krijgen jouw bezoekers het gevoel dat ze geen voordeel kunnen halen uit de deal.

3. Gebruik een website recording tool

Uiteindelijk weet je pas echt wat écht werkt door te testen en te zien hoe bezoekers reageren op optimalisaties die je doorvoert. Wat is een betere manier om dit in kaart te brengen dan het bekijken van een opname van het daadwerkelijke bezoek van de klant, en te zien hoe de gebruiker interactie heeft gehad met jouw shop? Dat is precies wat je kunt doen met tools zoals HotJar.

 

Met een tool zoals  HotJar kun je gebruikersregistraties zien en heatmaps bekijken om te zien waar bezoekers hun aandacht op richten. Hoewel het tijdrovend kan zijn, kan het zeker lonen om naar deze opnames te kijken omdat deze uiterst nuttig zijn bij het maken van CRO-beslissingen.

4. Gebruik productaanbevelingen

Productaanbevelingen bieden twee belangrijke voordelen: ze helpen de gebruiker om beter op jouw webshop te navigeren en ze helpen de gebruiker bij het ontdekken van nieuwe producten. Door een betere navigatie-ervaring te bieden, hebben gebruikers meer kans om precies te vinden wat ze zoeken en een aankoop te doen. Als alternatief kunnen ze altijd aanbevelingen gebruiken om populaire, nieuwe of best beoordeelde producten te vinden als ze niet zeker weten wat ze moeten doen. In de CCV Shop App Store kun je de app Product koppelingen installeren. Deze app geeft je de mogelijkheid om aan te geven welke relevante producten bij een huidig product getoond moeten worden. Deze producten vind je terug bij de productweergave in de webwinkel.

5. Bied afrekenen als gast aan

Consumenten gaan zorgvuldig om met het delen van hun e-mailadres. Het toevoegen van een e-mailadres aan de verkeerde lijst kan duizenden nutteloze spam-e-mails opleveren die zich opstapelen in de inbox. Daarom aarzelen veel gebruikers om zich op een nieuwe website te registreren wanneer ze hun vertrouwen nog niet 100%t hebben gewonnen. Het aanbieden van een checkout-optie voor gasten die vrij is van lange, vervelende registraties kan jouw bezoekers op hun gemak stellen waardoor ze comfortabeler winkelen. 

 

Binnen de software van CCV Shop kun je ervoor kiezen om jouw klant zelf te laten bepalen of hij een account wil aanmaken. Het aanmaken van een account is tijdens of na de bestelling alsnog mogelijk, maar is niet verplicht. Schakel je deze optie in voor jouw klanten, dan kan dat op een aantal manieren:

1. Registeren tijdens bestelproces

De klant krijgt de mogelijkheid om zich tijdens het gehele bestelproces te registeren.

 

2. Registeren na bestelproces

De klant krijgt de mogelijkheid om toch nog een account aan te maken nadat hij daadwerkelijk de bestelling heeft geplaatst.

6. Remarketing

Zoals we eerder hebben besproken, zullen veel consumenten niet direct klaar zijn om een ​​aankoop te doen bij hun eerste bezoek. Daarom is het erg belangrijk om ze opnieuw te targeten zodat ze jouw webshop niet vergeten totdat ze klaar zijn om een ​​aankoop te doen.

 

Dit kan eenvoudig worden gedaan met behulp van sociale media. Gebruik dynamische remarketing, een van de krachtigste remarketingadvertentietypen. Dit toont eerdere bezoekers en precies welke producten ze aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd of bekeken, zodat de weergegeven producten dynamisch worden gegenereerd. Ook heeft dit type campagne meestal een lagere prijs per klik en een hogere conversieratio dan andere.

7. E-mails

Niet alleen kan e-mailmarketing kosteneffectiever zijn dan veel andere kanalen, maar omdat jouw e-mailcontactpersonen al bekend zijn met jouw webshop, kan e-mailmarketing op die manier ook voor een hoger conversiepercentage zorgen. De contactpersonen zijn immers gerichte gebruikers die al bekend zijn met de markt waarin jij opereert.

 

Eén van de belangrijkste e-mails die je in jouw webshop kunt instellen is die van de verlaten winkelwagen. Dit type e-mail is degene die eerdere bezoekers herinnert aan de producten die ze bijna hebben gekocht. Met de app Verlaten Winkelwagen in de CCV Shop stel je eenvoudig Verlaten Winkelwagen e-mails in. Zorg er daarnaast voor dat je jouw bezoekers aanmoedigt om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief, zodat je ze terugkerende mails kunt sturen om herhaalaankopen en nieuwe conversies te genereren.

8. Optimaliseer jouw webshopstructuur

Een geoptimaliseerde websitestructuur verwijst niet alleen naar een net bedrijf. Het verwijst ook naar een structuur die is geoptimaliseerd op basis van gebruikerservaring om de meeste conversies te genereren. Het begint allemaal met menu-indeling, producten en filters. Als je bijvoorbeeld merkt dat veel bezoekers naar het gedeelte 'gadgets' van jouw webshop gaan, mag dat gedeelte niet worden verstopt maar moet dit makkelijk te vinden zijn. Toon het dan dus in het hoofdmenu.

9. Zorg voor productfoto's van hoge kwaliteit

Online gebruikers kunnen de daadwerkelijke producten die je verkoopt niet fysiek aanraken of zien, dus foto's en video's zijn de enige materialen die ze hebben om een ​​idee te krijgen van de kwaliteit en productdetails. Als jouw productfoto's korrelig en van slechte kwaliteit zijn, zullen ze jouw producten minder waardevol doen lijken en verkleint dit de kans dat iemand ze koopt.

 

Investeer in een oplossing die consistente, mooie beelden oplevert van al jouw producten. Of dat nu betekent dat je een fotograaf inhuurt of dat je zelf leert fotograferen, het is hoe dan ook een waardevolle investering. Houd er ook rekening mee dat fotobewerking een grote rol speelt in de fotokwaliteit. Er zijn veel betaalbare oplossingen voor het bewerken van foto's online die een behoorlijk niveau van functionaliteit kunnen bieden.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord