Menu

Betaal- en verzendgemak over de grens

13-4-2017

door Eva Rouwenhorst
&
Kees Langerak (Marketing & Communication Manager, KeenDelivery)

Als jouw webshop succesvol is in Nederland en je jouw afzetgebied wilt uitbreiden, of als je simpelweg merkt dat jouw productaanbod gewild is in het buitenland, kan je de grens overgaan met je online business. Het aantal verkopen over de grens neemt toe, en Nederlandse online ondernemers zoeken dan ook terecht naar betaal- en verzendmethodes om buitenlandse klanten optimaal te kunnen bedienen en de conversie te kunnen verhogen. In deze blog vertellen we je hoe je ervoor zorgt dat er geen bezoekers afhaken omdat bepaalde betaalmethoden ontbreken. Ook vertellen we je meer over het internationaal verzenden van je producten.

Welke betaalmethodes zijn populair?

In bijna ieder land gebruiken consumenten hun eigen online betaalmethodes. Als een lokale potentiële klant jouw webshop bezoekt en er achter komt dat hij niet kan betalen met een lokale betaalmethode, besluit de klant wellicht naar een andere webshop te gaan. Zorg er dus voor dat je weet wat de populaire betaalmethodes zijn in het land waarin je wilt verkopen. Zo is iDEAL in Nederland niet meer weg te denken wanneer je online wilt betalen. In de landen om ons heen geldt hetzelfde voor andere betaalmethoden.

België

Volgens BNR nieuwsradio doen Belgen massaal aankopen bij Nederlandse webshops. Toch blijkt een groot gedeelte van de Nederlandse webshops de potentiële Belgische omzet te laten liggen. Zij bieden namelijk alleen het Nederlandse iDeal aan, waarmee de Belgische consument niet kan betalen. Om de online verkoop binnen de Belgische e-commerce markt te optimaliseren is het van belang om een uitgebalanceerd online betaalproces in jouw webshop op te nemen. Wil je geen omzet mislopen? Zorg er dan voor dat Belgische consumenten in ieder geval kunnen betalen met creditcard, PayPal of Bancontact.

Paypal

Met PayPal kan jouw klant eenvoudig met een e-mailadres en een wachtwoord afrekenen. De betalingen worden door PayPal ontvangen en direct uitbetaald op je eigen PayPal-rekening. Deze betaalmethode is beschikbaar in maar liefst 203 landen, en wordt in België steeds populairder.

Bancontact

Bancontact is de Belgische variant van iDeal. Tijdens het online shopproces kiest de klant op de betaalpagina voor Bancontact en selecteert hij zijn eigen bank. Vervolgens wordt de klant doorgestuurd naar een beveiligde omgeving van zijn eigen bank en kan hij betalen door in te loggen met een identifier of code.

Duitsland

Een recent onderzoek van het E-commerce Center heeft in kaart gebracht hoe de online shopper in Duitsland het liefst betaalt. Een belangrijke conclusie is dat 80 procent van de online kopers een aankoop alleen overweegt als de favoriete betaalmethode in het afrekenproces wordt aangeboden. Als deze favoriete (en betrouwbare) online betaalmethode niet wordt aangeboden, zal de Duitse consument zijn aankoop niet afronden.

Wil je je op de Duitse consument richten, dan is het dus van groot belang dat je de meest populaire online betaalmethoden in jouw webwinkel aanbiedt. Maar welke online betaaloplossingen zijn dit? Zowel recente onderzoeken van BITKOM als Klarna tonen aan dat de Duitse consument het liefst per factuur betaalt ná ontvangst van de online bestelling, achteraf betalen dus.

Naast achteraf betalen zijn Giropay en SOFORT populair in Duitsland. Giropay is de Duitse variant van iDEAL en werkt op dezelfde manier. De klant kiest zijn eigen bank (of ‘Sparkasse’) tijdens het betaalproces, en wordt doorgestuurd naar de beveiligde omgeving van zijn eigen bank, waarna hij kan betalen via een identifier of code. Ongeveer 75% van de Duitsers heeft een Giropay betaalkaart en kan dus een betaling verrichten via deze betaaloptie.

SOFORT is een variant op betalen per bank en maakt het mogelijk om vanuit verschillende landen te betalen via de eigen vertrouwde bankomgeving van de consument. Vooral in Duitsland is deze betaalmethode populair, maar ook in Oostenrijk en België wordt hier steeds vaker gebruik van gemaakt. Ongeveer 20.000 banken in Europa ondersteunen het online betaalsysteem van SOFORT; een goede aanvulling dus als betaalmethode voor jouw internationale webshop.

Beter te veel dan te weinig

Om je cross border verkoop te stimuleren, is het verstandig om zoveel mogelijke (buitenlandse) betaalmethodes te integreren in je webshop. Zo geef je klanten zelf de keuze en maak je ze het zo gemakkelijk mogelijk. Ook wanneer je denkt dat bepaalde betaalmethoden niet nodig zijn, activeer ze dan als het even kan toch. Zo weet je zeker dat de buitenlandse consument altijd kan betalen met zijn of haar favoriete betaalmethode. Communiceer altijd op je webshop welke betaalmethoden je aanbiedt door bijvoorbeeld de logo’s van de betaalwijzen duidelijk op de homepagina van je webshop te plaatsen.

Wil je zonder veel moeite alle populaire buitenlandse betaalmethoden koppelen aan jouw shop? Dat kan door CCV Pay, de Payment Service Provider van CCV, te activeren in de onderhoudstool. Losse overeenkomsten afsluiten met verschillende Payment Service Providers is dan niet meer nodig, je maakt namelijk direct gebruik van betaalmogelijkheden zoals iDEAL, VISA, MasterCard, e-Maestro, PayPal, Bancontact, Bankoverboeking, SOFORT en Giropay. Je hoeft bovendien niet meer apart in te loggen in een andere omgeving om te zien welke betalingen al binnen zijn, maar creëert overzicht en ziet niet alleen welke bestellingen geplaatst zijn, maar krijgt ook realtime inzicht in betaalde orders.

Hoe vind je de beste verzendmatch?

Kiezen is lastig, ook wanneer het gaat om de beste verzendmatch om jouw pakketten naar het buitenland te versturen. Elke vervoerder heeft eigen services en voorwaarden. Een express zending is sneller op de bestemming dan een standaard zending, maar is ook duurder. Er zijn daarnaast allerlei extra keuzes, zoals levering vóór een specifieke tijd, op een bepaalde datum, aangetekend of verzekerd. Een verzendplatform zoals KeenDelivery kan hierin uitkomst bieden. Dankzij de ruime keuze aan vervoerders heb je altijd de beste en de meeste verzendopties tot je beschikking, ook voor verzending naar het buitenland.

Levertijden

Levertijden zijn per vervoerder nogal verschillend. Een pakket de volgende dag laten bezorgen zoals in Nederland, is in veel landen niet mogelijk. PostNL werkt vaak samen met lokale (buitenlandse) postbedrijven, die een andere service hebben. Dus wil je een snelle levering? Kies dan voor pakketvervoerders als DHL, DPD of TNT. Binnen de EU is de looptijd van een bezorging tussen de 1 en 5 dagen, maar bij landen daarbuiten kan dit langer zijn. Dit komt door controles van de lokale douane. Welke vervoerder je ook kiest, maak op je webshop in ieder geval duidelijk wat de verzendtijd van jouw producten is, zodat de klant weet waar hij aan toe is.

Verzendkosten

Verzendkosten zijn iedere keer anders. Standaardpakketten zijn het goedkoopste, maar ook daarbij loont het om niet altijd blindelings voor je vertrouwde verzendpartij te kiezen. Bij niet-standaardpakketten kun je tot wel 50% besparen door te kiezen voor een vervoerder die op basis van bestemming, formaat en/of gewicht minder toeslagen rekent. Vergelijk dus verschillende verzendpartijen, want prijzen zijn afhankelijk van de vervoerder en het serviceniveau dat je kiest. Wat voor de levertijd geldt, geldt ook voor verzendkosten: vermeld op jouw webshop de verzendkosten die gelden voor het internationaal verzenden van de producten die de klant besteld.

Toeslagen

Verdiep je ook goed in de toeslagen bij een verzending naar het buitenland. Sommige toeslagen zijn van tevoren bekend, terwijl andere achteraf nog worden doorberekend. Een pakket direct via een vervoerder versturen is vaak duurder dan een zending bij een tussenpartij boeken. Een tussenpartij is daarnaast vaak transparanter over prijzen dan een vervoerder zelf.

Retourbeleid

Ook bij zendingen naar het buitenland krijg je te maken met retouren. Het is dus belangrijk dat je bij op jouw webshop duidelijk maakt hoe buitenlandse klanten een pakket kunnen terugsturen. Wanneer je een goede retouroplossing biedt, werkt dit namelijk conversie verhogend. Bied klanten de mogelijkheid om een retourformulier te downloaden via jouw webshop, of stuur standaard een retourformulier mee in het pakket.

Houd er bij verzending naar het buitenland verder rekening mee dat:

  • Buitenlandse adressen anders zijn opgebouwd dan in Nederland. Vermeld een telefoonnummer/e-mailadres van de geadresseerde, zodat de vervoerder contact kan opnemen.
  • De douane buiten de EU officieel 30 dagen heeft voor de inklaring van een pakket. Voor geïmporteerde goederen moeten vaak invoerrechten en heffingen (door de consument) worden betaald. Een zo volledig en duidelijk mogelijk douaneformulier, zorgt voor een snellere afhandeling.
  • Het handig is om een track & trace bericht in de taal van de klant te versturen.
  • Klantvriendelijkheid conversie verhogend werkt. Zorg daarom voor een duidelijk en makkelijk retourbeleid, zoals een kant-en-klaar retourformulier.