Bezorgopties: hoe flexibel ben jij?

7-7-2016

Vandaag besteld morgen in huis! Deze 24-uurs levering van pakketten is inmiddels een standaard begrip geworden in de online wereld. Het aanbieden van verschillende bezorgopties is een van de meest klantvriendelijke services, maar vergt wel wat aandacht van jou als webwinkelier. Gemak staat bij bezorgen hoog in het vaandel. Hoe kun jij zo flexibel mogelijk zijn in je bezorgopties? In deze blog vertel ik je graag hoe je hier als webwinkelier het beste op in kunt spelen.

Zorg voor een ruim aanbod in bezorgopties

Jouw klant verdient de beste service. Daarom is het belangrijk om een zo groot mogelijk aanbod aan bezorgopties te bieden. Dit werkt conversie verhogend. Kies je ervoor om van afwijkende bezorgopties gebruik te maken? Zorg dan dat je een duidelijke Track & Trace mail hebt opgesteld. Dit kun je doen nadat je het pakket hebt ingeleverd bij de vervoerder. Hierdoor is je klant altijd op de hoogte.

Welke bezorgopties zijn er?

Het aanbieden van flexibele bezorg- en retouropties kan je uiteindelijk veel extra bestellingen opleveren. Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden in bezorgen en hoe dit precies in elkaar steekt.


Versturen naar een afhaallocatie

Je herkent het vast wel: veel consumenten halen hun pakket het liefst af wanneer het hen uitkomt. Natuurlijk wil je flexibiliteit bieden en hieraan voldoen. Niet alleen voor je klant is dit een makkelijke verzendoptie, het bespaart jou als webwinkelier ook kosten. Denk bijvoorbeeld aan het opnieuw versturen van pakketten die retour zijn gekomen. Als je klant niet thuis is tijdens de eerste afleverpoging, probeert de postbezorger het pakket vaak bij de buren af te leveren. Als dit ook niet lukt, vindt de twee bezorgpoging de volgende dag plaats. In dit geval is het efficiënter om het pakket direct op een afhaallocatie te laten bezorgen. PostNL heeft bijvoorbeeld al 2.700 pakketpunten in Nederland waar je pakketten kunt laten afleveren. Keus genoeg!


Pakket-automaten

Op 7 centrale NS stations door heel Nederland zijn pakket-automaten geplaatst. Is je klant niet thuis bij bezorging, dan kan het pakket in een pakket-automaat worden afgeleverd. Het voordeel hiervan is dat de klant het pakket 24/7 kan ophalen.


Dag- en tijdkeuze

Lever je het pakket voor 17.00 uur af bij de vervoerder? Dan ontvangt je klant de bestelling normaal gesproken de volgende dag. Tegenwoordig kunnen bestellingen steeds later geplaatst worden om het pakket de volgende dag nog in huis te hebben.

Een consument wil ook steeds vaker zelf bepalen wanneer een pakket geleverd wordt, een trend waarin jij als webwinkelier het verschil kunt maken. Laat jouw klant bijvoorbeeld kiezen in wel tijdvak en welke dag hij de bestelling wil ontvangen. Hierin kan hij ook nog kiezen tussen ochtend- of avondbezorging. Zo hoeven ze niet onnodig een bezorging te missen of een hele middag thuis te blijven om hun bestelling te ontvangen. Een prettige optie om aan te bieden. De klant staat immers centraal!


Als je verschillende bezorgopties in de check out van jouw webshop beschikbaar maakt, kan je klant kiezen op welk moment het pakket bezorgd moet worden. Dit maakt het voor hem makkelijker maar voor jou wel iets ingewikkelder. Je dient deze afwijkende bezorging vaak namelijk zelf te organiseren.

Stel het verzend- en retourproces goed in

Naast duidelijkheid in het verzendproces wil je ook het retourproces zo snel en goed mogelijk laten verlopen. De vervoerder van je product is ook een beetje het visitekaartje van je bedrijf. Ze kopen waarschijnlijk alleen nog een keer iets in je webshop als de verzending en het retourneren de vorige keer goed is gegaan. Wees hier zo transparant mogelijk in en bied verschillende opties. Het is nooit leuk om als webwinkelier je pakket retour te krijgen, maar het zo goed mogelijk regelen van zowel je verzendproces als retourproces is voor je klant heel belangrijk.

Bezorgen van versproducten

Bij sommige producten moet je extra rekening houden met de juiste manier van verzenden en retourneren. Er worden bijvoorbeeld steeds meer levensmiddelen online verkocht, en vervoerders proberen hierop in te spelen. Deze producten dienen anders behandeld te worden dan producten waar geen houdbaarheidsdatum op zit. Wanneer bij de eerste bezorgpoging niemand thuis is, heeft dit invloed op de producten. Normaal gesproken wordt het pakket bij de buren afgegeven wanneer de ontvanger niet thuis is. Een bezorgoptie als ‘Direct retour Food’ is daar een oplossing voor. Het product komt direct retour wanneer er niemand open doet. Zo voorkom je dat je klant uiteindelijk producten krijgt die niet meer houdbaar zijn.

Extra verzendopties

Voorkom risico’s door het aanbieden van extra verzendopties als:

Verzekerd verzenden
Jouw pakket kwijt, vermist of beschadigd? Overweeg om pakketten verzekerd te versturen. Aan de hand van een onderzoek wordt bepaald of de schade wordt uitgekeerd. Versturen met verhoogde aansprakelijkheid is voor binnenlandse zendingen mogelijk tot een bedrag van € 500,-.

Handtekening voor ontvangst
Je weet met deze optie zeker dat het pakket is getekend en afgeleverd.

Alleen afleveren bij de ontvanger
Kies ervoor om het pakket alleen op het huisadres te laten bezorgen. Zo wordt het pakket niet bij de buren afgeleverd.

Retour bij geen gehoor

Is de klant niet thuis? Het pakket wordt direct retour gestuurd.

Wat wil je klant qua bezorging?

Bezorgopties genoeg dus! Wat je precies moet aanbieden hangt natuurlijk van verschillende factoren af. De behoefte van de klant, wat voor soort producten je aanbied, noem maar op. Jouw klant wil gemak en niet de hele dag thuiszitten om op zijn pakket te wachten. Daarom wordt er ook steeds meer gekozen voor het ophalen van een pakket bij een afhaallocatie. Waarschijnlijk wil je klant ook steeds meer controle over de bezorging van zijn aankopen. Het bieden van flexibele bezorgopties is dus erg belangrijk voor je webwinkel. Bekijk wat voor jou haalbaar is qua kosten en houd vooral de trends in de gaten.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring