Alles over het nieuwe thema Macro!

22-01-2020

door Eva Rouwenhorst

Om ervoor te zorgen dat jouw webshop onderscheidend vermogen heeft, bieden we onder andere verschillende webshopthema’s aan. Ieder thema bevat unieke functionaliteiten en de keuze is enorm, zodat je altijd een thema kunt kiezen dat bij je past. Ons UX-team heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuw thema met een specifieke insteek waarover we je in deze blog meer vertellen. Lees hier alles over het nieuwe thema!

Hoe is thema Macro ontstaan?

De webshopthema’s die reeds bestaan binnen de software van CCV Shop zijn eigenlijk voor iedereen toepasbaar en zijn daardoor dus niet heel specifiek. Om het nieuwe thema wat specifieker te maken, heeft ons UX-team onderzoek gedaan onder onze klanten. De webshops van onze klanten zijn ingedeeld in verschillende branches en er is gekeken naar het gemiddelde aantal producten per webshop. Aan de hand van het onderzoek is besloten om dit thema specifiek geschikt te maken voor klanten die veel producten verkopen. Het design van thema Macro is daar dan ook uitermate voor geschikt. Het thema sluit daarmee ook goed aan op business to business verkoop, aangezien er hierbij ook vaak sprake is van een groot productaanbod.  Het is de bedoeling om thema’s die vanaf nu worden ontwikkeld steeds specifieker en minder breed te maken.  

Optimalisatie voor een groot productaanbod

Macro is zoals eerder gezegd een thema dat geoptimaliseerd is voor webwinkels met een groot productaanbod (en die bijvoorbeeld business to business actief zijn of zijn gekoppeld met een groothandel). Zo is de zoekbalk prominent aanwezig en leent het (mega)menu van het thema zich goed voor veel categorieën. De productweergaves zijn compacter, waardoor er meer producten getoond kunnen worden op een pagina. De algehele vormgeving is vooral clean en overzichtelijk. De kleur van call to action buttons en navigatie zijn uiteraard aan te passen en er zijn vier verschillende productweergaves beschikbaar. De productafbeeldingen schalen bij dit thema goed mee met iedere device grootte omdat er een vaste ratio is vastgesteld voor een afbeelding. Wat betreft de footer geeft thema Macro je veel keuze. Je kunt de footer vrijwel geheel indelen zoals jij dat wilt. Natuurlijk biedt het thema nog veel meer opties.

Algemeen

Bij het thema kun je zelf een primaire kleur kiezen voor jouw webshop, een CTA kleur voor buttons en linkjes, en een tekstkleur, zodat je alles passend kunt maken voor jouw merk en huisstijl. Daarnaast kun je de algemene tekstkleur en achtergrondkleur voor het thema zelf bepalen.

 

Ook de call-to-action knoppen van jouw webshop kun je personaliseren, namelijk bij ‘Vormgeving webshop’. De tekst- en achtergrondkleur van de knoppen kun je hier helemaal zelf kiezen. Achtergrondkleur van navigatie is aan te passen en tekstkleur van navigatie idem. Tekst van de categorie knoppen (button mega menu) is vrij aan te passen en je kunt zelf kiezen hoeveel pagina’s je toont.

Navigatie, menu, knoppen

Doordat er voorheen op het gebied van navigatie veel aanpassingen te maken waren door jou als klant, werd dit voor sommige klanten ietwat complex. Daarom is er nu gekozen voor een minder uitgebreide variant waarbij je als klant de navigatie enkel aan de bovenzijde van de pagina kan tonen. Ook de categorieën worden standaard links bovenaan de pagina getoond.

Lettertypes en kleur

Je hebt twee opties wat betreft lettertype, namelijk een lettertype voor alle titels en een lettertype voor alle tekst op een pagina. Per optie heb je zes keuzemogelijkheden. De lettertypes van de titels en de tekst zijn zorgvuldig uitgekozen en passen goed bij elkaar.

 

Wat betreft de kleuren heb je drie mogelijkheden. Je kunt een primaire kleur instellen die is bedoeld voor de algehele uitstraling van de webshop. Daarnaast heb je de call-to-action kleur. Het is gebruikelijk om hier een opvallende kleur voor te kiezen. Als laatst heb je nog de mogelijkheid om een tekstkleur te kiezen.

Betaalmethodes

Helemaal onderaan de pagina heb je de mogelijkheid om vijf afbeeldingen te uploaden. Het is gebruikelijk om hier afbeeldingen te uploaden van de betaalmethodes die je aanbiedt in jouw webshop.

Product- en categorieweergaves

Maak je gebruik van thema Macro, dan heb je keuze tussen vier verschillende productweergaves:

Blokweergave 1 (Beknopt): bovenaan wordt de productfoto getoond en deze heeft een ratio van 16:9, met daaronder korte informatie over het product.

Blokweergave 2 (Informatief): dit is dezelfde weergave als blokweergave 1, maar bij deze weergave is er ook ruimte voor een omschrijving.

Lijstweergave 1 (Met afbeelding): de productfoto wordt aan de linkerkant getoond en daarnaast de informatie over het product.

Lijstweergave 2 (Zonder afbeelding): in deze weergave wordt geen productfoto getoond, maar is er ruimte voor uitgebreide informatie over het product.

Wat betreft de categorieweergaves, hier heb je de keuze uit twee soorten. Beide weergaves hebben een afbeelding met een titel van de categorie daaronder. Op een mobiel scherm worden de weergaves in een rij gezet waar je doorheen kunt swipen. Het verschil in de weergaves zijn de ratios van de afbeeldingen. Bij de eerste weergave is de ratio 16:9 (liggend), bij de tweede is dat 3:4 (staand).

Productafbeeldingen

De productafbeeldingen schalen bij dit thema goed mee met iedere device grootte omdat er een vaste ratio is vastgesteld voor een afbeelding. Wanneer je ervoor zorgt dat een productafbeelding hieraan voldoet, maakt het niet uit op welk apparaat je de webshop bekijkt, maar zie je de afbeeldingen altijd correct en nooit uit verhouding.

USP’s

Veel webshops hebben eigenschappen die de webshop onderscheidt van vergelijkbare webshops. Deze USP’s, unique selling points zijn in het thema Macro uit te lichten door per USP een eigen icoon te kiezen. Je kunt deze eigen iconen toevoegen voor maximaal 3 USP’s en hebt hierbij de keuze uit 12 verschillende iconen. De USP’s kunnen enkel bovenaan de pagina worden getoond, onder de navigatie.

Footer

Wat betreft de footer geeft thema Macro je veel keuze. Je kunt de footer vrijwel geheel indelen zoals jij dat wilt. Je kunt zelf de inhoud van de kolommen bepalen en hier bijvoorbeeld je logo tonen, categorieën, menu, social media of vrije tekst of html.  Bij het toevoegen van een Facebook- of Twitter feed hoef je geen gebruik te maken van widgets, maar hoef je enkel in de onderhoudstool de naam van jouw Facebook- of Twitterpagina in te vullen. Ook wanneer je liever een externe Facebook- of Twitter feed wilt weergeven in de footer, kun je eenvoudig de naam van de betreffende externe pagina invoeren. Achtergrondkleur, titelkleur en tekstkleur van footer is bovendien zelf aan te passen.

Extra elementen

Onderaan de pagina boven de footer kun je twee extra elementen toevoegen. Bij het ene element heb je de optie om een afbeelding, titel en subtitel toe te voegen, en kun je ervoor kiezen om social media iconen wel of niet te tonen.

Bij het andere element, het nieuwsbrief element, kun je een titel kiezen en een subtitel die van toepassing is. De bezoeker kan hier zijn of haar e-mailadres invullen om zich aan te melden.

 

Ook kun je bij extra elementen kiezen om een aantal afbeeldingen te tonen onderaan de pagina. Dit is bijv. uitermate geschikt wanneer je  betaalmethodes die je aanbiedt wilt tonen aan jouw bezoekers. Je kunt dan de logo’s van bijv. iDeal of MasterCard toevoegen (maximaal 5).

Slider

Je kunt maximaal 3 sliderafbeeldingen toevoegen. Daarnaast bevat iedere slider een tekstblok waarin je zelf tekst kunt invullen en een button inclusief buttontekst en link kunt plaatsen.

Sliderblokken

Naast de slider kun je drie blokken onder elkaar tonen: titelblok, tekstblok en afbeelding of bijvoorbeeld enkel een afbeelding, dan wordt het blok over de gehele breedte getoond. De drie blokken worden altijd rechts van de slider getoond.

 

Blok 3 kun je ook inzetten als aanbiedingen blok, waardoor het een soort mini slider wordt waarvan je de titel vrij kunt kiezen. Hier worden vervolgens de special offer producten getoond, wat betekent dat de producten die je hier wilt tonen als special offer zijn toegevoegd aan jouw webshop (en niet enkel als product met korting).

Nieuwsgierig geworden?

We hebben je via deze blog een zo goed mogelijke impressie proberen te geven van thema Macro. Ben je onder de indruk van alle opties die het thema je biedt? Probeer het thema dan eens in te stellen voor jouw webshop.

 

We hebben speciaal voor jou al drie webshops met verschillende producten ingericht zodat je een goed beeld krijgt hoe jouw webshop er uit kan komen te zien met thema Macro:

Huis & tuin

Auto's

Lingerie

 

Heb je suggesties of extra wensen die nog niet in het thema zijn verwerkt? Laat het dan weten aan onze supportafdeling. Ons UX-team kijkt graag of jouw wensen kunnen worden verwerkt in het thema.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord